Vorig weekend toen de temperaturen ruim boven de 30 graden kwamen afgesproken om de rode Opel Astra van een vriend onder handen te nemen. Qua temperatuur was dit een foute dag maar met goede moed begonnen, totdat.... ik de auto wat beter had bestudeerd.
Eén gedeelte van de auto was waarschijnlijk ooit eens overgespoten want daar was nog enigszins een rode kleur te herkennen. Net zoals de bumpers. Maar voor de rest was de auto matroze! Het is dus uitgedraaid op een enorme klus waar we tot 's avonds met z'n tweeën druk mee zijn geweest.
Kort de stappen die we hebben gedaan:
Auto was de avond ervoor al door de wasstraat gegaan. Dit om het ergste vuil te verwijderen. Bij aankomst de auto goed afgespoeld. De trims, sponningen, onderkant deuren ingespoten met APC 1:4. Goed ingeborsteld en schoongespoeld. Auto ingeneveld met Iron-X, wat een paarse zee tot gevolg had! Wat een vervuiling bleek er op te zitten. Auto licht ingewreven en daarna goed afgespoeld. Ook de motorruimte ingeneveld met APC 1:4 en daarna met Autoglym engine cleaner ingeborsteld en goed schoongespoeld. Daarna ruim met Autoglym Vinyl & Rubbercare ingespoten en de rest van de middag laten indrogen.
Omdat ook de koplampen niet meer APK-proof waren, ben ik daarmee aan de slag gegaan. Vriend van me met Mothers klei en Born Slippy aan het werk gezet. Was voor hem een mooie klus om de werking en noodzaak van kleien te zien. Ik heb de koplampen eerst gewassen en gekleid. Daarna met ruim water natgeschuurd. Eerst korrel 1500, toen 2500 en afgebouwd naar 3000. Steeds in haakse richtingen. Daarna met de DAP met de paarse wollen pad & Inizio Forza en afgebouwd met Monello Mezzo op de witte pad. Hierna twee lagen EX-P als bescherming toegevoegd.
De lak hebben we met Monello Inizio Forza gedaan op de oranje pad. Daarna Mezzo op wit. Meestal 2 hits waarna het resultaat verbaasde. Dit gaf voldoende herstel alhoewel er niet overal een krasvij resultaat werd behaald. Wat me wel verbaasde was de afgifte van de rode lak. Na ieder paneel de pads moeten uitspoelen. Bijna onvoorstelbaar veel!
Daarna met de zwarte pad Mothers Sealer & Glaze aangebracht. Had ik nog staan van de handmatige periode en kwam met deze eigenschappen als voeding erg goed van pas. Daarna hebben we met de Concorso finishing pad Poorboys EX-P aangebracht. De glans knalde ons tegemoet en zorgde voor goede moed.
Ondertussen werd het interieur aangepakt met APC 1:10 en nabehandeld met PERL coat. Ook de trims, handgrepen en dakrails hiermee behandeld. Als finishing touch hebben we de bandjes nog voorzien van twee laagjes Mothers FX tireshine. De auto is nadien nog afgetopt met een mooi laagje Reload!
Daarna hebben we uitgeput maar voldaan gebarbecued...
Foto's!
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
Bedankt voor het lezen!
Dave
Eén gedeelte van de auto was waarschijnlijk ooit eens overgespoten want daar was nog enigszins een rode kleur te herkennen. Net zoals de bumpers. Maar voor de rest was de auto matroze! Het is dus uitgedraaid op een enorme klus waar we tot 's avonds met z'n tweeën druk mee zijn geweest.
Kort de stappen die we hebben gedaan:
Auto was de avond ervoor al door de wasstraat gegaan. Dit om het ergste vuil te verwijderen. Bij aankomst de auto goed afgespoeld. De trims, sponningen, onderkant deuren ingespoten met APC 1:4. Goed ingeborsteld en schoongespoeld. Auto ingeneveld met Iron-X, wat een paarse zee tot gevolg had! Wat een vervuiling bleek er op te zitten. Auto licht ingewreven en daarna goed afgespoeld. Ook de motorruimte ingeneveld met APC 1:4 en daarna met Autoglym engine cleaner ingeborsteld en goed schoongespoeld. Daarna ruim met Autoglym Vinyl & Rubbercare ingespoten en de rest van de middag laten indrogen.
Omdat ook de koplampen niet meer APK-proof waren, ben ik daarmee aan de slag gegaan. Vriend van me met Mothers klei en Born Slippy aan het werk gezet. Was voor hem een mooie klus om de werking en noodzaak van kleien te zien. Ik heb de koplampen eerst gewassen en gekleid. Daarna met ruim water natgeschuurd. Eerst korrel 1500, toen 2500 en afgebouwd naar 3000. Steeds in haakse richtingen. Daarna met de DAP met de paarse wollen pad & Inizio Forza en afgebouwd met Monello Mezzo op de witte pad. Hierna twee lagen EX-P als bescherming toegevoegd.
De lak hebben we met Monello Inizio Forza gedaan op de oranje pad. Daarna Mezzo op wit. Meestal 2 hits waarna het resultaat verbaasde. Dit gaf voldoende herstel alhoewel er niet overal een krasvij resultaat werd behaald. Wat me wel verbaasde was de afgifte van de rode lak. Na ieder paneel de pads moeten uitspoelen. Bijna onvoorstelbaar veel!
Daarna met de zwarte pad Mothers Sealer & Glaze aangebracht. Had ik nog staan van de handmatige periode en kwam met deze eigenschappen als voeding erg goed van pas. Daarna hebben we met de Concorso finishing pad Poorboys EX-P aangebracht. De glans knalde ons tegemoet en zorgde voor goede moed.
Ondertussen werd het interieur aangepakt met APC 1:10 en nabehandeld met PERL coat. Ook de trims, handgrepen en dakrails hiermee behandeld. Als finishing touch hebben we de bandjes nog voorzien van twee laagjes Mothers FX tireshine. De auto is nadien nog afgetopt met een mooi laagje Reload!
Daarna hebben we uitgeput maar voldaan gebarbecued...
Foto's!
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
Bedankt voor het lezen!
Dave