• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Roest op voorwielnaven bij een electrische auto

Lodder

Detailing rookie
26 jun 2026
1
2
Ik ben sinds december jl in het bezit van een Skoda Elroq. Een ontzettend fijne elektrische auto. Ik heb echter snel na de oplevering een probleem. De voorwielnaven begonnen na ongeveer 2 weken te roesten. Ik ben daarover gaan reclameren en naar de mening van Skoda is er niets aan te doen. Oorzaak van het roesten moet gevonden in het regenererende remmen en de onvoorziene weersomstandigheden. Bij een benzineauto worden de remmen anders belast en worden deze op een gegeven moment warm of heet en dat voorkomt over het algemeen het roesten. De wielnaven op mijn auto zijn van hetzelfde materiaal en roesten omdat deze minder belast worden. De auto remt minder, omdat deze veel meer uitloopt en afremt op het electrische vermogen. (Regenererend remmen).
De auto is voorzien van behoorlijk open wielen, dus de roest is goed zichtbaar. Ik hoef niet te zeggen dat het geen gezicht is, temeer omdat het een nieuwe auto betreft. Ik ben dus op zoek naar oplossingen. Heeft het zin de naven schoon te maken en te voorzien van een roestwerende verf? Zo ja, wat moet ik gebruiken en ben ik er dan zeker van dat de roest niet terugkomt? Zijn er andere oplossingen?

Een foto geeft wat meer info.
De naaf kan je behandelen met iets als Hammerite.

Als de roest van de schijven afkomt zit daar de oorzaak van het vervuilen van de velg.
Die roest komt los bij het remmen, ongeacht welke schijf of blokken je hebt.
Daar zal je aan moeten wennen.

Overigens heeft een gewone auto als onze Jaguar XE ook last van roest op de schijven.
Rustig rijden soms even afwisselen ;-)

• Leuk
Reacties: Cordoba
Ik heb mijn naven zelf zwart gemaakt. Goed schoonmaken. Ontvetten. Eventueel zinkspray / primeren. En daarna Motip zijdeglans zwart erop.
Wel alles goed afplakken natuurlijk. En de tijd nemen.

20260404_124339.webp

Mijn Enyaq heeft er ook enorm last van.
IMG_6143.webp

Heb de boel al eens bijgewerkt met Motip, maar na 6 maanden kon ik zo weer beginnen.

Misschien dat hammerite beter blijft zitten?
Heb dat eens op m’n Astra geprobeerd en dat beviel erg goed.

Ik heb het idee dat het ook voor een deel aan de schijven zelf ligt. De ene schijf doet dit meer dan de andere. Vaak helpt het als er een roestwerende coating op de schijven zit maar ook niet altijd. De schijven van BMW (Zimmerman gecoat, meende ik) zijn verbazingwekkend lang roestvrij, ook op het gedeelte waarop geremd wordt. Van Peugeot en VW vind ik daar meer gevoelig voor, dus sneller roestig.
Wat @RoyR zegt, velgen eraf en goed afplakken en de boel licht opschuren en een laagje verf erop. Blijft niet eeuwig goed maar iig langer mooi dan zo.

Tijdens wasbeurten evt P&S Brake Buster proberen, daar zou iets van roest remming in moeten zitten waardoor je schijven minder snel een roest laagje ontwikkelen tijdens de wasbeurt.

Je kunt ze zoals hierboven door aantal forumleden aangeraden behandelen met iets als hammerite. Ik had bij een BMW 1-serie hetzelfde euvel met roest op het naafdeel van de schijf (standaard remmen, de tweedelige sportremmen met aluminium hart hebben daar geen last van). Ik he ze vervangen voor gecoate remschijven van Ate en sindsdien nergens meer last van. Kost ook de kop niet, alleen even ochtendje klooien.