• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Roestplekken verwijderen hoe?

PoetsenPoetsen

Detailing addict
16 mrt 2009
947
62
Morgen ga ik beginnen met een leuk projectje: Een dof uitgeslagen Volkswagen Polo!

IMAG0187.webp

Er is bijna geen glans meer in de lak te vinden. Daarom leek dit mij een echte uitdaging om de lak te gaan behandelen.
Ik loop alleen tegen roestplekken aan en vraag me af hoe ik die het beste kan behandelen (niet spuiten o.i.d. als de plek maar minder zichtbaar is).

Wat kan ik hier gebruiken?

Natuurlijk ben ik van plan hier een showoff van te plaatsen. Ik moet het alleen doen en hoop op goed weer. Met een beetje geluk moet het dan in 1 dagen lukken.

Ik heb al een halve motorkap gedaan. Helaas is geel een moeilijke kleur om goed op de foto te zetten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat betreft de roest, spuiten is de mooiste en ook direct de meest kostbare oplossing. Je geeft aan niet willen spuiten en dus rest er niets anders dan een kwastje. Erg belangrijk is om alle roest goed weg te krabben met een staalborsteltje en/of een schuurpapiertje. Net zo lang krabben tot dat echt alle roest weg is. Met een beetje pech is het al zover dat er een gat ontstaat, helaas dan ontkom je niet aan lassen, plamuren en spuiten. Is de roets niet door het staal heen, dan plek plaatselijk bijwerken de kleur en blanke lak. Eventueel voorzichtig met blob eliminator afwerken.

Dank voor je antwoord. Ik ga er niet teveel werk van maken. De eigenaar zelf is ook handig met roest behandelen etc. Als het roest al eraf is en het is minder zichtbaar dan ben ik al blij. Alleen zal het roest na een tijdje weer terugkomen denk ik.

Als je "besmet" staal laat zitten, zal het zeker snel weer terugkomen. Dek je roest af met lak of iets dergelijke, dan zal het onder de lak door blijven gaan en zal de plek in grootte toe blijven nemen met als gevolg aan nare verrassing over enige tijd. Ik ben er zelf altijd voor om de plek goed van roest te ontdoen, en het schone staal weer te conserveren met eventueel een grondlaag, een kleur laag en een blanke lak. Of ik grondlak gebruik is afhankelijk van de grootte van de plek. Dat het misschien iets minder mooi is, is voor mij meestal van ondergeschikt belang (ligt wel aan de plaats van de roestplek), als het maar zo lang mogelijk wegblijft. Dergelijke plekken verwaarlozen zal zeker een doorgeroeste plek tot gevolg hebben. Ik zou er dus ook zeker wat aan doen.

Nu je het zegt... ik zal het aan de eigenaar doorgeven. Beide plekken zitten op een portier (onder de stootrant) en vallen dus wel aardig op.

Hoe ik dit doe bij mijn polo:

- met de dremele het helemaal weg schuren, als je eenmaal de lak weg hebt blijkt bijna altijd de plek VEEL groter te zijn dan je in eerste instantie ziet :(
- de plek goed ontvetten!
- de plek insmeren met roest werend middel (ff langs auto winkel gaan en vragen)
- nog een laag ervan indien nodig
- lakken maar!

en dan als je het mooi wilt maken moet je polijsten, maar dit heb ik nog niet kunnen doen! :O

De makkelijke manier: Hammerite of Fertan. Losse roest weg halen opsmeren en klaar. Eventueel met een lakstift op kleur bij tippen. Niet echt mooi, maar wel het roestproces gestopt.

Inderdaad. En dan zou ik de voorkeur hebben voor Fertan. 48 uur laten inwerken. Met water schoon maken, primer, aflakken.

Hammerite en Fertan zijn wel de zware oplossingen. Je weet zeker dat je de roest op die plek gestopt hebt.

wat betref het roest,geen hammerite gebruiken laat vocht door en roest onder de behandel de plek verder.
en ook geen novorokx gebruiken.
wat wel heel goed werkt is brunox dit is op epoxy basis.
even googelen waar brunox te koop is .
suc6 met je roest behandeling.