• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Roestsporen / krassen originele lak Ford Fairlane 1962

Karl

Detailing rookie
29 okt 2024
6
2
Beste forumleden,

Ik ben benieuwd of jullie mij zouden kunnen adviseren met betrekking tot de lak van mijn Ford Fairlane uit 1962.
De wagen staat nog in de originele (zachte) lak, het plaatwerk is keihard, maar de lak heeft (met name op de liggende delen) redelijk wat krassen opgelopen, die ook nog eens zijn gaan roesten. Ik denk het gevolg van 62 jaar lang wassen, poetsen, rijden etc.

Deze roestsporen zijn betrekkelijk oppervlakkig en liggen veelal op de lak. De krassen zijn wel vrij diep en tonen het blanke staal.
Het lijkt me dat je de roestsporen nog wel enigszins moet kunnen verwijderen door de aangetaste delen bijvoorbeeld te polijsten/heel licht te schuren? Zou dit inderdaad een goed idee zijn en zo ja, met de hand of bijvoorbeeld met een lichte machine?
Of misschien zelfs wel alleen WD40 met hele fijne staalwol? Of krast dit altijd?

Na afloop zou ik de wagen dan helemaal in de Collinite 915 willen zetten om hem enigszins van de atmosfeer af te sluiten. Het is een binnenslaper die gelukkig zelden met regen buitenkomt.

Een compleet nieuwe paintjob of nieuwe laag blanke lak is me nu te duur en ik vind het ook wel charmant dat je de leeftijd enigszins terugziet in de lak.

Hartelijk dank voor jullie hulp!

Karl

tempImagedUPN2D.jpg
 

Bijlagen

  • tempImagerQoWdv.png
    tempImagerQoWdv.png
    1,6 MB · Weergaven: 6
Laatst bewerkt:
- De roest zal misschien ''lekken'' op de lak, maar dit zal wel degelijk vanaf het plaatwerk komen. Er lijkt ook flink veel aanwezig te zijn. (Als dit alleen roest is en geen teer/hars/etc)
- De lak lijkt ook flink verkrijt, dat maakt het lekker bros voor de roest om aan te hechten. Maar je spreekt ook over een blanke lak, wat ik eigenlijk betwijfel.
Zomaar gaan schuren, middels schuurpapier of staalwol, is een vrij drastische stap. Zeker als je niet weet hoe dik het plaatwerk in de lak staat. Je zou dus een de-ironizer kunnen proberen om de roest op te lossen en kijken wat er overblijft. Dit wordt wel herhalen en kijken wat het voor je doet. (Monello - Non-Ferro, bijv)
 
Die vlekjes ga je nooit helemaal wegkrijgen.
Kans is groot dat er stukjes lak gaan loslaten.
Gewoon afnemen met Prep op een suède micro fiber doek en dan in de Collinite

Ouderdom heeft zijn charme.
 
Dank heren! Er zal nu inderdaad geen blanke lak op zitten, maar je zou hem natuurlijk eens helemaal kunnen laten overspuiten met een blanke laklaag. Maar hier wil ik eigenlijk helemaal niet aan.

Je zou toch denken dat je de roestsporen (die nu echt voelbaar op de lak liggen aan de zijkanten van de krasjes) op z'n minst vlak moet kunnen polijsten/schuren. Gewoon heel licht, zodat je de harde randjes eraf haalt en de oranje roestkleur wat wegneemt. Daarna dan zo snel mogelijk ontvetten en in de Collinite.
Hij hoeft (en kan!) echt niet helemaal strak te worden, maar ik heb het gevoel dat het nog wel iets terug te brengen is.

Die PREP, is gewoon een lakreiniger/ontvetter? Nog een speciale die aan te raden is? Hoeveel is genoeg voor een grote auto?

Hartelijk dank,

Karl
 
Het oppervlakkig verwijderen van deze roest is echt geen oplossing! Het plaatwerk eronder is (compleet) aan het roesten en om er met iets in de categorie poetsmiddelen nog iets van te maken of iets aan te redden, is kansloos. (tenzij je van plan bent om de auto nu te verkopen en de koper op te lichten)
 
Ok! Dat klinkt onprettig. Nee, verkoop is niet de bedoeling. De intentie is meer om het roesten te laten stoppen, de boel te conserveren. De auto staat meestal binnen en komt vooral met goed weer af en toe buiten. Ik had gedacht de plekken waar de roest doorkomt nog wat te polijsten/behandelen en dan dik in de wax te zetten zodat er niet zoveel meer mee gebeurt.
 
Dat zal met wat poetsen en waxen toch echt dweilen met de kraan open zijn. Als de complete lak eronder al aan het roesten is dan zal dit toch steeds weer erdoor blijven komen (en eronder steeds erger worden). M.i. zijn hier maar 2 mogelijkheden: de auto compleet laten overspuiten / restaureren of accepteren dat het gedaan is... :worried:

Idem als met het dashboard denk ik dat je geplande aanpak allemaal "too little, too late" is. :confused:
 
Dank! Wellicht is dit ook niet helemaal de omgeving voor een auto met patina, haha. Wat niet wegneemt dat ik jullie advies niet ter harte neem.
Het gaat me meer om het enigszins conserveren van de huidige look. Wat er onder de rest van de lak gaande is is lastig te voorspellen, maar zolang de auto droog staat gebeurt er natuurlijk weinig mee. De lak zit er al 62 jaar op, dus zal er ook niet van vandaag op morgen afvallen.
Dat de roestsporen een teken zijn van onderhuidse problemen lijkt me juist, maar volgens mij is het daar wel rustig/m.a.w. het wordt niet zichtbaar erger.

Interieur is ook 62 jaar oud, ziet er nog prima uit, maar ik dacht dat een voedende dressing de levensduur nog een kleine boost zou kunnen geven tegen UV-straling etc.

Voor het aanbrengen van Collinite 915 de boel goed ontvetten dus en dan dun aanbrengen en uitpoetsen? Kleien etc. ga ik allemaal niet aan beginnen met deze lak. ;)

Groet,

Karl
 
Roest leeft; ;) Dat wil zeggen dat als het er is, dat het erger wordt. Je kan de ''roest-vlekken'' misschien minder duidelijk c.q. opvallend maken middels de eerder genoemde de-ironizer, maar zelfs al zou je het helemaal wegkrijgen, dan komt het simpelweg weer terug.

Een laagje wax stelt het misschien wat verder uit, maar het is inderdaad dweilen met de kraan open. Uiteraard is dit beter dan géén beschermlaagje.
Als je een ontvetter zoals inderdaad de Prep in huis hebt, kan je dit gebruiken. Zo niet, zou een goede wasbeurt en dan lekker waxen ook prima zijn.

Wat betreft je dashboard; Ook ik zou kiezen voor Poorboys World - Natural Look, na een goede reiniging. Dit kan je rijkelijk aanbrengen met een foampadje of zelfs een zachte kwast, lekker in laten trekken zodat het voedt waar nodig is, vervolgens het overschot afnemen.