• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Roestwater vlekken verwijderen

jojo323

Detailing addict
8 sep 2013
98
60
Apeldoorn
Een paar dagen geleden heb ik een Opel Vectra voor mijn vriendin gekocht, en deze wil ik binnenkort goed gaan reinigen.
Aan 1 zijde van de auto is op e.o.a. manier roestwater terecht gekomen.
De vlekken zijn aardig aangekoekt. Wat is de beste manier om dit aan te pakken?
 
Inmiddels anderhalve liter Non-Ferro besteld. Ik had zelf gedacht aan voorweken met Valet Pro pre-wash, afspoelen en hierna Non-Ferro.
Evt Non-Ferro herhalen.
 
Je zou ook nog na de Non-Ferro kunnen kleien en/of polijsten.
Je zult na het plaatselijk polijsten waarschijnlijk wel kleur- of glansverschil zien, dus de gehele auto polijsten is dan een must......
 
De vlekken voelen ruw aan, met lichte druk wrijf je met de vinger zo'n plek voor het grootste deel wel weg. Na de Non-Ferro zal ik hem voorzichtig wassen, de overgebleven vervuiling zal met kleien wel te verwijderen zijn.
Polijsten zit er op dit moment nog niet in, ga binnenkort zeker een DAP 900 aanschaffen. Deze wat oudere Vectra kan zeker een polijstbeurt gebruiken.
 
Anderhalve liter Non-Ferro?
Ik hoop niet dat je dit allemaal hoeft te gebruiken op een paar plekken.
Ik hoop het niet, maar een navulling leek me wel handig.
Het gaat overigens niet om een paar vlekken, 2 portieren zitten aardig vol.
Ik ga morgen op mijn gemak eens kijken of ik dit veilig kan verwijderen.
 
Wat is Non-Ferro een schitterend middel, deze wat oudere Opel Vectra is er enorm van opgeknapt.
Na zo'n 5-10 met een natte MF spons gedept omdat ik niet teveel wilde wrijven.
De auto was ernstig vervuild, helemaal onder de roestspetters en andere vervuiling. Ik was echt verbaast over het resultaat, het kleien was nu echt een eitje.

Helaas heb ik nog geen polijstmachine, maar na twee laagjes Autoglym SRP en een laagje mooie wax zag de lak er echt netjes uit.
Beading/Sheeting als een malle, ik kan de auto nu echt drogen met water.

oPnDXrC.webp
 
2 x SRP vanwege de fillers, wax is van "Black Magic Detail - Ethos Limited Edition.
Ik gebruik alleen nog maar de waxen van BMD, deze zijn zo makkelijk aan te brengen. 1 lichte veeg door de pot is voor een groot paneel genoeg.
Afnemen/uitbuffen gaat even zo makkelijk, de doek over de lak heen laten glijden is voldoende.

Ik zal zo gauw als er deze week weer een bui valt een beading shot maken.
 
  • Leuk
Reacties: Kees-sw
Ooooh, wat ga jij dan een plezier hebben van een DAP :P

Kun je het ''volgooien met fillers'' gedeelte overslaan en de lak permanent strak(ker) krijgen :D

Even een tip qat betreft de Non-Ferro of andere ijzerverwijderaars; Opspuiten en zijn werk laten doen. Deppen geeft alleen meer risico's omdat je het dan alsnog aanraakt.



Greetz
 
Klopt wat Jan zegt!

Auto wassen en redelijk drogen, auto insprayen met Non Ferro en 3-4 minuten in laten trekken. Daarna even met een spons / mitt erover en goed afspoelen en dan kleien.

Dat is ook waarom ze een bundel van Non Ferro en mf spons verkopen.
 
Ooooh, wat ga jij dan een plezier hebben van een DAP :p

Kun je het ''volgooien met fillers'' gedeelte overslaan en de lak permanent strak(ker) krijgen :D

Even een tip qat betreft de Non-Ferro of andere ijzerverwijderaars; Opspuiten en zijn werk laten doen. Deppen geeft alleen meer risico's omdat je het dan alsnog aanraakt.



Greetz
Ik deed did eigenlijk met de gedachte het opnieuw te activeren, ik heb juist niet gewreven omdat de auto vol zat met aangekoektte ruwe roestspatten.
@Jansen, wrijven is volgens mij echt niet nodig. Deze auto was echt ernstig vervuild, na Non-Ferro wist ik niet wat ik zag.
Dit was ook duidelijk te merken tijdens het kleien.
 
Klopt als een bus! Maar de mate van ijzerdeeltjes kan zijn dat er flinke spikkels of dergelijke op je lak zitten of dat het zeer fijn is en dus vrij ongevaarlijk. :P


Greetz
 
  • Leuk
Reacties: Jansen