• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Rood blijft verkleuren

truckerwilco

Detailing addict
21 aug 2011
54
52
Na polijsten van mijn rode auto en in de Natty's Paste Wax Red zie ik na 2 weken alweer verkleuring. Die ik wat fout of kan ik nog wat doen dat hij langer mooi rood blijft.

Stappen die ik heb gedaan zijn:

wassen
kleien
white diamond
ex-p sealant
natty's paste wax red


Als ik er verder niks aan kan doen is er dan een makkelijkere manier om hem weer netjes rood te krijgen met bijvoorbeeld spraywax of iets dergelijks.
 
Ik zie totaal geen beschrijving over de uitgevoerde polijststappen staan en tevens is je detailtopic ook nog niet opnieuw geplaatst.
Het wordt dus moeilijk om op die manier te kunnen constateren of je ergens wat fout hebt gedaan.

Een unilak zonder blanke laklaag, kan zowel verkrijten als verkleuren.
Zo'n lak zal altijd de neiging blijven houden tot verkrijten en verkleuren en vergt dus meer onderhoud.
Het lijkt me echter niet normaal dat dat na twee weken alweer plaatsvind.

Het enige wat ik kan bedenken, is dat je de verkrijte laklaag niet ver genoeg hebt weggepolijst en je de verkrijting alleen maar tijdelijk hebt gecamoufleerd met de oliën in de glaze.

Maar goed, zonder een duidelijke omschrijving en foto's van de uitgevoerde detail, zijn er eigenlijk geen conclusies te trekken.
 
Bedankt voor de reacties. Zal morgen een poging wagen om even foto te maken van het stuk wat het ergst verkleurd. De glans blijft wel mooi.

Ik heb deze keer alleen met finale gepolijst.
 
Ik kan verder alleen een topic vinden uit 2011, waarbij je een detail hebt uitgevoerd.
Heb je tussen je laatste werkzaamheden en die uit 2011, ook nog wat aan de wagen gedaan, of?
En hoe is de verkleuring in die tussentijd geweest?
 
Frans;341704 zei:
Ik kan verder alleen een topic vinden uit 2011, waarbij je een detail hebt uitgevoerd.
Heb je tussen je laatste werkzaamheden en die uit 2011, ook nog wat aan de wagen gedaan, of?
En hoe is de verkleuring in die tussentijd geweest?

Klopt, ben niet heel actief geweest op het forum. Heb de auto nu 2 jaar en heb hem toen ik hem net had een keer een volle detail beurt gegeven. Toen bleef hij wel lang mooi rood. Toen eerst gepolijst met mezzo en daarna met de finale. Misschien is het inderdaad dat alleen finale niet genoeg is om hem lang mooi te houden.
 
voor een verkleurde unilak is het soms beter deze gewoon eens te polijsten met een cleaner zonder cutting factor om de oxidatie van de lak te verwijderen. ik zou dat eens proberen met bvb Poorboys Pro Polish en een witte light polishing pad. dit zou meer dan voldoende moeten zijn. dan een goede coating of sealant aanbrengen en aftoppen met wax.
 
Eigenlijk helemaal met Frans eens, vooral deze zin:

Het enige wat ik kan bedenken, is dat je de verkrijte laklaag niet ver genoeg hebt weggepolijst...

In dit geval: Als je met Finale zeer kortstondig resultaat krijgt, dan is een cleaner ook niet genoeg om de verkrijte laag genoeg weg te krijgen. Hiernaast kunnen er zoals Frans zei, ook oliën zijn die de boel tijdelijk camoufleren.
Ik heb diverse discussies gelezen op het internet over UV bescherming en waxen en voor mij is het nog steeds niet duidelijk welke wax nu wel UV bescherming biedt en welke niet. Wel is men het er vaak over eens dat sealants meer UV bescherming bieden dan pure carnauba waxen. Ik zou qua bescherming dus kiezen voor een combinatie van sealant én wax, en dan 2 lagen zodat je zeker weet dat je niks gemist hebt. Puur voor de zekerheid.
 
GMToyota;341718 zei:
Eigenlijk helemaal met Frans eens, vooral deze zin:



In dit geval: Als je met Finale zeer kortstondig resultaat krijgt, dan is een cleaner ook niet genoeg om de verkrijte laag genoeg weg te krijgen.

deze stelling klopt niet. een cleaner reinigt chemisch en op een andere manier dan de finale. een cleaner is net ontworpen om ook die oxidatie de verwijderen.

ergens heb ik een link met uitleg hierover door Mike Philips. ik zal hem even zoeken straks als ik tijd heb
 
Een cleaner zal ongetwijfeld ook de oxidatie verwijderen.
De vraag is echter hoe lang de oxidatie weg blijft na het gebruik van een bepaalde methode.
Ik heb zelf altijd het gevoel gehad, dat je naast de oxidatie beter ook een deel van de laklaag kunt verwijderen waarop die oxidatie is ontstaan, om te voorkomen dat de oxidatie weer snel terug keert.

Moet eerlijk zeggen, dat ik er zelf nog nooit alleen een cleaner voor heb gebruikt, simpelweg omdat een geoxideerde laklaag deels ook achterstallig onderhoud van die laklaag is en je dan toch alle polijststappen moet doen.

Ik heb een paar jaar geleden een verkrijtte Opel Combo goed aangepakt (alle polijststappen, van grof naar fijn), die waarschijnlijk nog nooit in zijn leven was gedetailed.
Vervolgens heb ik aan de eigenaar aanbevolen, de wagen elke drie maanden opnieuw in de wax te zetten.
Ik zie hem af en toe nog wel eens en de verkrijting is nog steeds niet teruggekeerd.

opel-voor.webp


opel-wit1.webp


opel-wit2.webp


opel-deels-klaar.webp
 
2shiny;341724 zei:
deze stelling klopt niet. een cleaner reinigt chemisch en op een andere manier dan de finale. een cleaner is net ontworpen om ook die oxidatie de verwijderen.

ergens heb ik een link met uitleg hierover door Mike Philips. ik zal hem even zoeken straks als ik tijd heb

Mijn stelling is correct. Soms is oxidatie zo heftig dat een cleaner niet voldoende is en je moet uitwijken naar een zwaarder polijstmiddel, ik heb vaak genoeg meegemaakt dat ik met de rotary+cutting combo aan de slag moest om oxidatie te verwijderen. Zo zijn er ook genoeg showoffs te vinden waarbij men een compound nodig had om de nodige oxidatie weg te werken. Dan is een chemische cleaner gewoon niet krachtig genoeg, en biedt de polijstkorrel uitkomst.

In dit geval is Finale een 'stap omhoog' dan Pro Polish. Truckerwilco heeft Finale gebruikt en nóg niet het gewenste resultaat gekregen. Dan is een "stap omlaag" nu niet de juiste oplossing. Ik zou finale nogmaals proberen, indien nodig mezzo en daarna goed beschermen.
 
als je eens kab moet je eens kijken met een lakdiktemeter hoeveel de finale echt verwijderd. quasi niets, daarom zal een cleaner beter werken, omdat deze chemisch de oxidatie verwijderd. anders moet je al een de mezzo gaan...
 
Lakdiktemeter heb ik niet tot mijn beschikking. Misschien iemand in de buurt van Hilversum die eens samen wil kijken wat de beste oplossing kan zijn.
Heb een foto geprobeerd te maken maar het verkleurde deel glanst net zo goed dan de rest en verschil is niet te zien op foto.
 
ik heb een lakdiktemeter en als je in de buurt bent van Rotterdam ben je altijd welkom.

Verder onderschat 2shiny het correctie vermogen van finale, op een carclean clinic werd er juist extra aandacht aan besteed en toonde Tim aan dat Finale zeer zeker correctie vermogen heeft. Ik raad je aan om zo een clinic bij de ontwikkelaars van Monello eens te volgen, je krijgt er veel praktische tips mee.
 
truckerwilco;341776 zei:
Lakdiktemeter heb ik niet tot mijn beschikking. Misschien iemand in de buurt van Hilversum ?

Hilversum niet, Harderwijk wel ;)
Mocht je bijvoorbeeld zaterdag tijd hebben dan kunnen we samen wel even kijken, meten en wat dingen proberen.
Ben in het bezit van alle Monello polijsten, de prof polish van Poorboys en heb nog wat ander cleaners in de collectie zitten.

Gr. Arjan
 
ik onderschat deze producten zeker niet. in tegendeel. het gaat gewoon om het feit dat een finale polish, zijnde monello of een ander merk, gewoon een kleine cutting factor heeft en maar een heel minieme laag wegneemt. ik denk dat u misschien een echte cleaner polish onderschat. deze hebben ook meer correctievermogen dan de meeste denken. en deze zijn dan ook meer pad-afhankelijk. daarom dat ik duidelijk zei met een lichte polish pad.
Nu , het blijft ons gewoon giswerk zonder 1) foto's te zien van het probleem en 2) door toe te passen. steeds van licht naar zwaar. dus beginnen met een cleaner kan geen kwaad :-)

en ik volgde reeds vele clinics, maar Carclean ligt iets te ver van mij vandaan, al had ik het zeker graag eens gedaan.
 
http://www.autogeekonline.net/forum/ask-expert-featuring-mike-phillips/25304-secret-removing-oxidation-restoring-show-car-finish-antique-single-stage-paints.html

misschien interessant om eens door te nemen. Dit is geschreven door Mike Phillips zelf waarbij het uitleg geeft over het herstellen van oxidatie bij Unilak.
Hierbij haalt hij aan dat hoe minder agressief, hoe beter, en best geen "abbrasives". Een compound gaat deze lak zelfs meer gaan uitdrogen, waardoor er sneller opnieuw oxidatie optreed.

heel interessante lectuur.

En dit zijn enkele cleaners ( gekopieerd van autogeek)

Paint Cleaners :
Pinnacle Paintwork Cleansing Lotion
Wolfgang Paintwork Polish Enhancer
3M Scratch Remover
Dodo Juice Lime Prime Lite Cleaner Glaze
Dodo Juice Lime Prime Pre-Wax Cleanser Polish

Duragloss PreCleaner
1Z Einszett Paint Polish
Four Star Ultimate PreWax Cleanser
Griot's Garage Fine Hand Polish
Liquid Glass Pre-Cleaner
Meguiars SCRATCH X 2.0
Meguiars SwirlX Swirl Remover

Mothers California Gold Pre-Wax Cleaner
Mothers California Gold Scratch Remover
P21S Gloss Enhancing Paintwork Cleanser
Poorboy's World Professional Polish
SONAX Premium Class Paint Cleaner
SONAX Paint Cleaner
 
Ik had het verhaal al eerder gelezen, maar dat gaat over (originele) unilakken op klassiekers.
Op zo'n auto heeft al tig jaar verkrijting plaatsgevonden, daarnaast is de lak veel dunner en zachter, dus moet je al de nodige voorzichtigheid in acht nemen.
Hij verzadigd de verkrijting en verwijderd deze langzaam maar zeker, aan het eind van het verhaal gaat hij over naar polijsten met een hele licht korrel.
Met een klassieker moet je ook met veel minder genoegen nemen, als je de originele laksoort wil behouden.

Deze topic gaat echter over een veel jongere auto, met een veel jongere lak en waar naar alle waarschijnlijkheid ook een heel andere laksoort en pigmentsoort is gebruikt.
 
Bekijk dit topic eens:

Je moet voorzichtig zijn met deze unilak, het is op de randjes erg dun gespoten.

Dus liever vaker met een cleaner aan de slag als zo nu en dan moeten polijsten. Je kunt vrij vlot door de lak heen!

Ik denk dat deze auto's vrij veel aandacht vergen, dus regelmatig wassen en beschermen.

https://forum.Carclean.com/cc_postst14928/En-klaar--Charade-metamorfose.aspx
 
Frans;341841 zei:
Ik had het verhaal al eerder gelezen, maar dat gaat over (originele) unilakken op klassiekers.
Op zo'n auto heeft al tig jaar verkrijting plaatsgevonden, daarnaast is de lak veel dunner en zachter, dus moet je al de nodige voorzichtigheid in acht nemen.
Hij verzadigd de verkrijting en verwijderd deze langzaam maar zeker, aan het eind van het verhaal gaat hij over naar polijsten met een hele licht korrel.
Met een klassieker moet je ook met veel minder genoegen nemen, als je de originele laksoort wil behouden.

Deze topic gaat echter over een veel jongere auto, met een veel jongere lak en waar naar alle waarschijnlijkheid ook een heel andere laksoort en pigmentsoort is gebruikt.

Het mag gerust een jongeren auto zijn maar een unilak blijft een unilak. wat ik daarmee wil zeggen is dat je er snel door zit. verder is er aan deze jongere auto ook al gepolijst met mezzo enzo dus is de lak reeds uitgedund. en daar dit niet geholpen heeft,of allesinds niet lang. maar als hij telkens om de paar maand gaan polijsten. dan zal hij er wel snel gaan doozitten.