• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Rook geur verwijderen

m.adegeest

Detailing rookie
29 dec 2008
18
0
Vrijdag begin ik met een peugeot 206 te cleanen, alleen mijn vraag is wat ik kan gebruiken om de rookgeur te verwijderen?
 
Nadeel is dat je die geur er lastig uit krijgt, heb je de beschikking over een extractor? Je hebt wel veel producten hiervoor, maar mijn ervaring hiermee is dat ze de geur alleen tijdelijk maskeren.
 
Niels zei:
Nadeel is dat je die geur er lastig uit krijgt, heb je de beschikking over een extractor? Je hebt wel veel producten hiervoor, maar mijn ervaring hiermee is dat ze de geur alleen tijdelijk maskeren.

Hier het tegendeel!

Ik heb een keer samen met forumlid Timon het interieur van zijn Volvo onder handen genomen.
Hierin was ook 10 jaar stevig gerookt door de vorige eigenaar.

De geur was voor 90% verdwenen, alleen als de auto in de volle zon staat, ruikt het nog een beetje.

Het beste is om de bron aan te pakken in plaats van de boel te maskeren met allehande geurtjes.
Gewoon aan de slag met een extractor.
 
Als je eerst aan de gang gaat met de extractor kom je al een eind , vergeet daarbij niet de hemel mee te nemen !

Als het dan echt goed gedroogd is kan je aan de gang met een ozon apparaat (vaak te huur) of te koop via vakhandels .

Mijn ervaring is erg goed en mensen die allergisch zijn hebben niet eens kunnen merken dat er ooit in de behandelde auto is gepaft .

Alvast succes :)^
 
nicknameless zei:
Hier het tegendeel!

Ik heb een keer samen met forumlid Timon het interieur van zijn Volvo onder handen genomen.
Hierin was ook 10 jaar stevig gerookt door de vorige eigenaar.

De geur was voor 90% verdwenen, alleen als de auto in de volle zon staat, ruikt het nog een beetje.

Het beste is om de bron aan te pakken in plaats van de boel te maskeren met allehande geurtjes.
Gewoon aan de slag met een extractor.

Dat zeg ik toch :)

Verder zou ik wel oppassen als je de hemel behandeld met een extractor, het kan voorkomen dat de lijm loslaat en dat wil je niet. Probeer het eerst wat in te spuiten met APC en nabehandelen met een MF doek.
 
dutchcardetailing zei:
Een ozon kanon schijnt zeer slecht te zijn voor de auto. Kan helaas het topic niet meer vinden maar de bedrading etc vind het niet fijn.

bedrading zit in isolatie...geen punt dus.

alleen blank, onbehandeld metaal (staal dus) krijgt een oxidatielaagje door de inwerking van het ozongas.
er zit geen onbeschermd metaal in een autointerieur dus problemen hoef je niet te verwachten van een ozonbehandeling.



eerst interieur schoonmaken, bekleding/tapijt met extractor of apc en daarna een ozonbehandeling
alleen ozonbehandeling werkt niet.
 
Een kanttekening bij de opmerking van Harold, aan het einde van ieder draad (met isolatie) zit een stekker of een contrastekker die zijn vaak onbeschermt voor gassen, de bescherming die daar op zit is meestal een contactbescherming maar zeker niet gas en/of waterdicht. Dus volledig zonder oxidatiegevaar is het zeker niet!
 
Welke metalen kunnen tegen ozongas en welke niet? Als het koper van bedrading er niet tegen kan dan zal messing er ook niet goed tegen kunnen lijkt me en veel stekkerverbindingen zijn vermessinkt.
 
Lijkt dat we weer beetje aan het doordraven zijn hier met de aantasting van stekkereindjes ergens onder een stoel of achter het dashboard.

Optie 1: Niks aan doen dan, accepteer het feit dat een auto naar rook ruikt.
Optie 2: Gebruik het apparaat. en geniet van de voordelen, en accepteer de nadelen.
Optie 3: Accepteer de lucht niet, en de nadelen niet, en koop een andere auto.

Lekker kort door de bocht weer van mezelf :klap maar dit gaat me te ver...
 
Met de huidige hoeveelheid aan electronica in een auto tegenwoordig en het aantal problemen die het kan veroorzaken (ook al meegemaakt) is het wel een overweging om dit gegeven mee te nemen in de keuze hoever de geur verdwijnenen dan misschien alleen te kiezen voor reinigen met bijvoorbeeld een extractor.
 
+1 @ hle

je auto leeft op stekker verbindingen!

gewoon extractor-en
daarna gewoon een fles cg new car smell erin leeg spuiten...
 
Optie 4: gewoon gaan roken, problem solved ;)

Alle gekheid op stokje:zo'n stoomapparaatje ( portable a la blokker ) voor de hardnekkige stukjes valt dan ook af?

Hoelang zo het duren eer er schade zou ontstaan vraag ik me alleen af, er wordt al langer ge-ozond in de autoindustrie, zijn er geen cijfers bekend mbt de eventuele problematiek hiervan ?
 
In een auto is het ook altijd vochtig, zeker in de winter, daar hebben de verbindingen ook, tot op zekere hoogte, geen last van. Denk dat het dus wel mee zal vallen.
 
Zelf beschik ik niet over een extractor, en deze is te uur om hem voor 1x te gebruiken.

Dus ik zag op internet een STOF– / WATERZUIGER van Boels.

Is dit wat?
 
Een stof/water zuiger moet je niet verwarren met een extractor, die fout wordt helaas veel gemaakt.

Een stof/water zuiger doet exact wat de naam al zegt, deze zuigt stof en water op :-" Een extractor KAN stof en water opzuigen en is voorzien van een pomp en sproeimechanisme wat water (al dan niet met een reinigingsmiddel) sproeit op het oppervlak om het vervolgens ook weer op te zuigen. Het wordt ook wel een shamporel apparaat genoemd.
 
Zonder foto kan ik dat niet 100% zeker zeggen, maar als deze reinigingsmiddel sproeit en vervolgens met dezeflde mond weer opzuigt dan is dat een extractor. Tapijtreiniger, shamporel apparaat, extractor.... het is in principe allemaal hetzelfde BEHALVE een nat/droog zuiger.