• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Rookie: LeSirDude

LeSirDude

Detailing rookie
26 apr 2021
4
15
Den haag
Hallo allemaal, ik ben LeSirDude. 39 jaar. Net gescheiden. 3 kids.

Sinds een poosje rijdt mijn C4 Grand Picasso '09 niet meer matig, dus overweeg ik om het weg te doen.

Iemand zei me, maak hem schoon dan krijg je er meer voor... Dus ben ik aan het wassen gegaan, maar het zit vol met krassen, deuken, los komende clearcoat(denk ik). Als de auto toch weggaat, kan ik direct daarop leren te polijsten/poetsen voor mijn nieuwe auto.

Het volgende heb ik vergaard:
Commandant 4
turtlewax metallic + pfte
Maguire polish pre-waxing glaze

Maguire endurance tyre gel
Autoglanz Vision + glas sealant 30ml
Autobrite magifoam - the ultimate
pre wash foam

Menzerna 1000, 2500, 3000, 3500 1liter (is dit te veel?)
Menzerna powerlock ultimate protecting 2x 250 ml
Liquid elements T2500 polisher
Oordopjes
Moore Polijstpads Set Hybrid Line

Marflo AliExpress klei + klei handschoen
Schuurpapiertjes tbv de koplampen + AliExpress koplampvloeistof
Zemen van AliExpress
3 emmers
Foam spuit AliExpress

Geen idee of het allemaal geschikt is. Jullie zullen het zien.

Wat ik nog wil aanschaffen:
Een goedkope iron x (iemand advies)
Grit guards
Een goede shampoo (?)
Iets om de putjes/krasjes uit mijn vooruit te polijsten. Commandant 4? Of kan je het opvullen met waterglas?
Een aantal washmitts.

Ik ben opzoek naar een hoge spoel-emmer, 70 cm. Het idee is dat het vuil naar de bodem zakt en dus minder vervuiling terugkomt in de washmitt. Vandaar dat ik momenteel 3 emmers gebruik: 1 sop, 2 voor uitspoelen.

Iemand nog tips, advies, suggesties?
Welke topics/YouTube video's raad je me aan? Wat mis ik?
 
  • Leuk
Reactions: PA27506
Zelf ben ik ook nog maar een beginner, maar van wat ik hier zoal gelezen heb in elk geval die commandant niet gebruiken. Hetzelfde geldt voor een zeem. Drogen van de auto doe je met een kwalitatief goede microvezel droogdoek als je zo weinig mogelijk swirls nastreeft, of zelfs met een carblower (een omgekeerde stofzuiger zeg maar, maar dan wel met een goed filter erin).

Als je 1 auto wilt behandelen is 1 liter vloeistof van de verschillende korrels rijkelijk veel.

Emmers met gritguard is goed, het vuil blijft onder de gritguard hangen. Eén voor schoon water met wasmiddel en één om uit te spoelen zou moeten volstaan. Een derde emmer wordt veelal speciaal en uitsluitend voor het schoonmaken van de wielen gebruikt.

Als iron remover kan je voor Monello non-ferro of Bilt-Hamber korrosol kiezen, wordt hier beiden als goed bestempeld.

Verder moet je hier de zoekoptie nog eens gebruiken, er staat erg veel informatie al op het forum zoals bijvoorbeeld dit. Maar er is veel meer te vinden.

O ja, en welkom.
 
  • Leuk
Reactions: LeSirDude
Wederom welkom op het forum! ;)

Iemand zei me, maak hem schoon dan krijg je er meer voor... Dus ben ik aan het wassen gegaan, maar het zit vol met krassen, deuken, los komende clearcoat(denk ik). Als de auto toch weggaat, kan ik direct daarop leren te polijsten/poetsen voor mijn nieuwe auto.
Dat is op zich een goede instelling, maar wees voorzichtig met de huidige spullen die je hebt;



Commandant 4
turtlewax metallic + pfte
Maguire polish pre-waxing glaze

- Commandant wordt vaak 'vloeibaar schuurpapier' genoemd en dat is met een reden. (Erg grof)
- Turtlewax - Metallic + PFTE ken ik niet uit eigen ervaring.
- De Meguiars Ultimate Polish is geen polijstmiddel, maar een glaze.

Maguire endurance tyre gel
Autoglanz Vision + glas sealant 30ml
Autobrite magifoam - the ultimate pre wash foam

- Deze bandendressing zie ik regelmatig voorbij komen op het forum.
- De Vision+ ken ik niet uit eigen ervaring, maar lijkt mij vergelijkbaar met de populaire producten zoals RainX/RainKleer/Kleervue/etc. (Misschien iets duurzamer)
- Lijkt mij een prima foamshampoo. (Ik neem aan dat je ook een hogedrukreiniger + goede foamlans hebt?)


Menzerna 1000, 2500, 3000, 3500 1liter (is dit te veel?)
Menzerna powerlock ultimate protecting 2x 250 ml
Liquid elements T2500 polisher
Oordopjes
Moore Polijstpads Set Hybrid Line

- De Menzerna polijstmiddelen lijken veel leden te bevallen. Of je nou 10ml of 1L hebt.
- Prima sealant.
- Zowel de machine als pads heb ik geen ervaring mee. (135/150mm = wat groter dan de 125mm backingplate)
- Oordopjes zijn altijd handig.


Marflo AliExpress klei + klei handschoen
Schuurpapiertjes tbv de koplampen + AliExpress koplampvloeistof
Zemen van AliExpress
3 emmers
Foam spuit AliExpress

- Tja, hier zullen weinig mensen ervaring mee hebben. ;)

Je zal bij veel van deze producten simpelweg moeten gaan ervaren hoe-of-wat.



Wat ik nog wil aanschaffen:
Een goedkope iron x (iemand advies)
Grit guards
Een goede shampoo (?)
Iets om de putjes/krasjes uit mijn vooruit te polijsten. Commandant 4? Of kan je het opvullen met waterglas?
Een aantal washmitts.
- IronX wordt niet meer door Carclean verkocht. Er zijn alternatieven die net zo goed of beter hun ding doen. (Monello - NonFerro / Gyeon - Iron / Dodo Juice - Ferrous Dueller / etc)
- Emmers van 70cm hoog is water overkill en niet meer makkelijk te verplaatsen. De Grit Guard emmers + Grit Guards is een beter alternatief.
- Shampoos zijn erg persoonlijk, maar een populaire shampoo met een scherpe prijs is de Dodo Juice - Born to be Mild.
- Glas is glashard en je polijst niet zomaar krassen eruit. Je hebt de meeste kans met een glass polish welke een ander soort/vorm polijstkorrel heeft. Verwacht echter niet dat je wonderen verricht.
- Een populaire washandschoen is de Microfiber Madness - Incredimitt. Verkrijgbaar in verschillende kleuren en ook in spons-vorm.
 
  • Leuk
Reactions: LeSirDude
Je hebt al vast een mooie verzameling opgebouwd. Van het polijstmiddel heb je echter alleen de 3000 of de 3500 nodig (zie site menzerna).
Omdat je zowel powerlock als turtlewax hebt, zou ik kiezen voor de menzerna powerlock sealant.

gezien de hoeveelheid polijstmiddel dat je hebt gekocht is het echter zeker raadzaam om je eerst goed in te lezen voordat je gaat polijsten. Je hebt echt niet heel veel polijstmiddel nodig, en meer polijstmiddel werkt ook niet beter.
 
Welkom meneer-gozer, je brengt het recht voor z'n raap, prima goed.

Je hebt al flink wat spullen ingeslagen (niet van hier?) en wilt nog wat aanvullingen (wel van hier?). De door de anderen reeds aangegeven suggesties hierboven zijn hartstikke prima. Die Ali-spullen is trial&error; hopelijk bevalt het je.

Voor je glas kun je de Sonax Glass Polish proberen in combinatie met een viltschijf of microvezelpad, dit is het zwaarste middel dat hier verkrijgbaar is maar verwacht hier geen wonderen van. Glas is knetterhard, maar lichte krasjes zouden er mee weg moeten gaan. Er zijn elders ook wel echte glaspolijstsets te koop maar dan ga je het schuren en dat is niet echt een "instap-klusje".

Succes en veel plezier!
 
  • Leuk
Reactions: LeSirDude
Allen bedankt. Ik heb een boodschappenlijstje klaar staan.

Dodo juice btbm
Non Ferro
Washmit increditmit

Maar ik ga vandaag eerst toch commandant 4 proberen op mijn ruit. Probeer een YouTube filmpje te maken.

Als de krassen blijven komt de Sonax Glass Polish + vilt erbij.