• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ruiten polijsten voor aanbrengen Nanolex Glass Sealant

Jansen

Detailing guru
Tester of Bling
13 apr 2015
4.470
193
Utrecht
Dag allemaal,

Ik wil dit weekend Nanolex Glass Sealant aanbrengen op de ruiten van de auto van een familielid. Op mijn eigen auto heb ik dit 6 maanden geleden gedaan en het bevalt me uistekend. De stappen die ik hiervoor heb doorlopen zijn:

1. Wassen met shampoo.
2. Kleien met Poorboy's klei en Spray & Wipe
3. Schoonmaken met Nanolex Glass Cleaner
4. Polijsten met Nanolex Glass Polish en bijgeleverd doekje. Dit doekje zat in de Nanolex Ultra Glass Sealant set en leek een beetje op een heel stevig en groot wattenschijfje.
5. Schoonmaken met Nanolex Glass Cleaner.
6. Aanbrengen Nanolex Glass Sealant.

Ik ben erg tevreden over het resultaat. Vandaar dat ik het ook op een andere auto aan wil brengen, maar de doekjes om mee te polishen zijn op. Vanuit CC heb ik de tip gekregen om het polijsten machinaal te doen met een MF cutting pad. Echter, die heb ik niet. Vandaar dat ik twee vragen heb:

1. Kan ik in plaats van een MF cutting pad ook een foam pad gebruiken? Ik heb een DAP900 met gele, oranje en witte pads van Monello. (De meeste logische keuze zou geel zijn denk ik)
2. Als dit niet effectief is, met welke doek/pad kan ik handmatig polijsten?

Alvast bedankt voor de adviezen!

Jan
 
Ik denk dat een foam pad niet echt goed gaat doen. Krijg je van die rare vlekken bij zon of licht inval op je raam. Denk dat je dit ook niet in huis hebt maar zou ze gewoon bestellen en misschien passen ze gewoon in een envelop. https://www.Carclean.com/product/Flexipads/Glass_Polishing_Disc_135mm_46009_103058
 
Erg veel stappen in my opinion. Mijn methode is een sprayflesje vullen met 50% IPA en 50% (gedistilleerd) water. De ruiten sprayen en poetsen met Staalwol grade 0000. Vervolgens afnemen met een schone (Waffle) doek. Eventueel nogmaals reinigen met de IPA oplossing (de meeste ruitenreinigers laten een of ander product achter). De ruiten zijn nu kraakhelder en vetvrij. Perfekt om een sealant op aan te brengen. De ruiten zijn zo helder dat het af en toe lijkt alsof er geen ruit in zit. Deze methode werkt voor mij het best en geloof me, ik heb jaren lang van alles geprobeert. Ik rij regelmatig rond zonder sealant, maar met een bolletje staalwol en flesje IPA oplossing in de kofferbak.
 
Staalwol is echt geen oplossing voor alle soorten glas
In het algemeen laat het heel fijne sporen na
Anders raar dat bij glassealants geen staalwol wordt geleverd
 
Je weergeeft je mening alsof het een resultaat van een bewezen onderzoek is. Feit is dat staalwol grade 0000 geen krassen maakt op een auto ruit. Een auto ruit is kneiter hard en als deze nat is bovendien spiegelglad. Ik weet niet hoe hard je van plan bent te poetsen, maar de kans is groter dat je de ruit er uit drukt dan dat je krassen maakt. Nog een feit is dat er geen diamant in staalwol grade 0000 verwerkt is. Wellicht heb je meer succes met een ander soort staal.
 
bubu Het bewijs heb ik hier liggen, voel je vrij om het een keer te komen bekijken.
Uw "feiten" doen er niets aan af dat niet alle glas hetzelfde is
Dat maakt één oplossing nooit DE oplossing.

Vind wat je bevalt en gebruik dat. Dan doe ik dat ook.
 
  • Leuk
Reacties: Altos
Volgens mij praten we langs elkaar heen. Ik heb het niet over "alle glas" Ik heb het over autoruiten, omdat de topic starter dat vermeld.

Ik gebruik mijn methode uitsluitend op autoruiten. Dat is gelaagd glas en zelfs de laagste gradatie is kneiter hard. Bovendien bevochtig ik de ruit. Het enige wat ik dan doe is een stuk staalwol grade 0000 met mijn vingertoppen van links naar rechts en/of voor naar achter beweeg met net genoeg druk zodat het niet van de ruit af valt. Ik pas deze methode al enkele jaren (ongeveer eens in de 2 weken) toe en ben er laaiend enthousiast over. Mijn menselijk oog is niet in staat (uit geen enkele hoek) krassen te waarnemen. Zelfs niet na 2 jaar en een beetje.

Maar goed ... laten we hier geen welles - nietes discussie van maken, die kan niemand winnen. Ik claim nergens dat ik DE oplossing heb. Ik weergeef slechts mijn methode (en enkele feiten). Voel je vrij om mijn methode links te laten liggen.
 
Begrijpend lezen noemen ze dat, is prima aan te leren.
In je eerste posten gelijk zo beginnen doet mij het ergste vermoeden.

Staalwol laat op ALLE soorten glas sporen na, zeker op autoruiten
Autoruiten zijn zeker niet zo hard, dat wordt namelijk onveilig
Goed voorbeeld van hard zijn sanitair ruiten, met gradaties voor harding
Ook daarop maakt glaswol schade, die met een lamp goed zichtbaar te maken is
Moet je wel weten waar je naar moet kijken.

Dus advies aan iedereen die een autoruit wil schoonmaken, NIET met glaswol
 
Ik haak hier even op in. Ik vind namelijk dat ik veel reacties zie OVER HET ALGEMEEN waarin een mening wordt gegeven waarin het beeld word geschetst dat deze mening hét antwoord of dé oplossing is i.p.v. een persoonlijke ervaring.

''Ik heb een kras, met welk product haal ik deze weg?'' - ''Nou, Product A is de beste want werkt het lekkerst en of beter als Product B''
''Welke klei kan mij worden aangeraden?'' - ''Ooh, product A werkt het beste, iets duurder, maar het beste''

Enzovoorts...


Ik val hier niemand persoonlijk mee aan, maar wil graag duidelijk maken dat ik bovenstaande véél zie gebeuren. Ikzelf als leek vond het fijn toen ik weinig tot geen kennis had van detailen, dat er iemand objectief en direct een mening gaf waar ik mijn eigen ding mee kon doen. Een mening over een product waarbij er werd uitgelegd wat men zelf gebruikt heeft, wat men hier van vond, waarom een product goed of slecht is, gericht op wat het daadwerkelijk doel ervan is.
Wanneer er persoonlijke voorkeuren worden voorgeschoteld als feit, is het beeld dat een leek krijgt, of zelfs een gevorderde, tamelijk krom.

Ook als er ervaringen worden gevraagd over een bepaald product of producten voor een bepaald doel, staan er in de reacties alleen maar merken, i.p.v. het vermelden van WAAROM.
Waarom niet of waarom wel, voor-en-nadelen, etc.


Voorbeeld; IJzerverwijderaar - Iemand zegt dat Monello Non-Ferro volkomen kut is en er beter voor Product X gekozen kan worden.

De gedachte kan zijn dat de sprayflessen best wel ruk WAREN en daarom voor een alternatief gekozen word. Zegt verder niks over Non-Ferro als product, maar toch word het beeld geschetst dat dit product waarschijnlijk ruk is.

Voorbeeld; Wat is een goede klei?

- Product A!
- Vind Product B helemaal top!
- Gebruik als professioneel detailer al jaren Product H, nog nooit problemen gehad!


Leuk, maar weet je nog niks...



Greetz
 
Ik zie je punt, maar soms kun je alleen maar putten uit je eigen ervaring met producten. Niet iedereen heeft het volledige Carclean assortiment thuis...
Als iemand een product adviseert/aanprijst, zie ik altijd graag een (korte) motivatie erbij waarom dat wordt gevonden. Anders heb je er inderdaad niet zo heel veel aan.
 
Ik haak ook even in, met staalwol 0000 en IPA, maak je je ruit niet voldoende schoon voor een sealant als Nanolex.

Daarnaast heb ik helaas genoeg ramen gezien die micro marring hadden gekregen door het gebruik van staalwol. Het ene glas is harder dan het andere glas.
 
Quantoxx;n435289 zei:
dat er iemand objectief en direct een mening gaf waar ik mijn eigen ding mee kon......

Mening is niet objectief, maar subjectief.

ik heb weinig ervaring met staalwol. Wat ik wel weet is de een vriend van mij een Golf heeft waarvan de autoruit VOL met krassen zit. Hoe het is ontstaan weet ik niet, maar het zegt mij iig dat krassen op autoruiten wel degelijk mogelijk zijn, aannemende dat niet iemand er met een diamant overheen heeft lopen krassen.


Een andere vraag: je ziet bij mij, zeker bij het afspoelen van de voorruit, de overgang van waar de wisserbladen wel en niet komen. Ik krijg dit niet weg met DDJ CM en ook niet met non-ferro.
iemand suggestief anders dan staalwol? Denk zelf aan DAP icm gele pad en prof polish
 
Tegen ruitenwisservuil (de bekende pizzapunten) helpt glaspolish, bijvoorbeeld die van Provision
Inwerken met een MicroFiber sponsje of een MF doek
Nawrijven met keukenpapier is mijn favoriet
Geen idee waarom maar het werkt

Met IPA afnemen kan, maar een andere ontvetter gaat ook
 
RedCat;n435311 zei:
Tegen ruitenwisservuil (de bekende pizzapunten) helpt glaspolish, bijvoorbeeld die van Provision
Inwerken met een MicroFiber sponsje of een MF doek
Nawrijven met keukenpapier is mijn favoriet
Geen idee waarom maar het werkt

Met IPA afnemen kan, maar een andere ontvetter gaat ook

Hou ik in mijn achterhoofd voor als de prof polish niet werkt! Bedankt voor de tip iig.
 
Genoeg reacties in ieder geval.

Inmiddels heb ik de glas polijstpads van Flexipads gekocht en die gebruik ik in combinatie met de glass polish van Nanolex. Ik vind het goed werken, maar door het gebruik van de DAP is het lastig om in de hoekjes en langs de randen te polijsten.

Edit: Ohja, ik gebruik ook wel eens prof polish om hardnekkige vervuiling van ruiten te halen. Dit doe ik met de hand i.c.m. met de zwarte of witte hand pad van Monello.
 
Krijg jij met die glaspads en polish krasjes uit je glas of slechts de oppervlakkige (hele lichte krasjes)?