• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Runningboards moeilijk schoon te krijgen

jpeeters

Detailing rookie
18 jan 2013
38
0
Ik heb van die runningboards op mijn Sportage waar ik een soort van oxidatie plekken (bruine vlekjes) op heb zitten en er niet helemaal vanaf krijg.
Nu heb ik begrepen van de leverancier dat het een een soort van aluminium legering is, echter als ik het met Mothers alu polish probeer te reinigen dan wordt mijn pad niet zwart van kleur. Het helpt wel iets om de plekken wat minder zichtbaar te maken maar je blijft het zien. Het is een soort van geborsteld aluminium zonder laklaag en niet glimmend.

Wat zou ik verder nog kunnen proberen?

Zie hier een voorbeeld van soortgelijke runningboards, die ik er ook op heb zitten:
Running boards
 
Heb je misschien ook een foto van de plekjes? Wellicht dat Iron.X of Tar.X er iets aan kan doen?! Ik weet alleen niet of je dat veilig op jouw runningboards kan gebruiken.
 
Ik zal er z.s.m. even eentje maken, alleen het hagelt hier behoorlijk op dit moment ;)
Ook ff kijken hoe ik een foto plaats op dit forum.
 
Nou hier zijn ze dan. Even tussen de buien door genomen.
Het gaat om de zwarte kringeltjes, die zijn niet weg te krijgen
 
Het is ontstaan na de eerste sneeuwval/pekel, dus ik vermoed dat er pekel op heeft gelegen.Aan de andere kant is dat ook wel weer vreemd want volgens mij moet het geanodiseerd alu zijn en dat is normaal gesproken wel bestand tegen pekel dacht ik.
 
Wat ik zou proberen als het mijn runningboards waren: Zwarte doppen proberen te verwijderen en dan schuren van grof naar fijn.Rondje polijsten en klaar. (let wel,ik zou het doen omdat ik dat wel aan durf)
 
Ik zou er geen machine ofzo voor gebruiken. Er zit een schuurrichting in, dus je moet met de schuurrichting mee schuren. Ik blijf bij m'n schuursponsje :)
 
Ik ben niet zo bang om te schuren, echter het is nu mat geborsteld aluminium en ben bang dat als ik teveel ga schuren het een glimmende plek gaat worden.
Ik zal van de week eens een klein stukje proberen met jif

Overigens noppen verwijderen gaat helaas niet, dat heb ik al geprobeerd.
 
Het hele board hooglans maken bedoel ik,niet enkel de plekken waar het over gaat. Maar ok,als die noppen niet te verwijderen zijn gaat het een lastige klus worden.
 
Lijkt zo wel een beetje geanodiseerd aluminium, er zit sowieso iets over het materiaal heen, anders word het wel meteen zwart met een polish.
Moeilijk te zeggen hoe dit nou het beste aan te pakken, het lijkt vrij diep in het materiaal te zitten..

Je zou een chemische cleaner ala Meg's step 1 of Poorboys Prof. Polish kunnen proberen als je die in bezit hebt, maar ik verwacht niet dat het heel veel uit zal richten als de Mothers Polish ook weinig doet.
 
Ik heb nog eens gekeken op internet en als ik de zoektermen "geanodiseerd aluminium poetsen" gebruik kom ik toch heel vaak op het product van Autosol Metal Polish.
Iemand ervaring mee? Zou dat beter/slechter werken als jif?
 
Ik zou voor de tip van Eelco gaan.
Heb er bij de strippen van een CR-V ook mooie resultaten mee behaald.
 
Ik zou eerst de prof. polish toch een kans geven ......deze "schuurt" niet echt maar heeft wel een goede reinigende werking op vele materialen .....
 
Geanodiseerd houdt in dat er een oxide laag overheen zit die beschermt tegen alles van buitenaf. Hier is schijnbaar een opening in gekomen waardoor het aluminium van binnenuit verder is gaan oxideren. Kort samengevat. Je kunt het wel weer vlak maken en weg halen. Maar als je er niet opnieuw een beschermlaag overheen knalt dan komt het met dezelfde vaart weer terug.

En als je geborsteld aluminium weer zo vlak wil krijgen dat je het hoogglans kunt polijsten dan zou ik gaan investeren in een leuke schuurmachine.
 
HG heeft een produkt om allu . op te poetsen , ik heb het in de kast staan maar kan er nu niet even aan om de naam door te geven .

Ik heb er vroeger ook eens allu dorpels mee gepoetst van een Chevrolet Van , en werkte eigenlijk wel goed .

produkt lijkt een beetje op cif , je moet het aanbrengen met een sponsje en afspoelen met water .