Hoi!
Afgelopen weekend heb ik aan een zweedse schone; Saab 9-3 uit (vermoedelijk) 1996 mogen werken. Nadat ik een collega sprak over zijn nieuwe auto is het balletje gaan rollen en hadden wij besloten de auto aan te pakken. De auto was er slecht aan toe met verschillende schoonheid en ouderdom plekjes. En ook de nodige gebruikersschade..
Het is een 2.0 liter turbo met ruim 3 ton op de teller. Volgens de eigenaar is er rond 250.xxx een nieuw motorblok in gegaan wat zeker te merken is als deze rolt op de snelweg.
Bij aankomst deed de auto niet onder voor de doorsnee vieze wagen: overal remstof op de velgen en banden, doffe plekken en uitgebeten plastic op de bumpers en trims van deze auto. Het glas heeft meerdere krassen en de leren stoelen kende duidelijk betere dagen. Om te beginnen maar eens de kap open gedaan en alles schoon gespoten met Apc (1:10) en een kwast.
Eerste aanzicht:
De banden schoon gemaakt met apc en verso en de velgen met Gyon Iron.
Gefoamed met Magio (1:4, Verso 1:10) en 2x gewassen met BTM en Monello Mitt
Schoon, maar voelbaar vies en de swirls kwamen me tegemoet...
Daarna samen met de eigenaar alle hoeken en kieren schoon gemaakt. Het viel me op hoe weinig
vuil er tussen de kieren en naden zat. Vermoedelijk niet vaak de snelweg op geweest of schoon gehouden door de vorige eigenaren.
Na een rondje kleien de schade maar eens opgenomen:
De zijkanten inclusief skirts zagen er best oke uit op wat krassen na. De motorkap en het dak waren ronduit
het ergste. Het leek er op dat er veel oxidatie was ontstaan wat te zien is op de volgende foto:
Zijn er mensen die kunnen bevestigen of dit oxidatie en oude lak is dit oud vuil?
Samen met de eigenaar hadden we besloten alleen de linker kant van de auto te doen door
het tijdgebrek. Binnenkort pakken we de rest van de auto aan en is er meer tijd voor correctie.
Momenteel wel het nodige kunnen doen maar er is meer te behalen met deze auto.
De DAP900v2 tevoorschijn gehaald en een test spot op de motorkap gedaan waar mijn pad
zowat gelijk zwart vol trok. De motorkap even gelaten voor wat het was en andere delen aangepakt.
De bumper na 2 hits oranje met Mezzo en 1 hit groen met finale. Toch er voor te gekozen om deze keer te finishen met finale op groen en de volgende keer wit te pakken.
Hetzelfde recept voor de deuren en het zijpaneel waar een aantal grote diepe krassen zaten. Deze heb ik weten te optimaliseren en voor het passerende oog weg kunnen halen.
Ook op de deur die flink mishandeld was de krasjes weten te beperken.
Het weer zat gister goed mee! Wel wat zon en wat bewolking wat ik in deze situatie heel fijn vond maar toch een tentje meegenomen om te kunnen werken zonder dat alles uitdroogt.
Na het polijsten van de zijkant, alles afgenomen met Gyon Prep en Dodo Juice Purple Haze aangebracht.
Helaas geen foto van!
De grijze leren stoelen konden ook een beurtje gebruiken en ik heb deze afgenomen met een leerzeep. Ook geen foto van genomen.
Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties en bevinden over mijn werk. Ik sta open voor suggesties en opmerkingen.
Wordt vervolgd...
Afgelopen weekend heb ik aan een zweedse schone; Saab 9-3 uit (vermoedelijk) 1996 mogen werken. Nadat ik een collega sprak over zijn nieuwe auto is het balletje gaan rollen en hadden wij besloten de auto aan te pakken. De auto was er slecht aan toe met verschillende schoonheid en ouderdom plekjes. En ook de nodige gebruikersschade..
Het is een 2.0 liter turbo met ruim 3 ton op de teller. Volgens de eigenaar is er rond 250.xxx een nieuw motorblok in gegaan wat zeker te merken is als deze rolt op de snelweg.
Bij aankomst deed de auto niet onder voor de doorsnee vieze wagen: overal remstof op de velgen en banden, doffe plekken en uitgebeten plastic op de bumpers en trims van deze auto. Het glas heeft meerdere krassen en de leren stoelen kende duidelijk betere dagen. Om te beginnen maar eens de kap open gedaan en alles schoon gespoten met Apc (1:10) en een kwast.
Eerste aanzicht:
De banden schoon gemaakt met apc en verso en de velgen met Gyon Iron.
Gefoamed met Magio (1:4, Verso 1:10) en 2x gewassen met BTM en Monello Mitt
Schoon, maar voelbaar vies en de swirls kwamen me tegemoet...
Daarna samen met de eigenaar alle hoeken en kieren schoon gemaakt. Het viel me op hoe weinig
vuil er tussen de kieren en naden zat. Vermoedelijk niet vaak de snelweg op geweest of schoon gehouden door de vorige eigenaren.
Na een rondje kleien de schade maar eens opgenomen:
De zijkanten inclusief skirts zagen er best oke uit op wat krassen na. De motorkap en het dak waren ronduit
het ergste. Het leek er op dat er veel oxidatie was ontstaan wat te zien is op de volgende foto:
Zijn er mensen die kunnen bevestigen of dit oxidatie en oude lak is dit oud vuil?
Samen met de eigenaar hadden we besloten alleen de linker kant van de auto te doen door
het tijdgebrek. Binnenkort pakken we de rest van de auto aan en is er meer tijd voor correctie.
Momenteel wel het nodige kunnen doen maar er is meer te behalen met deze auto.
De DAP900v2 tevoorschijn gehaald en een test spot op de motorkap gedaan waar mijn pad
zowat gelijk zwart vol trok. De motorkap even gelaten voor wat het was en andere delen aangepakt.
De bumper na 2 hits oranje met Mezzo en 1 hit groen met finale. Toch er voor te gekozen om deze keer te finishen met finale op groen en de volgende keer wit te pakken.
Hetzelfde recept voor de deuren en het zijpaneel waar een aantal grote diepe krassen zaten. Deze heb ik weten te optimaliseren en voor het passerende oog weg kunnen halen.
Ook op de deur die flink mishandeld was de krasjes weten te beperken.
Het weer zat gister goed mee! Wel wat zon en wat bewolking wat ik in deze situatie heel fijn vond maar toch een tentje meegenomen om te kunnen werken zonder dat alles uitdroogt.
Na het polijsten van de zijkant, alles afgenomen met Gyon Prep en Dodo Juice Purple Haze aangebracht.
Helaas geen foto van!
De grijze leren stoelen konden ook een beurtje gebruiken en ik heb deze afgenomen met een leerzeep. Ook geen foto van genomen.
Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties en bevinden over mijn werk. Ik sta open voor suggesties en opmerkingen.
Wordt vervolgd...
Laatst bewerkt: