• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail Saab 9-3 '96

Schurk

Detailing addict
3 apr 2014
52
65
Hoi!

Afgelopen weekend heb ik aan een zweedse schone; Saab 9-3 uit (vermoedelijk) 1996 mogen werken. Nadat ik een collega sprak over zijn nieuwe auto is het balletje gaan rollen en hadden wij besloten de auto aan te pakken. De auto was er slecht aan toe met verschillende schoonheid en ouderdom plekjes. En ook de nodige gebruikersschade..

Het is een 2.0 liter turbo met ruim 3 ton op de teller. Volgens de eigenaar is er rond 250.xxx een nieuw motorblok in gegaan wat zeker te merken is als deze rolt op de snelweg.

Bij aankomst deed de auto niet onder voor de doorsnee vieze wagen: overal remstof op de velgen en banden, doffe plekken en uitgebeten plastic op de bumpers en trims van deze auto. Het glas heeft meerdere krassen en de leren stoelen kende duidelijk betere dagen. Om te beginnen maar eens de kap open gedaan en alles schoon gespoten met Apc (1:10) en een kwast.

Eerste aanzicht:

27175597964_70f7377274_c.webp



De banden schoon gemaakt met apc en verso en de velgen met Gyon Iron.
Gefoamed met Magio (1:4, Verso 1:10) en 2x gewassen met BTM en Monello Mitt
Schoon, maar voelbaar vies en de swirls kwamen me tegemoet...

Daarna samen met de eigenaar alle hoeken en kieren schoon gemaakt. Het viel me op hoe weinig
vuil er tussen de kieren en naden zat. Vermoedelijk niet vaak de snelweg op geweest of schoon gehouden door de vorige eigenaren.

27687626652_89d8e4a7c6_c.webp


27796083755_692d6db831_c.webp




Na een rondje kleien de schade maar eens opgenomen:

De zijkanten inclusief skirts zagen er best oke uit op wat krassen na. De motorkap en het dak waren ronduit
het ergste. Het leek er op dat er veel oxidatie was ontstaan wat te zien is op de volgende foto:

Zijn er mensen die kunnen bevestigen of dit oxidatie en oude lak is dit oud vuil?

27509821390_307f365371_z.webp



27712521581_b5fd652088_c.webp


27508966940_2d33d8042b_c.webp





27176040564_b4d81732aa_c.webp




Samen met de eigenaar hadden we besloten alleen de linker kant van de auto te doen door
het tijdgebrek. Binnenkort pakken we de rest van de auto aan en is er meer tijd voor correctie.
Momenteel wel het nodige kunnen doen maar er is meer te behalen met deze auto.

De DAP900v2 tevoorschijn gehaald en een test spot op de motorkap gedaan waar mijn pad
zowat gelijk zwart vol trok. De motorkap even gelaten voor wat het was en andere delen aangepakt.

De bumper na 2 hits oranje met Mezzo en 1 hit groen met finale. Toch er voor te gekozen om deze keer te finishen met finale op groen en de volgende keer wit te pakken.

27176238044_418c9ea096_c.webp


27508993220_e0307abf19_c.webp


Hetzelfde recept voor de deuren en het zijpaneel waar een aantal grote diepe krassen zaten. Deze heb ik weten te optimaliseren en voor het passerende oog weg kunnen halen.

27177120623_391f9e335e_c.webp



27509206130_836069f4eb_c.webp



Ook op de deur die flink mishandeld was de krasjes weten te beperken.

27787292175_f814902f1e_c.webp



Het weer zat gister goed mee! Wel wat zon en wat bewolking wat ik in deze situatie heel fijn vond maar toch een tentje meegenomen om te kunnen werken zonder dat alles uitdroogt.

27508969880_a20670d890_b.webp


Na het polijsten van de zijkant, alles afgenomen met Gyon Prep en Dodo Juice Purple Haze aangebracht.
Helaas geen foto van!

27175579984_70073f36f4_b.webp



De grijze leren stoelen konden ook een beurtje gebruiken en ik heb deze afgenomen met een leerzeep. Ook geen foto van genomen.


Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties en bevinden over mijn werk. Ik sta open voor suggesties en opmerkingen.

Wordt vervolgd...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reacties: Ries
Binnenkort!

Geen idee of er nog blanke lak op zat. Ik was in de veronderstelling van wel. Bij het aanbrengen van de wax kwam er niks af. Kan dit?
 
Die is zeker al een heel eind opgeknapt:eek::) Succes met het verdere detailwerk;) Ben benieuwd naar het totale eindresultaat:cool:
 
Dat is inderdaad zo.

Ik heb nog wat detail shots gevonden;

Na correctie:

27517426080_ca712f10ea_c.webp




27695326812_08d3df5752_c.webp




De krater achtige / mishandelde motorkap


27184772793_f62b4a6073_c.webp





Na het uitpoetsen van de Purple Haze:

27177652004_463936cdc7_c.webp



En ik kreeg deze van de eigenaar toegestuurd als finishing touch

27184775903_40cdb4e4b1_b.webp
 
  • Leuk
Reacties: Ries
Mooi gedaan !!

Voordeel van saab is dat ze een vrij zachte lak hebben waardoor ze vrij snel te corrigeren zijn ! :cool:
 
Bedankt! Binnenkort ronde 2.. :)

Ja dat viel mij ook op. De lak viel redelijk makkelijk te corrigeren en ik had al snel resultaat.
 
:P Pikzwarte auto's = SPIEGELS! :P

Heerlijke lak om te doen! Ziet er goed uit.


Wat betreft het verkleuren van je pad; Als ik naar het bouwjaar kijk en naar het feit dat je pad meteen verkleurde, kan je er wel van uit gaan dat je geen blanke lak OVER je kleurverf hebt. In mijn ervaring, de weinige met deze lakken, is dat deze meestal zacht zijn en je inderdaad op je gemakkie kan polijsten.

Ook viel mij op dat je op het oog vrij weinig orange peel hebt. Dit + pikzwarte lak is écht bizar mooi!



Greetz
 
Ziet er erg goed uit! Voor wat betreft de lak vermoed ik dat het een single stage paint is (alhoewel op enkele foto's je pads niet zwart zijn?).
Laatst heb ik mogen werken aan een zwarte Volvo 850 T5, deze had ook een single stage paint, gevolg is "gekleurde" pads!

Overigens had deze ook een zachte lak en was corrigeren heel eenvoudig. :)
 
@Heatzone: Nee dat klopt.. alleen op de liggende delen verkleurde de pad eigenlijk meteen. De deuren, zijstijlen en skirts gaven niets tot nauwelijks af. De motorkap was het ergste.. na elke hit moest ik de pad omspoelen met APC.

Dank voor de complimenten! Ik ben de motivatie om de auto op de overige plekken ook aan te pakken. Vooral de bumpers, die kunnen nog wat gebruiken.