• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Schade lak kras

standierckx

Detailing rookie
22 okt 2024
6
15
Dag, helaas is gisteravond mijn auto bekrast (met een sleutel denk ik)….

Is dit zelf op te lossen?

Zo ja, hoe? Heeft iemand een stappenplan, met producten die ik moet gebruiken om het te herstellen?

Hopelijk kan iemand mij veder helpen

Bijlagen

• IMG_7362.webp
    IMG_7362.webp
    111,8 KB · Weergaven: 70
De eerste test die je kan doen is de kras nat maken en kijken of het dan nog zichtbaar is.
Is de zichtbaarheid duidelijk minder, dan is polijsten mogelijk een oplossing.
Dat kan met een handpad en een polijstmiddel.
Hoe grof dat middel moet zijn is afhankelijk van de hardheid van de lak.

Blijft de kras ook vochtig zichtbaar, dan is opvullen een mogelijkheid
Lakstiften met een naald werken heel makkelijk, maar je moet wel geduld hebben.
Eerst goed schoonmaken en ontvetten en dan voorzichtig lak aanbrengen.
Een teveel kan je licht schuren (en blokje) en dan polijsten

• Leuk
Reacties: AndyVR en Quantoxx
Is een staand deel, wil je 100% dan rekenen op 200-250 voor een spot repair, contant misschien zelfs iets minder.
Moet je afvragen of je dan wel daarvoor wilt hobbyen. Zo’n “litteken” op m’n bumper zou mij blijven irriteren.

Ik heb krassen (schaaf plekken) behandeld waarbij ik dacht “gaat nooit goed komen” en dat verdween als sneeuw voor de zon en ik heb krassen gehad waarbij de kras onverwacht erg tegenviel en dus zichtbaar bleek.
In de meeste gevallen is verbetering in meer of mindere mate haalbaar dus ik zou zeggen altijd ff proberen en daarna verder kijken/ evt laten spuiten..

Altijd balen zo'n kras :( Ik had een krasje op mijn voorspatbord en heb op Facebook een filmpje gezien, hoe je zo'n krasje (enigzins) kan herstellen. Nu heb ik het geluk een uni zwarte auto te hebben maar mogelijk lukt het ook bij een metallic kleur.Het idee is, dat je als het ware met lak gaat "plamuren", de overtollige verf wegveegt en vervolgens gaat polijsten. Eventueel herhalen als de kras niet helemaal is opgevuld met verf.
Hier de link naar Facebook Kras herstellen of Instagram Kras herstellen
Hopelijk kan je er wat mee.

• Leuk
Reacties: standierckx
Nette Seat!

en? nog vooruitgang geboekt?

mocht je nog moeten starten en je moet uiteindelijk toch wat overtollige lak wegschuren....begin met korrelgrootte 2500-2000, niet meteen met 1500 of 1000 aan de slag gaan.
Begin met 2500, eventueel 2000. Daarna 2500, daarna 3000 en daarna mooi glad polijsten.

Volgens mij zit de kras ook bij die lastige knik, als ik het goed zie. Daar zou ik niet schuren, maar alleen licht bijtippen, goed laten drogen en met de hand zo netjes mogelijk polijsten. Misschien zelfs alleen polijsten als de kras daar minder diep is.

En zoals eerder werd vermeld, goed ontvetten voordat je lak aanbrengt en meng de basiskleur evt. met een beetje blanke lak voor een beter resultaat.

Succes!

• Leuk
Reacties: SLK en standierckx
dankjewel allemaal!!

ik ga hier binnenkort eens mee beginnen om het weg te werken. lukt het mij niet, kan ik de auto altijd nog laten herstellen :)