• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Schade op vouw

deejay6r

Detailing rookie
7 dec 2025
5
15
22
Delft
Hoi allemaal,

Ik moet binnenkort een aardige kras wegwerken op een achterdeur. De kras zit alleen op een vouw en is door de lak heen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Licht schuren, opvullen, vlak schuren en dan polijsten?

Bijlagen

• 20251214_143040.webp
    20251214_143040.webp
    183,2 KB · Weergaven: 50
Kunststof is voor nu niet belangrijk aangezien dat makkelijk te vervangen is. Gaat er vooral om dat de kras minder opvalt. Hoef dus voor deze geen 100% resultaat(maar wel zo dichtbij mogelijk natuurlijk)

Je kan toch eerst proberen met lakstift, opvullen dan terugschuren met waterproof dan polijsten mocht dat niet lukken kan je altijd nog laten spuiten.

• Leuk
Reacties: deejay6r
Dat dacht ik ook al om zoiets te doen. Ik ga vandaag even lakstiften bestellen en dan ergens in de aankomende weken proberen. Als hij afgerond is, dan zal ik het resultaat delen

Ik denk dat je moet beginnen met de plek wassen en kleien om het goed te kunnen beoordelen. Op foto krijg ik het idee dat een deel van de schade tot op of in het plaatwerk zit, dat betekent dat je eerst iets moet doen om corrosie te voorkomen, en dan pas verder met het optisch netjes krijgen.

Ter vergelijking onderstaande schade bij mijn auto, worden koplamp en bumper door schade bedrijf verwijderd om ook in de hoekjes het plaatwerk goed te kunnen beschermen, schades lijken verder veel op elkaar:

IMG_20251129_113047_HDR.webp

Sommige plekken zitten inderdaad tot op het plaatwerk. Wat raad je aan om corrosie te voorkomen?
Als je het echt zelf wil doen, zou ik eerst een goede roestomvormer aanbrengen nadat je alle roest zo goed mogelijk heb verwijderd. Dat kun je bijvoorbeeld doen met een glasvezelpen zoals deze in het CC assortiment. Vervolgens een goede roestomzetter dun aanbrengen, bijvoorbeeld met touch up sticks, en dan lak in kleur aan brengen.

• Leuk
Vergeet niet de roestomvormer goed uit te spoelen. De roest wordt omgezet in zouten. Zouten en verf..
Dit verzin ik overigens niet zelf maar werd mij verteld door een verfexpert. Hij verklaarde dat daarom ook de grote verfmerken dergelijke roestomvormers niet in hun gamma hebben zitten.

• Leuk
Ik denk dat je moet beginnen met de plek wassen en kleien om het goed te kunnen beoordelen. Op foto krijg ik het idee dat een deel van de schade tot op of in het plaatwerk zit, dat betekent dat je eerst iets moet doen om corrosie te voorkomen, en dan pas verder met het optisch netjes krijgen.

Ter vergelijking onderstaande schade bij mijn auto, worden koplamp en bumper door schade bedrijf verwijderd om ook in de hoekjes het plaatwerk goed te kunnen beschermen, schades lijken verder veel op elkaar:

Bekijk bijlage 179803
Die groene dopjes geven mij wat (zonnige) inspiratie.