• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

How To Schematisch stappenplan - Exterieur & Interieur

Animemations

Detailing chief
26 mrt 2018
72
75
31
Stap 1.png


Als beginnende detailer had ik enorm veel vragen bij het gehele proces van het onderhouden van mijn nieuwe wagen. Ik heb me dan ook proberen verdiepen en de kunst van het detailen. Toch is dit voor een beginner geen eenvoudig proces. Gelukkig bestaan er fora zoals deze waarop leden hun kostbare tijd steken in het uittypen van verschillende stappenplannen en delen van tips en informatie :blush:.

Als ik naar mijzelf kijk, had ik tijdens het uitvoeren van de eerste details toch nog nood om af en toe eens terug te grijpen naar de theorie. Ik ben dan ook beginnen met het uitwerken van een schema dat ik op kan hangen in mijn garage. Hiervoor heb ik mij gebaseerd op de training academy van AMMO NYC.

Omdat je nooit te oud bent om bij te leren, deel ik graag dit schema even met jullie. Misschien zijn er nog elementen die ik over het hoofd heb gezien of producten die jullie zouden mijden? In elk geval hoop ik de community hiermee te kunnen helpen, net zoals jullie mij hebben geholpen met mijn eerste stappen. Hopelijk slaag ik hier een beetje in ;).

Stap 2.png


Het schema bestaat uit twee onderdelen:

1. De verschillende stappen om je wagen te reinigen (horizontaal)

Het reinigen van het interieur​
Het wassen van het exterieur van de wagen​
Het onderhouden van je detail​
Het corrigeren van je wagen (enkel wanneer het nodig is)​

2. Het chronologisch verloop binnen elk van deze stappen (verticaal)

De werkwijze van dit schema loopt gelijk met die uit de training academy van AMMO NYC. Indien dit stappenplan onduidelijk is, raad ik jullie zeker aan om deze training te bekijken. Dit biedt niet alleen duidelijkheid in de werkwijze, maar geeft meteen ook een uitgebreide uitleg bij elk onderdeel uit het stappenplan.

Stap 3.png


Stappenplan_Animemations_V2.PNG
 
Laatst bewerkt:
Geinig dingetje. :p Als het voor je werkt om een stappenplan erbij te hebben, dan werkt het.

Misschien zijn er nog elementen die ik over het hoofd heb gezien of producten die jullie zouden mijden?

Ik ben er eens lekker voor gaan zitten... :p Ik heb ook ooit eens een schema gemaakt en heel wat mensen deze gemailed, maar kan het op mijn PC niet meer terugvinden.

Ik zou de hoofd-stappen nummeren en de volgorde veranderen. :D Beginnen met het interieur (Interieur en met name de dorpels, sponningen, etc) Zo hoef je nadien niet meer in de auto te zijn (alleen één keer om de schone dorpels,sponningen,etc. droog te maken bij de droog-stap) en loop je nadat het lakwerk schoon/klaar is niet het risico dat je bij in-uitstappen dingen weer vies maakt of zelfs defecten veroorzaakt.
De motorruimte zou ik doen als het exterieur niet meer afgespoeld hoeft te worden. Er kan dan ook geen water in de motorruimte terechtkomen die je dressing laat vlekken en je loopt niet meer rond de afgewerkte neus van de auto die al klaar is waardoor je ook weer defecten zou kunnen maken of viezigheid rondsmeren. ;)

ENGINE:
  • ''Pre-rinse met water''' zou ik skippen en als je echt wil reinigen (en voeden) dan zou ik met bijv. een APC+D alles reinigen en ontvetten. Het wordt nooit erg vies onder de motorkap en dus zou eerst spoelen met water je product alleen maar verdunnen.
  • Een de-ironizer om te reinigen lijkt mij ook niet nodig. Althans, ik ga er van uit dat er in je motorruimte geen ijzerdeeltjes terechtkomen, tenzij je zuigers door je blok heen komen. :D Een APC+D of een dedicated product is dan meer op zijn plaats.
WHEELS:
  • ''Pre-rinse met water'' zou ik ook skippen en net als de rest van de auto eerst pre-washen met bijv. een foam of pre-wash. Zo kan vervuiling, hoe klein of groot dan ook, eerst losweken en enigszins afgevoerd worden voordat je er een product overheen gooit dat zich eerst door vuil heen moet werken. En natuurlijk ook om defecten te voorkomen.
  • Scrub before you Wipe :p
  • Drogen kan ook met compressor en MF.
PAINT:
  • ''Paint'' zou ik veranderen in ''Exterior''. Dit alles geef je een pre-wash middels foamen of pre-wash en was je natuurlijk mee met je shampoo en washmitts. Zo zou je ook met APC en kwasten aan de slag kunnen gaan om randjes/kiertjes/rubbers/etc. goed na te lopen.
  • Stappen in rood: (1) zou ik veranderen in ''Base Coat'' of ''LSP'' of iets dergelijks. Daarmee geef je aan waarmee je het materiaal behandeld. (2) zou ik veranderen in ''Maintenance''. Daarmee geef je aan waarmee je (1) onderhoud, zoals een wetcoat over je wax, waarmee je het nog vrij schone interieur afneemt, etc. :D

POLISH:
  • Deze zou ik een stapje verder schuiven en een aparte ''Clay''-stap maken. Nu heb je bij deze polish-stap de klei-stap opgenomen en er staat ook dat je met de DAP + polishing pads iets gaat doen. Bij de klei-stap doe je immers je lak, maar kan je ook je velgen en glaswerk doen.
  • Onder de ''Polish-stap'' zou ik bij onder ''Wash'' bij ''wipe'' je MF-doeken zetten en bij ''scrub'' je polijstmiddel.
CLAY:
  • Onder ''Wash'' je klei product, doeken, glijmiddel.

INTERIOR + GLASS:
  • Zou ik geen dubbele kolom van maken. (Enkel zoals de rest) Je gebruikt voor zowel vlekken als reiniging één product (Gyeon - Vinyl) en gebruikt dus dezelfde materialen en gereedschappen. (Kwasten zijn nog handig en de paardenhaarborstel is prima) Zo zou je wel een dubbele kolom kunnen maken, maar gebruik dan de benamingen; ''Upholstery'' en ''Vinyl & Rubber'' voor wanneer je bijv. voor beide stappen een verschillend product of methode gebruikt. (Zowel behandeling als onderhoud)
  • Je voorruit eerst met Prep doen is een optie, maar een goede glasreiniger bevat zelf ook al IPA. Denk aan bijv. Dodo Juice - Clearly Menthol.
  • Als je de rode tekst dus aanpast naar LSP/Base Coat zoals hierboven vermeld, kan je daar dus aangeven waarmee je het interieur behandeld (Preserve) en bijv. het glaswerk met iets als RainX/UltraGlass/etc. Ook het onderhoudsproduct kan je dan vermelden, zoals Spray&Wipe of andere type detailers.

Maintenance:
  • Misschien een kolom met onderhoud? Je hoeft immers niet elke keer alle stappen te doorlopen en zou bijv. effe een touch-up kunnen doen met producten als een detailerspray of iets als Gyeon - Cure.
 
  • Leuk
Reactions: Ozy en Dany
Bedankt voor het uitgebreide antwoord, Quantoxx! ;)

Ik heb je feedback (waar ik weer veel nieuwe tips uit heb gehaald) proberen te integreren in een nieuwe versie van het document. Dit vinden jullie bovenaan de post terug. Zou je dit -als je hier tijd voor hebt- eens kunnen nakijken? Dit helpt mij en de andere personen die gebruik willen maken van dit schema.

Ik heb echter nog een vraag:

  • Misschien een kolom met onderhoud? Je hoeft immers niet elke keer alle stappen te doorlopen en zou bijv. effe een touch-up kunnen doen met producten als een detailerspray of iets als Gyeon - Cure.

Ik neem aan dat een maintenance een stap is die wekelijks even uitgevoerd moet worden. Ik heb gelezen dat je hiervoor beste;
  1. de auto nat maakt
  2. een spraywax op een microfiber towel spuit
  3. droogt met een scoopbeweging
Welke spraywax is hier volgens jou voor geschikt?

Ik dacht nl. dat de Gyeon - Cure enkel was om coatings te beschermen? Is het dan niet beter om de Gyeon - Wetcoat te gebruiken, of maakt dit strepen? Vind deze spraywaxen namelijk allemaal wat verwarrend :).
 
Laatst bewerkt:
Ik kan straks misschien wel effe naar je nieuwe versie kijken. :)

Een spraywax-sealant breng je niet aan op een natte auto. ;) Wetcoat dan weer wel.
Je kan kijken naar een detailerspray zoals Spray&Wipe die je ook als drooghulp kan gebruiken, een detailerspray met toevoegingen zoals Red Mist of iets als Bathe+ of Cure.
 
Ik heb me daar ook eens mee bezig gehouden om dat schema aan te passen naar mijn werkwijze, maar is nooit afgeraakt.

Daar is bij deze dan voor gezorgd! :)

Ik kan straks misschien wel effe naar je nieuwe versie kijken. :)

Een spraywax-sealant breng je niet aan op een natte auto. ;) Wetcoat dan weer wel.
Je kan kijken naar een detailerspray zoals Spray&Wipe die je ook als drooghulp kan gebruiken, een detailerspray met toevoegingen zoals Red Mist of iets als Bathe+ of Cure.

Bedankt! ;) Als je tijd hebt natuurlijk!

Aangezien dat ik momenteel Gyeon-spulletjes aan het verzamelen ben (probeer zoveel mogelijk hetzelfde merk te behouden, dat staat mooi op mijn rek), denk ik dat ik de Gyeon Cure dan eens ga proberen als drying aid. ;) Heb er al veel positiefs over gehoord!
 
Indrukwekkende tabel is het geworden, alleen vind ik 'm verwarrend qua opzet:
  • ik zie eerst een drietal kolommen voor verschillende delen van de auto (engine, wheels en paint), dan komt er een kolom 'polish' die naar ik aanneem voor de 'paint' is bedoeld, en vervolgens weer de onderdelen interior en glass.
  • als ik vertikaal kijk zie ik de stukken 'clean', 'protect' en 'rules'
Ik zou de kolom polish laten vervallen, en dat in het verticale stuk in een deel 'correction' neerzetten. Op die manier kun je alles voor de lak onder elkaar zetten, en is de tabel duidelijker. Verder ben ik het met Q eens dat 'interior' vaak het beste als eerste aangepakt kan worden, als bijvoorbeeld de straat nat is van het wassen, sleep je veel sneller zand en vuil weer de auto in.
 
@Cordoba : Ik heb de feedback van Quantoxx proberen integreren in de nieuwe versie (ondertussen toegevoegd aan de OP).

Ik denk dat deze van opmaak al iets duidelijker is en meer aansluit bij hetgeen jij hier terecht aanbrengt, al heb ik het onderdeel CORRECT nu mee als horizontale werkwijze toegevoegd.

EDIT: Achteraf gezien is het misschien beter om dit toe te voegen in het werkproces (vertikale lijst) i.p.v. als werkwijze. Het zou dus ook op deze manier kunnen: CLEAN - PROTECT - CORRECT - RULES. Zo staat ook het kleien het het polijsten onder het behandelen v.h. exterieur van de wagen.

Cure gebruik je niet als drooghulp :D

Ooh, oei... Dan had ik het verkeerd begrepen. Had het eens gaan opzoeken; sommige mensen lijken het (2:1 verdund met water) te gebruiken als drying aid en zijn hier tevreden over. Maakt het alleen maar verwarrend.

Heb momenteel de Monello PERFETTO in het stappenplan toegevoegd als drying aid.
 
Laatst bewerkt:
Oeps! Tijdens het bewerken, had ik het blijkbaar verwijderd! ;)
Bij deze heb ik het terug toegevoegd aan de OP.

PS: Welkom op dit forum, @paulv87 ! Wat een eer dat je geregistreerd hebt om te reageren op mijn post! :cool:
 
Update:
  • Werkwijze genoteerd.
  • Laatste onderdeel toegevoegd; nl. het (correct) wassen/drogen van de microfibers.
 
Laatst bewerkt:
Mss eventueel nog een schemaatje van de Scholl produkten erbij? Iets wat hier op het forum toch veel gebruikt wordt. Dus de produkten en eventueel de verschillende combo's?
 
Is hier ergens een bestaand schema van? Wanneer ik tijd heb, zoek ik eens mee!
Dan kan ik snel een tweede versie maken met het schema van Scholl.
 
Laatst bewerkt: