• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Feedback gevraagd - Volledig Stappenplan (Exterieur machinaal)

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
14.919
193
34
Leersum (Utrecht)
Geachte GlimKezen en DetailGeeks,

Ik zal de zoveelste zijn, maar graag wil ik jullie feedback op mijn ´´stappenplan´´.
Ik heb de vele guides gelezen en daaruit een idee gekregen van de manier van aanpak en de bijbehorende producten.

Ik ben mijzelf ook aan het verdiepen in Hogedrukreinigers (*HD) en Foaming.
Inmiddels heb ik het idee dat een zeer simpele, en dus goedkopere, hogedrukreiniger + Foam Lance goed genoeg is om goed
te kunnen foamen. Eveneens ook genoeg om licht vuil af te spuiten en de auto gewoon af te spoelen.

Voorwaarde is dat ik een HD kies die NIET een kunstof pomp heeft (i.v.m. duurzaamheid), dus wat de goedkopere prijs betreft zal dit alsnog wat duurder uitkomen.


Ik zal hieronder mijn 'stappenplan' aangeven en de eventuele producten die ik gebruik/ga gebruiken.
Volgorde van producten is ook enigszins de volgorde van het stappenplan:



Wassen:

Hogedrukreiniger Blue Retro
Monello - Artico Magico Snow Foam 1000ml

en/of


Monello - Lavare Shampoo (Veilig voor Wax of Sealant) + (Handige doseerpomp)
Monello - Microfiber wash mitt.


Monello - Non-Ferro Velgenbundel (Veilig voor Wax of Sealant)
Drogen: (Tenzij er vervolgens word gekleid, wel of niet met aanvullende Detailspray. Werkt eventueel nét wat soepeler)

Monello - Senza Acqua Piazza Trio Drying Towels - 45x45cm (Witte kleur, goed om vervuiling in de gaten te houden)
(Lijkt me makkelijker hanteerbaar en meer doek(en), voor minder geld dan Monello - Senza Acqua Drying Towel - 70x80cm.


Kleien:

Monello - Dolce Verde Klei Set

(Meteen een Detailspray in de set om bijv. ook na het polijsten wat residu weg te poetsen, etc. Eveneens een MF-doek)

Polijsten:

DAP900 V3 Raffini Starterskit - Power Pack (Tape en doeken in de set. Zover dus een goed aantal doeken in totaal)

Polijsten pak ik grondig aan op mijn oude BMW'tje uit 1998 met een diepe kleur blauw. Althans, diepe kleur wanneer netjes gepoetst.
Ik zal dus ook starten met een grove compound, dan middel en afwerkend met een zeer lichte compound.

Glaze/Voeden:

VOORDAT ik een glaze zou opbrengen, zorg ik er voor dat residu van het polijsten verwijderd is. Goed afnemen met een MF-doek en eventueel wat detailspray.


Dodo Juice - Lime Prime pre-wax cleanser

Volgens het forum is dit een uitstekende glaze met daarbij een zéér licht polijstende werking én cleaner.
Dit lijkt mij een goede eigenschap omdat het enige verontreinigingen verwijdert en zéér lichte krasjes misschien wel meepikt.
(Mocht dit nog niet helemaal gelukt zijn ná het polijsten en het schoonmaken/ontvetten van residu)

Wax/Sealant:

Monello - Ibrido Hybrid Wax - 200ml

Ik vind het leukste aan autopoetsen dat de goede voorbereiding, dus alle voorgaande stappen, leiden tot een resultaat wat een gemiddelde ''Autopoetsen..? Ik blaas me bakkie altijd voor een paar knaken door de wasstraat en klaar, ziet tie er net zo uit als die van jouw, haha!'' - persoon niet kan behalen. Daarnaast vind ik ook het wegwerken van schade zoals krassen en vervagingen van de lak ook erg leuk. Dit geeft een voldaan gevoel en nóg meer als je dit voor een ander doet en diegene er super blij mee is!

Door o.a. het bovenstaande vind ik het ook belangrijk dat het allemaal veel langer mag duren tot er resultaat is, maar als voorwaarde dat dit resultaat beter is als gemiddeld en zeer zeker ook langer stand houdt.

De reden dat ik als voorbeeld de Ibrido neem is de vele goede reviews en de beschrijving van het product zelf. Ok, hij kost dan ook vele malen meer, maar ik verwacht dat dit dan ook zeker aan de orde is na de goede ervaringen en reviews.



Ik heb enige ervaring opgedaan bij een autopoetsbedrijf, zo'n 6 maanden. In deze periode was ik de hele dag bezig met het 'poetsen' van nieuwe auto's die door de omliggende autodealers werden gebracht. Ok, een nieuwe auto heeft ook de nodige verontreinigingen, maar de hele manier van poetsen was zo simpel als wat:

De auto werd in de wasplaats met een HD schoongespoten, naar de werkplek gereden, ontdaan van alle plastic op de motorkap en dergelijke, werd met een roze goedje dat ik kende als 'Glashelder' ingespoten en met de blote handen ingewreven/schoongewreven. Daarna gedroogd met doeken. Vervolgens werd de auto vluchtig in de poets gezet met een spons en uitgewreven met doeken.

De ramen werden eveneens met dit 'glashelder' ondergespoten en met papier afgenomen. Werkte zéér goed, vormde ook een waterafstotende laag. Eveneens werd dit zelfde product gebruikt als lube om te kleien, vogelpoep/spoorslag/hars/etc te verwijderen, voor het interieur en matten/bekleding. Tot op de dag van vandaag weet ik nog niet welk product dit precies was, maar ik meen dat hierin iets van ammonia zat verwerkt. Een ontvetter, of iets dergelijks...? Wanneer je het op ramen gebruikte en met papier afnam, zag je het letterlijk opdrogen en verdwijnen.

Helaas heb ik in deze maanden maar een enkele keer een particulier voorbij zien komen en deze klus werd dan ook aan de voorman overgelaten of als het vervelend werk was aan één van de vele Polen die er rondliepen. Een voorbeeld hiervan was een oudere Ferrari in zijn typische kleur rood, die bijna dof-roze was geworden. Dit is uiteraard een mooi klusje.
Een voorbeeld van het vervelende werk; Een oude Mini die van buiten er zoals de Ferrari aan toen was, maar nog erger vanbinnen. Kut-klus volgens de voorman.

Graag wil ik van de ShineMasters en CareCare-freaks weten, jullie dus, of mijn bevindingen en ideeën juist zijn. Uiteraard zijn de producten die ik heb vermeld een voorbeeld, maar wél wat ik zou bestellen op dit moment, zonder jullie feedback te hebben gehad. Maar ik hoop op goede adviezen, Tips & Tricks.


Totaalprijs van bovenstaande producten: €490,00 Is dit het samengestelde pakket waard, of pak ik te dure/goedkope /verkeerde producten?


Het interieur heb ik nog wel het één-en-ander voor liggen, zoals producten van Autoglym om het dashbord en deuren en dergelijke mee te doen. Eveneens als product voor stootstrippen, rubbers en banden. Dit zijn producten die, misschien, minder zijn wat betreft duurzaamheid en kwaliteit, maar alle hierboven beschreven stappen lijken mij The Big Picture.

Ik ben nu al een behoorlijk tijd bezig met dit topic, en volgens mij is het ook een behoorlijk verhaal. :p


Ik hoop van jullie te horen!
 
PoePoe, een lang verhaal en nog iets vergeten te zeggen;

Ik heb CarClean al eerder benaderd en was verrast door de goede communicatie. De goede website en Forum zijn ook helder en goed opgezet.

Een reden, of eigenlijk DE reden, om CarClean opnieuw te benaderen.

Mijn hoop is om goede feedback te ontvangen en aan de hand daarvan een bezoek te plannen aan de showroom. Dit is zo'n 90km rijden, een uurtje onderweg, maar ik weet vrijwel zeker dat het de rit waard is.

Ik ben benieuwd!

Dank jullie wel, bij voorbaat.
 
Ik zou Er nog een flesje Monello non ferro bijnemen en mocht je teer plekjes hebben iets van Gyeon Tar bv. Daarnaast zou ik wat extra mf doeken inslaan.
90% van je resultaat komt uit het polijsten en een dure wax maakt slechts een klein deel uit van je resultaat.
 
Een extra washandschoen is ook altijd welkom.....1tje voor de properste delen en 1 voor de meer naar onderen-vuilere delen.....
 
Hey Ric,

Thanx voor de feedback.

Ik begrijp dus dat de Monello Non-Ferro Heractivatiebundel een goed middel is voor het verwijderen van remstof, vliegroest, etc.
De Gyeon - Q²M Tar apart erbij gebruiken voor de nog hardnekkige organische vervuiling.

De Detailspray is hier blijkbaar wat minder effectief in. Of helemaal niet...

Wat betreft de doeken; Een idee om een extra setje Monello - Peluche Verde Trio - 45x45cm erbij te nemen is misschien wel verstandiger. Misgrijpen is ook zo irritant.
Met een tweede setje kom ik dan op 7 MF-doeken voor allerlei gebruik + reserve.


Hmmm... Dus een dusdanige dure wax is, zoals eerder beschreven op het forum, nét dat beetje meer kwaliteit voor veel meer geld.
Ik kan dus betere een goedkopere hybrid wax opzoeken.


Thanx!
 
Kijk ik heb zelf ook zat waxen en ook wel een paar duurdere maar duur wil in dit geval niet altijd beter betekenen.
Ibrido is een heel goede wax goed te verwerken en goede standtijd maar kost ook 75 euro.
Collinite 915 ,476 ,845 zijn allemaal goed .915 is mijn favoriet 845 (20 euro) is vloeibaar en verwerkt het makkelijkst.
Zorg trouwens ook dat je je pads regelmatig schoonmaakt tussen het polijsten door.
 
Thanx Ric en GrandScenicMan,

Kortom, extra doeken en een 2de WashMit.

Als ik die dure wax vervang door een vele malen goedkopere, blijf ik toch nog onder de €500,-. Haha.


Maar over het algemeen, is mijn stappenplan een solide basis? (Na het aanpassen van de vermelde producten/items)
 
Prima basis hoor.
Zorg er voor dat je die Lime prime heel dun aanbrengt (beetje inwerken) en per paneel werken dan gelijk afnemen en met schone doek nawrijven. Zelfde geld ook bv voor de 915 het laagje wat je aanbrengt moet bijna onzichtbaar zijn zo dun. 845 is iets vergeeflijker bv.
 
Nou, ik ben weer een stapje verder. (Hoop ik)


Aantal
Art Nr.
Omschrijving
Prijs
Totaal






101044
Dodo Juice - Lime Prime Lite cleaner glaze - 250ml
€ 19,75
€ 19,75

101219
Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845 - 473ml
€ 19,99
€ 19,99


102088
Monello - Peluche Verde Trio - 45x45cm
€ 12,99
€ 25,98


102092
Monello - Wash Mitt
€ 12,99
€ 12,99


102118
Monello - Dolce Verde Klei Set
€ 29,49
€ 29,49


102185
Monello - Lavare shampoo - 500ml
€ 19,99
€ 19,99


102672
Monello - Non-Ferro Velgenbundel
€ 31,99
€ 31,99

102775
Polishing Power - DAP900 V3 Raffini Starterskit - Power Pack
€ 229,99
€ 229,99






102817
Gyeon - Q²M Prep - 1000ml
€ 22,99
€ 22,99






103062
Monello - Senza Acqua Piazza Trio Drying Towels - 45x45cm
€ 20,99
€ 20,99






103065
Monello - Thick Mitt
€ 13,99
€ 13,99





12 producten.
Subtotaal:
€ 448,14



Aan deze lijst wilde ik ook nog 1x Rain-X om de ramen waterafstotend te maken. € 12,99 (Totaal €461,13)
Helaas is deze op dit moment niet leverbaar. (Reinigen doe ik d.m.v ontvetten,kleien, etc.)

Ik heb véél gelezen. Ik heb véél meningen en ervaringen gelezen. Ik heb veel product omschrijvingen gelezen.
Ik heb véél reviews van de vele aangeraden producten gelezen. .... Zei ik al dat ik veel gelezen had...?

Bovenstaande lijst is wat ik op dit moment passend vind bij mijn wensen én ideeën.


Ik heb, volgens de lijst, de middelen in mijn bezit om...

...met Shampoo en Mitts te wassen,
...met doeken te drogen,

...met Velgenreiniger en Borstels de velgen te wassen,

...met een ontvetter hardnekkige troep aan te pakken en residu te verwijderen,

...met een Klei en een Detailer te kleien,

...met de DAP900-bundel te polijsten,

...met de Glaze de lak weer te voeden,

...met een Sealant/Wax af te toppen.

...met een rain repellant ramen te behandelen.


Verder zal ik nog wat verschillende maten en soorten kwasten aanschaffen bij de bouwmarkt. Dit om hoekjes en gaatjes bij zowel in-exterieur te kunnen bereiken. Daarnaast ook een goede ontvetter (op advies; Dusty) om bijvoorbeeld ook onder de motorkap het één-en-ander netjes te maken.

Ook een paar extra lege flesjes met óf zonder spraykop, een paar applicators/pads.

Ik ben nog in het bezit van een aantal producten om plastic weer mooi zwart te maken, evenals rubbers, dashboard, etc.
Ook een bandengel van één-of-ander merk voldoet voorlopig nog even.

(Echter is dit HobbyBob-kwaliteit en zal ik hoogstwaarschijnlijk producten met meer kwaliteit ook gaan afnemen bij CarClean)

Lijkt mij een prima lijstje...?



(Zoals Ric325i mij zo mooi aangaf; Vele wegen leiden naar Rome)
 
Laatst bewerkt door een moderator: