Geachte GlimKezen en DetailGeeks,
Ik zal de zoveelste zijn, maar graag wil ik jullie feedback op mijn ´´stappenplan´´.
Ik heb de vele guides gelezen en daaruit een idee gekregen van de manier van aanpak en de bijbehorende producten.
Ik ben mijzelf ook aan het verdiepen in Hogedrukreinigers (*HD) en Foaming.
Inmiddels heb ik het idee dat een zeer simpele, en dus goedkopere, hogedrukreiniger + Foam Lance goed genoeg is om goed
te kunnen foamen. Eveneens ook genoeg om licht vuil af te spuiten en de auto gewoon af te spoelen.
Voorwaarde is dat ik een HD kies die NIET een kunstof pomp heeft (i.v.m. duurzaamheid), dus wat de goedkopere prijs betreft zal dit alsnog wat duurder uitkomen.
Ik zal hieronder mijn 'stappenplan' aangeven en de eventuele producten die ik gebruik/ga gebruiken.
Volgorde van producten is ook enigszins de volgorde van het stappenplan:
Wassen:
Hogedrukreiniger Blue Retro
Monello - Artico Magico Snow Foam 1000ml
en/of
Monello - Lavare Shampoo (Veilig voor Wax of Sealant) + (Handige doseerpomp)
Monello - Microfiber wash mitt.
Monello - Non-Ferro Velgenbundel (Veilig voor Wax of Sealant)
Drogen: (Tenzij er vervolgens word gekleid, wel of niet met aanvullende Detailspray. Werkt eventueel nét wat soepeler)
Monello - Senza Acqua Piazza Trio Drying Towels - 45x45cm (Witte kleur, goed om vervuiling in de gaten te houden)
(Lijkt me makkelijker hanteerbaar en meer doek(en), voor minder geld dan Monello - Senza Acqua Drying Towel - 70x80cm.
Kleien:
Monello - Dolce Verde Klei Set
(Meteen een Detailspray in de set om bijv. ook na het polijsten wat residu weg te poetsen, etc. Eveneens een MF-doek)
Polijsten:
DAP900 V3 Raffini Starterskit - Power Pack (Tape en doeken in de set. Zover dus een goed aantal doeken in totaal)
Polijsten pak ik grondig aan op mijn oude BMW'tje uit 1998 met een diepe kleur blauw. Althans, diepe kleur wanneer netjes gepoetst.
Ik zal dus ook starten met een grove compound, dan middel en afwerkend met een zeer lichte compound.
Glaze/Voeden:
VOORDAT ik een glaze zou opbrengen, zorg ik er voor dat residu van het polijsten verwijderd is. Goed afnemen met een MF-doek en eventueel wat detailspray.
Dodo Juice - Lime Prime pre-wax cleanser
Volgens het forum is dit een uitstekende glaze met daarbij een zéér licht polijstende werking én cleaner.
Dit lijkt mij een goede eigenschap omdat het enige verontreinigingen verwijdert en zéér lichte krasjes misschien wel meepikt.
(Mocht dit nog niet helemaal gelukt zijn ná het polijsten en het schoonmaken/ontvetten van residu)
Wax/Sealant:
Monello - Ibrido Hybrid Wax - 200ml
Ik vind het leukste aan autopoetsen dat de goede voorbereiding, dus alle voorgaande stappen, leiden tot een resultaat wat een gemiddelde ''Autopoetsen..? Ik blaas me bakkie altijd voor een paar knaken door de wasstraat en klaar, ziet tie er net zo uit als die van jouw, haha!'' - persoon niet kan behalen. Daarnaast vind ik ook het wegwerken van schade zoals krassen en vervagingen van de lak ook erg leuk. Dit geeft een voldaan gevoel en nóg meer als je dit voor een ander doet en diegene er super blij mee is!
Door o.a. het bovenstaande vind ik het ook belangrijk dat het allemaal veel langer mag duren tot er resultaat is, maar als voorwaarde dat dit resultaat beter is als gemiddeld en zeer zeker ook langer stand houdt.
De reden dat ik als voorbeeld de Ibrido neem is de vele goede reviews en de beschrijving van het product zelf. Ok, hij kost dan ook vele malen meer, maar ik verwacht dat dit dan ook zeker aan de orde is na de goede ervaringen en reviews.
Ik heb enige ervaring opgedaan bij een autopoetsbedrijf, zo'n 6 maanden. In deze periode was ik de hele dag bezig met het 'poetsen' van nieuwe auto's die door de omliggende autodealers werden gebracht. Ok, een nieuwe auto heeft ook de nodige verontreinigingen, maar de hele manier van poetsen was zo simpel als wat:
De auto werd in de wasplaats met een HD schoongespoten, naar de werkplek gereden, ontdaan van alle plastic op de motorkap en dergelijke, werd met een roze goedje dat ik kende als 'Glashelder' ingespoten en met de blote handen ingewreven/schoongewreven. Daarna gedroogd met doeken. Vervolgens werd de auto vluchtig in de poets gezet met een spons en uitgewreven met doeken.
De ramen werden eveneens met dit 'glashelder' ondergespoten en met papier afgenomen. Werkte zéér goed, vormde ook een waterafstotende laag. Eveneens werd dit zelfde product gebruikt als lube om te kleien, vogelpoep/spoorslag/hars/etc te verwijderen, voor het interieur en matten/bekleding. Tot op de dag van vandaag weet ik nog niet welk product dit precies was, maar ik meen dat hierin iets van ammonia zat verwerkt. Een ontvetter, of iets dergelijks...? Wanneer je het op ramen gebruikte en met papier afnam, zag je het letterlijk opdrogen en verdwijnen.
Helaas heb ik in deze maanden maar een enkele keer een particulier voorbij zien komen en deze klus werd dan ook aan de voorman overgelaten of als het vervelend werk was aan één van de vele Polen die er rondliepen. Een voorbeeld hiervan was een oudere Ferrari in zijn typische kleur rood, die bijna dof-roze was geworden. Dit is uiteraard een mooi klusje.
Een voorbeeld van het vervelende werk; Een oude Mini die van buiten er zoals de Ferrari aan toen was, maar nog erger vanbinnen. Kut-klus volgens de voorman.
Graag wil ik van de ShineMasters en CareCare-freaks weten, jullie dus, of mijn bevindingen en ideeën juist zijn. Uiteraard zijn de producten die ik heb vermeld een voorbeeld, maar wél wat ik zou bestellen op dit moment, zonder jullie feedback te hebben gehad. Maar ik hoop op goede adviezen, Tips & Tricks.
Totaalprijs van bovenstaande producten: €490,00 Is dit het samengestelde pakket waard, of pak ik te dure/goedkope /verkeerde producten?
Het interieur heb ik nog wel het één-en-ander voor liggen, zoals producten van Autoglym om het dashbord en deuren en dergelijke mee te doen. Eveneens als product voor stootstrippen, rubbers en banden. Dit zijn producten die, misschien, minder zijn wat betreft duurzaamheid en kwaliteit, maar alle hierboven beschreven stappen lijken mij The Big Picture.
Ik ben nu al een behoorlijk tijd bezig met dit topic, en volgens mij is het ook een behoorlijk verhaal.
Ik hoop van jullie te horen!
Ik zal de zoveelste zijn, maar graag wil ik jullie feedback op mijn ´´stappenplan´´.
Ik heb de vele guides gelezen en daaruit een idee gekregen van de manier van aanpak en de bijbehorende producten.
Ik ben mijzelf ook aan het verdiepen in Hogedrukreinigers (*HD) en Foaming.
Inmiddels heb ik het idee dat een zeer simpele, en dus goedkopere, hogedrukreiniger + Foam Lance goed genoeg is om goed
te kunnen foamen. Eveneens ook genoeg om licht vuil af te spuiten en de auto gewoon af te spoelen.
Voorwaarde is dat ik een HD kies die NIET een kunstof pomp heeft (i.v.m. duurzaamheid), dus wat de goedkopere prijs betreft zal dit alsnog wat duurder uitkomen.
Ik zal hieronder mijn 'stappenplan' aangeven en de eventuele producten die ik gebruik/ga gebruiken.
Volgorde van producten is ook enigszins de volgorde van het stappenplan:
Wassen:
Hogedrukreiniger Blue Retro
Monello - Artico Magico Snow Foam 1000ml
en/of
Monello - Lavare Shampoo (Veilig voor Wax of Sealant) + (Handige doseerpomp)
Monello - Microfiber wash mitt.
Monello - Non-Ferro Velgenbundel (Veilig voor Wax of Sealant)
Drogen: (Tenzij er vervolgens word gekleid, wel of niet met aanvullende Detailspray. Werkt eventueel nét wat soepeler)
Monello - Senza Acqua Piazza Trio Drying Towels - 45x45cm (Witte kleur, goed om vervuiling in de gaten te houden)
(Lijkt me makkelijker hanteerbaar en meer doek(en), voor minder geld dan Monello - Senza Acqua Drying Towel - 70x80cm.
Kleien:
Monello - Dolce Verde Klei Set
(Meteen een Detailspray in de set om bijv. ook na het polijsten wat residu weg te poetsen, etc. Eveneens een MF-doek)
Polijsten:
DAP900 V3 Raffini Starterskit - Power Pack (Tape en doeken in de set. Zover dus een goed aantal doeken in totaal)
Polijsten pak ik grondig aan op mijn oude BMW'tje uit 1998 met een diepe kleur blauw. Althans, diepe kleur wanneer netjes gepoetst.
Ik zal dus ook starten met een grove compound, dan middel en afwerkend met een zeer lichte compound.
Glaze/Voeden:
VOORDAT ik een glaze zou opbrengen, zorg ik er voor dat residu van het polijsten verwijderd is. Goed afnemen met een MF-doek en eventueel wat detailspray.
Dodo Juice - Lime Prime pre-wax cleanser
Volgens het forum is dit een uitstekende glaze met daarbij een zéér licht polijstende werking én cleaner.
Dit lijkt mij een goede eigenschap omdat het enige verontreinigingen verwijdert en zéér lichte krasjes misschien wel meepikt.
(Mocht dit nog niet helemaal gelukt zijn ná het polijsten en het schoonmaken/ontvetten van residu)
Wax/Sealant:
Monello - Ibrido Hybrid Wax - 200ml
Ik vind het leukste aan autopoetsen dat de goede voorbereiding, dus alle voorgaande stappen, leiden tot een resultaat wat een gemiddelde ''Autopoetsen..? Ik blaas me bakkie altijd voor een paar knaken door de wasstraat en klaar, ziet tie er net zo uit als die van jouw, haha!'' - persoon niet kan behalen. Daarnaast vind ik ook het wegwerken van schade zoals krassen en vervagingen van de lak ook erg leuk. Dit geeft een voldaan gevoel en nóg meer als je dit voor een ander doet en diegene er super blij mee is!
Door o.a. het bovenstaande vind ik het ook belangrijk dat het allemaal veel langer mag duren tot er resultaat is, maar als voorwaarde dat dit resultaat beter is als gemiddeld en zeer zeker ook langer stand houdt.
De reden dat ik als voorbeeld de Ibrido neem is de vele goede reviews en de beschrijving van het product zelf. Ok, hij kost dan ook vele malen meer, maar ik verwacht dat dit dan ook zeker aan de orde is na de goede ervaringen en reviews.
Ik heb enige ervaring opgedaan bij een autopoetsbedrijf, zo'n 6 maanden. In deze periode was ik de hele dag bezig met het 'poetsen' van nieuwe auto's die door de omliggende autodealers werden gebracht. Ok, een nieuwe auto heeft ook de nodige verontreinigingen, maar de hele manier van poetsen was zo simpel als wat:
De auto werd in de wasplaats met een HD schoongespoten, naar de werkplek gereden, ontdaan van alle plastic op de motorkap en dergelijke, werd met een roze goedje dat ik kende als 'Glashelder' ingespoten en met de blote handen ingewreven/schoongewreven. Daarna gedroogd met doeken. Vervolgens werd de auto vluchtig in de poets gezet met een spons en uitgewreven met doeken.
De ramen werden eveneens met dit 'glashelder' ondergespoten en met papier afgenomen. Werkte zéér goed, vormde ook een waterafstotende laag. Eveneens werd dit zelfde product gebruikt als lube om te kleien, vogelpoep/spoorslag/hars/etc te verwijderen, voor het interieur en matten/bekleding. Tot op de dag van vandaag weet ik nog niet welk product dit precies was, maar ik meen dat hierin iets van ammonia zat verwerkt. Een ontvetter, of iets dergelijks...? Wanneer je het op ramen gebruikte en met papier afnam, zag je het letterlijk opdrogen en verdwijnen.
Helaas heb ik in deze maanden maar een enkele keer een particulier voorbij zien komen en deze klus werd dan ook aan de voorman overgelaten of als het vervelend werk was aan één van de vele Polen die er rondliepen. Een voorbeeld hiervan was een oudere Ferrari in zijn typische kleur rood, die bijna dof-roze was geworden. Dit is uiteraard een mooi klusje.
Een voorbeeld van het vervelende werk; Een oude Mini die van buiten er zoals de Ferrari aan toen was, maar nog erger vanbinnen. Kut-klus volgens de voorman.
Graag wil ik van de ShineMasters en CareCare-freaks weten, jullie dus, of mijn bevindingen en ideeën juist zijn. Uiteraard zijn de producten die ik heb vermeld een voorbeeld, maar wél wat ik zou bestellen op dit moment, zonder jullie feedback te hebben gehad. Maar ik hoop op goede adviezen, Tips & Tricks.
Totaalprijs van bovenstaande producten: €490,00 Is dit het samengestelde pakket waard, of pak ik te dure/goedkope /verkeerde producten?
Het interieur heb ik nog wel het één-en-ander voor liggen, zoals producten van Autoglym om het dashbord en deuren en dergelijke mee te doen. Eveneens als product voor stootstrippen, rubbers en banden. Dit zijn producten die, misschien, minder zijn wat betreft duurzaamheid en kwaliteit, maar alle hierboven beschreven stappen lijken mij The Big Picture.
Ik ben nu al een behoorlijk tijd bezig met dit topic, en volgens mij is het ook een behoorlijk verhaal.
Ik hoop van jullie te horen!