• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

schoonmaken polijstpads

bs

Detailing addict
27 dec 2010
543
62
Ik heb sinds vandaag mijn dap900 binnen gekregen, maar hoe moet je polijstpads schoonmaken?

-in de wasmachine
- in een emmer met water [laten weken]

bedankt alvast voor alle tips!
 
Ik spoel ze altijd even uit onder de kraan. Vervolgens in de wasmachine zonder wasverzachter en laten drogen met het velcro naar boven.
 
Ik heb thuis Ariel [ met actilift ].
Daarbij zeggen ze niks over een wasverzachter, maar wel iets over een waterverzachter.
Kan ik nu ook gewoon mijn pads/droogdoeken in de wasmachine gooien,zonder dat mijn spullen minder gaan werken/ minder drogen.
 
Druppies dreft + kraan = voorwassen, daarna in een kussensloop de wasmachine in
Je kan ook pre-wash middel kopen, laat je ze daar in weken ( ieder zijn keuze, maakt niet veel uit mijns inzien )
Gezien ik de pads bij de doeken etc doe: geen wasverzachter in het bakje
NIET in de droger, na het wasprogramma op een wasrekje oid met de velcrokant naar boven
 
Voorweken in een lauw/warme oplossing van water met APC (Plus) ca 2 uur.
Hierna de wasmachine in, geen wasverzachter gebruiken.
Pads zoals eerder vermeld niet in de droger maar door kamertemperatuur laten drogen.
 
Wat moet je doen als bijv. met dit probleem zit:
je wilt met dezelfde pad polishen en daarna ook nog waxen.
Gewoon even in lauwwarm water leggen met een scheutje dreft?
 
Los van het feit dat je beter eerst kan polishen en daarna waxxen, is het verstandig om een meerdere pads aan te schaffen. De polish pads zijn per defenitie niet zo zacht van structuur als de waxpads (rood, blauw, goud) en kunnen dus ongewenste marring veroorzaken.
 
Je kan pads in 4 categorieën verdelen:
1 - Cutting ( zwaar polijsten )
2 - Polishing ( middelmatig polijsten )
3 - Finishing ( laatste puntjes op de 'i' polijsten )
4 - Wax/Sealant ( aanbrengen beschermende laag ( ook de glaze valt hier onder ( immers een pad zonder polijsten factor er in ))

Deze zijn dan weer verder door te filteren etc, maar de finesse zit 'm in dit geval ( wat Havanna ook aangeeft ): de stap 1-3 pads gebruik je niet om de glazen / waxen / sealen daar anders de pad weer 'krasjes' gaat maken in de lak
 
Antwoord op deze en voorgaande vragen kon je zelf ook vinden in het handleiding en tutorial topic of het review topic. Hier vind je naast handige handleidingen ook de tips die hier worden gegeven. (sorry als het wat bot klinkt, maar er is nog zo veel te lezen voordat je met een DAP buiten aan de gang kan ;)
 
Ik maak ze schoon met Snappy, daarna gooi ik ze in de wasmachine op 30 graden zonder wasverzachter. Laat ze gewoon drogen.
 
@DivingDisaster: geld voor bijna alles, maar daarom is het zo goed vertoeven hier .... altijd wel iemand ie een helpende hand aanbied en soms wel korter/leesbaarder neerpent dan alle reviews etc bij elkaar ;)
 
Als bij ons de pads te 'verzadigd' zijn met polijstmiddel even wat dreft op de pads, met lauw water pad nat maken en goed de dreft in de pad zijn werk laten doen.
Hierna goed uitknijpen/rollen totdat er geen tot nauwelijks iets aan dreft uit komt.

Daarna de pad op de machine en op standje 1(dap900) of 2(dap500) droogdraaien.
Tijdens het draaien doe ik altijd mijn vinger aan de buitenkant vanwege de centrifugaalkracht, en stop met draaien als mijn vinger niet meer zeiknat is.

Als een auto helemaal gedaan is alle pads op deze manier schoonmaken, en daarna gaan mijn pads in zo'n netje met rits en met gewone wasmiddel en zonder wasverzachter de wasmachine in. Daarna in het netje aan de waslijn hangen.

Als moeders de netjes nodig heeft leg ik ze altijd op een rekje te drogen.
 
@mk-us: helemaal mee eens, ik bedoel het ook niet rot, ik doelde eigenlijk meer op de bestaande topics. Daar staan vaak de antwoorden maar ook nog extra tips & tricks die misschien ook nog van pas komen.
 
Pastra-v6 zei:
Als bij ons de pads te 'verzadigd' zijn met polijstmiddel even wat dreft op de pads, met lauw water pad nat maken en goed de dreft in de pad zijn werk laten doen.
Hierna goed uitknijpen/rollen totdat er geen tot nauwelijks iets aan dreft uit komt.

Daarna de pad op de machine en op standje 1(dap900) of 2(dap500) droogdraaien.
Tijdens het draaien doe ik altijd mijn vinger aan de buitenkant vanwege de centrifugaalkracht, en stop met draaien als mijn vinger niet meer zeiknat is.

ik knijp ze nooit uit. heb het bij me gele pad destijds wel gedaan, maar daar liet uiteindelijk het velcro van los.
als ik tussentijds ze schoon wil hebben, doe ik ze in water en wrijf ze even goed met de hand uit.
daarna op de dap en draaien maar.

gewoon wassen, gebeurd bij mij door ze eerst een nachtje in een bak warm water te doen met dreft.
en de dag erna in de wasmachine met een beetje wasmiddel en azijn(waterontharder)
 
natmaken onder de kraan, insprayen met dasty, in laten werken, uitspoelen en zonodig herhalen (unilak is nogal hardnekkig)
drogenslingeren met de dap of op een rekje, ik leg ze gewoon met de velcro naar beneden ;)
 
En de beste wensen.....
Tijdens een klus worden ze schoongehouden mbv de padwasher,
En na de klus gaan ze met alle doeken pads,applicator pads de was in,prograammatje op 40 graden.
Ik leg ze altijd met de velcro naar beneden,waarom? Dat weet ik zelf niet....
 
Polijstpads kun je op verschillende manieren schoonmaken, zowel in de wasmachine als met de hand.
Je kunt ook onderscheid maken tussen schoonmaken tussendoor en schoonmaken nadat je klaar bent met polijsten.

Als je tijdens het polijsten merkt dat je pads verzadigd beginnen te raken (werken niet lekker meer en worden te zwaar
van het polijstmiddel), dien je het grootste deel van het polijstmiddel uit de pads te halen.
Als je het geld ervoor over hebt, kun je hiervoor een padwasher aanschaffen, wat in feite een grote emmer is met
grit guard (met extra bollinkje erop). Water erin, scheutje reinigingsmiddel en je kunt aan de gang.
Voor het grootste gedeelte van de mensen hier volstaat het ook om een spraytje APC/Dasty of een druppeltje Dreft/Dubro
op de pad te doen, dit even in te masseren en de pad onder de kraan uit te spoelen. Hoeft niet 100% schoon te zijn,
je gaat er immers toch nog verder mee polijsten. Even droogdraaien op de DAP/Rotary en je kunt weer door.
Eén of twee extra pads is natuurlijk een luxere optie.

Schoonmaken naderhand kan in de wasmachine, al dan niet in een oude kussensloop. Ik doe het zelf niet, omdat ik vind
dat de pads er wat grauwer uit komen te zien en ik vind het fijner om de kleuren van de pads zo lang mogelijk goed te houden.
Zelf gebruik ik wat Dubro (of Dreft of ander afwasmiddel). Pad beetje nat maken onder de kraan, beetje Dubro erop en dan
met het handje inmasseren. Vervolgens uitspoelen onder de kraan. Krijg ik mijn pads niet helemaal schoon,
dan werkt een scheutje Cobra Micro Restore erg goed. Wel uitkijken dat je niet overdrijft met de hoeveelheid Micro Restore,
anders blijft het schuimen.

Wat betreft drogen: ikzelf leg ze met de Velcro kant naar boven te drogen. Waarom?
Tja, ooit eens gelezen en dat maar aangehouden. Ben het nu eenmaal zo gewend.
Overigens verwacht ik dat de velcro meer op z'n duvel krijgt van schoonmaken in een wasmachine dan van een beetje water
dat nog uit de pads moet komen. Ik kan ernaast zitten, maar mij lijkt dat temperatuur funester is voor de lijmlaag dan
een beetje vocht. Maar goed, ik heb ook de verhalen gelezen van mensen waarvan de velcro laag van hun pads losliet en die
dit wisten te wijten aan de manier van drogen.

Zorg er overigens voor dat de pads echt droog zijn voordat je ze opbergt, zeker als je ze ergens luchtdicht in verpakt of in een zakje doet.
Een beetje vocht kan ervoor zorgen dat er wat schimmelvorming optreedt. Zeker de wat 'zwaardere' pads hebben wat meer tijd nodig
om te drogen.

Best een aardige lap proza geworden zo...