• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Schroefgaatjes in kunststof bumper

m@rio

Detailing guru
18 jun 2015
717
190
Hallo,

Enige tijd geleden heb ik vóór een wasbeurt de nummerplaten verwijderd om dat deel van de bumpers schoon te maken.
Dat was wel nodig ook!

Na verwijdering van de plaat op de voorbumper schrok ik wel een beetje, ik zag meer gaten zitten dan nodig zijn om de houder vast te schroeven.

De bumper van mijn Fiat Bravo heeft een bepaalde ronding, kennelijk heeft de vorige eigenaar, garagehouder of wie dan ook, verkeerde schroeven gebruikt?

Na het wassen wilde ik de houders met platen weer monteren, maar ik merkte dat de houder redelijk onder spanning kwam te staan. Het is natuurlijk wel gelukt, maar als ik binnenkort weer m'n platen wil verwijderen, dan kan ik waarschijnlijk niet dezelfde gaten gebruiken.

Nu wil ik die schroefgaatjes dichten, afwerken met een lakstift en eventueel wetsanden en polijsten.
Is dit te doen voor iemand zonder wetsand ervaring?

Tips zijn van harte welkom.

Lijkt me een prima optie om te oefenen: de nummerplaat komt er toch weer voor te zitten, dus als het iets minder strak wordt, zal het niet direct opvalllen.

Hey M@rio,

Zoals Cordoba aangeeft; Lijkt mij een prima plek om te oefenen!

Als ik mij voorstel dat ik deze klus zou moeten doen, zou ik mij ten eerste afvragen hoe ik het kunststof weer ga opvullen, zodat ik na afloop er ook weer eventueel een schroef o.i.d. in kan doen. Je ziet immers dan de bestaande gaatjes niet meer en misschien prik je met een schroef nét in een gaatje wat je dicht hebt gemaakt en houd dit niet lekker, ofso. (Geen idee)

Ik denk dat als je met gezond verstand aan de gang gaat, dat het allemaal wel lukt. Met beleid, rustig werken.

Greetz

Tja, zoiets zat ik ook te bedenken. Met glasvezel overlap je defecten enzo, jij moet iets hebben waarmee je kleine gaatjes kan vullen. Ik heb werkelijk geen idee, heb maar 1x met glasvezel gewerkt...

Beste oplossing om dit te doen is met MEK. Dat is een materiaal wat plastic oplost. Hier week je wat materiaal in wat je van bijvoorbeeld een oude bumper pakt.
Eventueel kun je aan de achterkant nog een glasmat en/of gaas aanbrengen om te verstevigen, maar dat is bij zulke kleine gaatjes niet nodig. Dat is meer voor als je bijvoorbeeld een complete stootstrip of kentekenuitsparing uit een bumper wilt "cleanen" zoals ze dat in de tjoeningscene noemen. Wordt in die scene in ieder geval met succes gebruikt voor dit soort dingen.
Voor gaatjes kleiner dan ca. 10mm is het voldoende om wat tape op de achterkant aan te brengen en het gaatje dan van de voorkant te vullen. Wel in een paar laagjes doen, omdat de oplosmiddelen moeten kunnen verdampen.
MEK is Methyl Ethyl Keton en is te koop bij schilderswinkel.

Makkelijkste lijkt me plastic lassen en spuiten.
Belangrijk is dat je hetzelfde materiaal gebruikt om te lassen/vullen, dan het basismateriaal van de bumper.
In de meeste gevallen is dat ABS plastic...

Bumpers zijn vaak van pp/epdm kunstof. Dit soort kunstof is flexibel. ABS kunstof word voornamelijk in spiegelkappen e.d. (hard kunstof voornamelijk) gebruikt wil je kunstof gaan lassen bewerken met glasvezel of met MEK word de reparatie plek vaak te groot waardoor eigenlijk de enige optie spuiten overblijft. Wat ik persoonlijk zou doen is het gaatje netjes rond boren en vullen met 2K lijm. Zorgen dat het aan de achterkant iets doorvloeit voor een betere hechting. Wil je de gaatjes echt 100% weg en dicht hebben is lassen wel het mooiste.

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk