• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Schade aan kunststof bumper

Stef Vanderheyden

Detailing rookie
11 jan 2024
4
15
19
Oudsbergen
Hoi allemaal!

Ik heb recentelijk de wagen van mijn vader overgenomen. Alleen een paar maanden geleden is hier een klein accidentje mee gebeurd waarbij de bumper een beetje beschadigd is en de velg. (Velg wordt gemaakt). Het gaat om lichte krassen in de bumper. Nu is mijn vraag, kan ik mijn bumper thuis zelf maken met bepaalde middelen of manieren, OF in ieder geval de schade een beetje weg werken dat het niet meer zo heel erg opvalt. Het valt nu niet heel erg op als je het niet weet, maar toch wil ik dit liever gemaakt hebben omdat ik veel zorg draag voor deze auto en me dood erger aan het kleinste krasje wat erin komt.:tired_face:

Ik hoop dat ik enkele zinnige reacties en manieren kan krijgen om dit op te lossen!
Alvast heel erg bedankt!!
Mvg, Stef
414115433_276952258394960_7392366227934206606_n.jpg
 

Bijlagen

  • 413067127_1406601196652545_1525548866748565351_n.jpg
    413067127_1406601196652545_1525548866748565351_n.jpg
    190,1 KB · Weergaven: 35
Laatst bewerkt:
Vaak is het een combinatie van schade en overgedragen verf
De schade blijft, wordt hoogstens minder zichtbaar
De overdracht van lak of vuil kan je verwijderen en dat geeft vaak het grootste verschil

Dus afhankelijk van wat je in huis hebt, proberen of een deel van wat je ziet weg te poetsen is.

Edit; door de grotere foto is nu zichtbaar wat Andy hieronder aangeeft; geen lak maar structuur.
Dat maakt juist zijn reactie de juiste.
 
Laatst bewerkt:
Jouw bumper is 1 geheel onderdeel en de spoiler (die beschadigd is) is niet los te krijgen van de bumper -> kostelijk grapje dus.
Verder heeft de spoiler lichte structuur wat herstellen quasi onmogelijk maakt met een perfect resultaat.
Wel kan je het minder opvallend krijgen d.m.v. het gebruik van plastic plamuursel waarover je naderhand zwarte structuurspray spuit, maar verwacht geen wonderen, je zal het blijven zien al zal het wel stukken mooier ogen.

Vanwaar ben je toevallig? Mocht je niet te ver van bij mij wonen, wil ik je hier graag mee helpen desnoods.
 
Als kleien je bekend is, kun je daarmee (na voorbereidende stappen) in elk geval alle zaken die nu 'vast' zitten op de lak verwijderen, en dan zie je eigenlijk pas precies wat de echte schade is.

Met heel licht polijsten kun je de plekken waar de krassen lichter zijn wel behoorlijk minder zichtbaar maken, maar delen waar de lak compleet weg is, daar kun je niets mee zonder opnieuw lak (en primer) aan te brengen. Nog even een uitleg over het minder zichtbaar maken van krassen: krassen vallen op doordat daar de glans ontbreekt, en het ruwe oppervlak van de kras lijkt wit door die ruwheid (elk echt ruw oppervlak, ongeacht de kleur lijkt wit doordat het opvallende licht in alle richtingen diffuus wordt gereflecteerd). Door polijsten maar je dat ruwe oppervlak gladder, waardoor de oorspronkelijke kleur van dat ruwe oppervlak weer terugkomt. Bij intensief polijsten moet je wel oppassen: je kunt ook door de blanke laklaag of zelfs door de kleurlak heengaan, en dat krijg je nooit meer goed zonder (deskundig) de juiste lak aan te brengen.

AndyVR is een professional in autoschade, dus kijk ook serieus naar zijn advies.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Jouw bumper is 1 geheel onderdeel en de spoiler (die beschadigd is) is niet los te krijgen van de bumper -> kostelijk grapje dus.
Verder heeft de spoiler lichte structuur wat herstellen quasi onmogelijk maakt met een perfect resultaat.
Wel kan je het minder opvallend krijgen d.m.v. het gebruik van plastic plamuursel waarover je naderhand zwarte structuurspray spuit, maar verwacht geen wonderen, je zal het blijven zien al zal het wel stukken mooier ogen.

Vanwaar ben je toevallig? Mocht je niet te ver van bij mij wonen, wil ik je hier graag mee helpen desnoods.
Als het maar wat weg gewerkt kan worden ben ik al heel blij. Ik ben van Oudsbergen btw.
 
@Cordoba Voor gelakte delen is jouw advies zeker van toepassing maar de spoiler is ongelakt kunststof waardoor een andere werkwijze nodig is.
Ik dacht aan de foto's te zien dat het onderste deel van de bumper donkergrijs gelakt was, net onder het zwart ziet het er ook uit alsof er stukjes lak weggebroken zijn, maar dat is blijkbaar gezichtsbedrog. Ik zag al aan je antwoord dat je dit automodel blijkbaar goed kent, dus ik zal de foto verkeerd beoordeeld hebben.

Als het ongelakte kunststof is, is het dan een optie om eerst de grovere beschadigingen weg te halen (snijden, vijlen met fijn vijltje) en dan met een melamine sponsje het complete deel te bewerken, net zoals soms met kunststof interieurdelen wordt gedaan? (@Stef Vanderheyden een melamine sponsje soms ook wel wondersponsje genoemd, schuurt heel lichtjes kunststof op, waardoor het egaal mat wordt (lichte gelijkmatige beschadiging over het totale behandelde oppervlak). Nadeel van deze behandeling is dat vuil door de aangebrachte ruwheid beter zal hechten.
 
Dat zou zeker een goede manier zijn om dit voor te bereiden! Exact wat ik ook in gedachte had vooraleer er plamuur over te doen.

Het is echter aan de TS om te beslissen wat hij wilt doen, ik stel mij enkel kandidaat.
 
Ik ga er even over nadenken hoe ik het ga doen. Wil toch eerst zelf eens (voorzichtig) iets proberen vooraleer ik het ga laten doen. Jullie zijn in ieder geval al heel erg bedankt voor jullie info en hulp!
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR en Cordoba