• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Schuren met DAP500

Highway

Detailing rookie
6 jan 2010
11
0
Wegens schade moet ik een deel van de auto gaan schuren. Spuitklaar aanleveren scheelt nl. veel in de kosten.

Nu heb ik een DAP500, waar ik zeer tevreden mee ben qua polijsten. Ik heb echter geen schuurmachine om het plaatwerk te ontdoen van de lak.

De DAP500 heeft een vrij grote uitslag (7/8mm ofzo dacht ik), dus zou geschikt moeten zijn om grof te schuren. Er zijn ook schuurpads beschikbaar (80/120 grofte) met klitteband. Volgens mij moet het dus technisch mogelijk zijn de DAP500 te gebruiken als schuurmachine.

Mijn vraag: heeft iemand hier ervaring mee? Er komt natuurlijk schuurstof vrij bij het sturen, wat je bij het polijsten niet hebt. Heeft de DAP500 hier "last" van, moet ik een deel afplakken / filter overheen doen? Nog enige tips betreffende deze combinatie.

Ik weet dat een excentriesch schuurmachine hier beter voor geschikt zou zijn, maar om voor 1 malig gebruik een te kopen terwijl het met de DAP500 ook zou kunnen, vind ik toch zonde van het geld. Het te schuren gedeelte moet tot op het blank metaal geschuurd worden, daarna bewerkt ik deze verder voor. Spuiten (kleur/blank) gaat naar de spuiter, ik heb daar niet de juiste omgeving voor.
 
In principe is de DAP een veredelde excenterschuurmachine, dus geschikt voor het schuren.

Realiseer je wel dat als je de DAP wilt gaan gebruiken voor polijstwerk, dat deze eerst zeer grondig schoon gemaakt moet worden, je kan hiervoor bijvoorbeeld een compressor gebruiken.
 
Waarom koop je niet een "15 euro" machine bij de Aldi, Gamma, Karwei enz.?

Daar verkopen ze meestal van die huismerken, retegoedkoop. Ben je klaar en doet ie het daarna nog, dan heb je geluk, anders kieper je em de container in.

@ Ivo's;

persoonlijk zou ik ook niet wetsanden met de DAP aangezien de schuuruiitslag veels te groot en te grof is. Laat onwijs grote piggytails achter. ;)
 
nog geen problemen mee gehad... (ja, ik wist al dat de uitslag "te" groot is en toch aan het wetsanden gegaan met de DAP)
 
Thanks voor de antwoorden. Ja, ik besef dat ik de DAP500 erg goed moet schoon maken alvorens ik weer wil gaan polijsten, zal ook geen probleem zijn heb een goede compressor.

Een 15 euro gamma etc. dingetje - deze zijn te klein qua schuur oppervlakte. Ik wil juist met iets groters en rond schuren, zodat ik ook vlak kan schuren. Bij het plamuren / primer spuiten moet het oppervlak ook weer redelijk plat/recht worden. Helemaal plat doe ik wel met lange schuurblokken met de hand, maar het is wel prettig als het oppervlak al vrij recht is.

Piggytails is niet erg, het gaat om de basis lagen, deze moet ik toch handmatig (en dan ook voor het eerst nat) vlak schuren op het eind.
 
Persoonlijk zou ik het niet doen, niet alleen over de Dap gebruiken, maar als je geen ervaring hebt met voorbewerken, niet aan de klus beginnen.

Natuurlijk bespaar je geld als je het zelf even voorbewerkt, maar goede voorbewerking is voor zo´n 90% bepalend voor het eindresultaat. Een spuiter kan er met die dunne laag lak geen onregelmatigheden wegspuiten.

En trouwens vlak schuren kun je niet met een excentrische schuurmachine
 
Ik heb al eerder dingen voorbewerkt, alleen dan met de hand en daar gaat veel tijd in zitten. Vandaar dat ik het nu wat sneller wil doen. Het gaat mij er dan meer om, of iemand al een DAP hiervoor heeft gebruikt en daar zijn ervaringen over wil delen.

Strak maken doe ik inderdaad met de hand zoals vermeld in mijn vorige reactie; "deze moet ik toch handmatig (en dan ook voor het eerst nat) vlak schuren op het eind" en "Helemaal plat doe ik wel met lange schuurblokken met de hand"
 
ik wil je ook niet ontmoedigen , maar als je het zelf kan : des te beter voor jou en je portemonnee

heb dit gevonden ivm zelf voorbereiden op spuiten : (suzuki-forum dacht ik , vooral dat laatste zinnetje voor de PS goed lezen !! )

tip voor voorbereiding spuiten!

spuit je auto eerst mat-zwart! ( ja, doe nou maar!)
daardoor kun je goed de vormen, deuken, en krassen zien in diffuus licht! (diffuus = geen directe lichtbron)
kijk schuin langs het oppervlak.
ga dan aan het plamuren! dun opzetten!!!
je gaat in lagen werken! en je kunt er beter iets bij smeren dan dat je het weer weg moet schuren!
schuur de zooi weer af met waterproof schuurpapier!
begin grof en werk steeds fijner af!
wees voorzichtig bij de randen van de plamuurplekken!!!
hier komt snel een verschil in dikte te zitten!!! (verschil in hardheid van laklaag en plamuur)
( ik hoop dat je niet teveel eelt op je vingertoppen hebt. want...)
je moet goed voelen of alles glad is!

omdat voelen nog niet 100% accuraat is.
moet je een controle laag spuiten!
gebruik hiervoor een contrasterende kleur dan de onderlaag!

als deze droog is. kun je deze kleur weer lichtjes afschuren met waterproof schuurpapier!
Schuur alle kleur weg! maar zet geen kracht!!!
je zult dan zien dat je op sommige plekken nog steeds de contrast kleur ziet na het schuren!
daar moet dan meer plamuur op!
en dan kun je alle stappen weer herhalen! net zo lang tot alles glad is!

op deze manier bespaar je de spuiter wel wat tijd.
maar als je geen vakman bent is het zowiezo handig om de spuiter het nog eens na te laten lopen!

P.S. ik heb er voor geleerd. (N.I.M.E.T.O.) maar vond het echt KUTWERK! (90% schuren, en 10% spuiten..) dus ben ik wat anders gaan doen!
 
Plamuur zet je het beste op metaal. Om eerst alles mat zwart te spuiten om oneffenheden te zien - nooit gedaan, ga ik ook niet doen want het heeft mijn inziens geen toegevoegde waarden. Door de ontvetter er juist op te zedtten, gaat het paneel even glimmen en kan je, door schuin eroverheen te kijken, ook oneffenheden goed zien. Daarna wel goed ontvetten en goed afnemen.

Ik plamuur na uitdeuken op blank staal, die goed opgeruwd is. Deze schuur ik altijd DROOG - nooit nat gezien plamuur water kan obsorberen - ga je wetsanden dan heb je kans op vocht achter/in de lak, na een tijd wil dit eruit en krijg je lakproblemen.

Hoe ik alles vlak maak - inderdaad met de contrast kleur. Deze schuur ik weg met de hand, ook droog. Pas als alles vlak is, ga ik over tot wet sanden (indien nodig).

De spuiter kijkt mijn werk ook na, dat kan zeker geen kwaad. Ik heb al oefening met voor spuitklaar maken dus dat gaat wel lukken. Ik heb die ervaring echter opgedaan door eerst de lak er met de hand af te schuren waar nodig, en dus andere stukken de lak alleen op te schuren. Nu wil ik dus de lak er helemaal af hebben, en dit wil ik dus met de DAP500 gaan doen.

Het plamuur wil ik dan ook met de DAP500 schuren, daarom wil ik een rond, groot oppervlak. Hierdoor gaat het schuurpapier over het plamuur "hangen".

Zodra die vlak met het metaal komt te liggen, komt het schuurpapier op het metaal en haal je geen plamuur meer weg. Met een klein schuur machine heb je meer kans dat die niet plat op het metaal licht, en dus teveel plamuur weg haalt.

Wel bedankt voor de input, mijn methode is dan wel iets anders maar er staan wel gode tips in.
 
Highway zei:
Een 15 euro gamma etc. dingetje - deze zijn te klein qua schuur oppervlakte.

Ik heb indertijd in makro een excentrische budget-schuurmachine gekocht voor 15 euro, het schuuroppervlak/steunplaat is quasi gelijk aan die van de dap.
Nadeel is de werking ervan: snelheidsregeling werkt heel onhandig en het ding heeft mi veel minder kracht dan een dap. (ik wou het namelijk gaan gebruiken om te polijsten)
Ik gebruik het nu enkel occasioneel voor schuurwerkzaamheden waar het niet te nauw steekt (niet op wagens btw)
 
Als je een goede compressor hebt haal dan een schuurvoetje bij de Lidl
Twee / drie weken terug hadden ze ze nog