• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Schuur plekken na banden vervangen

Frontysco

Detailing chief
6 mei 2018
98
93
36
Bemmel
Hoi poetsfanaten,

As we speak ben ik de auto aan het wassen tussen en tijdens de buien.
Ik heb de auto afgelopen dinsdag op 4 nieuwe sloffen laten zetten door Lexus in Arnhem.

Tijdens het reinigen van de velgen vallen mij diepe schuurkrassen op aan de binnenkant van de velgen bij zowel het oude als het nieuwe plaklood!

In mijn optiek ga je niet met schuurpapier op gelakte velgen aan de slag, maar voordat ik Lexus aansprakelijk ga stellen wil ik eerst jullie mening peilen.

fotos komen als het wat droger is:rolleyes:

update: foto’s!
B3AA4290-BC3B-42C7-AC0D-8BB84D0BDD4B.jpeg
3493BDA6-9CB7-4A56-B6BB-B67C5231D89C.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Helaas is dat de standaard bij veel bandenmonteurs. Met een schroevendraaier het oude lood eraf raggen, daarna met schuurpapier de boel lekker opschuren en het nieuwe lood erop plakken. Heb je er van tevoren iets over afgesproken? Ik zou zeker proberen om de schade vergoed te krijgen, want de enige optie om het weer mooi te krijgen is de boel opnieuw laten spuiten.
 
+1 voor Jansen. Bij het vervangen van de banden wordt op veel plaatsen weinig tot nergens rekening mee gehouden. Met “hamer, beitel en tangen” wordt het oude lood eraf geragd en met een oude vieze doek en soms zelfs tot schuurpapier toe wordt met een veel te sterke reiniger het restant verwijderd.

Bij het nieuwe plaklood zul je het dan idd ook zien want ze hebben die plaats ontvet zodat het nieuwe lood goed plakt. En ontvetten gebeurd dan weer op dezelfde manier met dezelfde doek / schuurpapier / sterke reiniger.

Super balen en ik zou er zeker melding van maken.
 
  • Leuk
Reactions: Frontysco
Heren, het is wel een Lexus dealer hoor !!
Als je bewust kwaliteit uitstraalt, moet je het ook leveren.

Daarnaast is de lak een beschermingslaag die zijn functie moet behouden
Over behoud van glans kan je twisten, bij beschadiging is het gelijk aan de eigenaar
Netjes vragen om het op te lossen en anders rechtbijstand
 
  • Leuk
Reactions: Frontysco
Mee eens Redcat, het is idd wel een Lexus dealer en wellicht had ik het enigszins genuanceerder kunnen uitdrukken, maar als puntje bij paaltje komt gebeurd het echt vaak zoals omschreven, ook bij luxere merkdealers.
 
  • Leuk
Reactions: Frontysco
Zeker mee teruggaan. Mijn pa heeft dit ook op zijn winterset die al een paar jaar oud is. Doordat er zo grof is geschuurd zie je dat er nu op die plekken oxidatie ontstaat
 
  • Leuk
Reactions: Frontysco
Wat een idioten!
Zo zagen mijn oude velgen er ook uit. Gelijk mee terug gaan, en je verhaal doen!
Laat ze het maar lekker herstellen.
 
Jammer dat dit gebeurd, zeker bij een Lexus dealer! Ooit ook eens voorgehad bij een vorige set wielen en de uitleg was ''tja de meeste mensen kijken toch nooit naar de binnenkant van de velgen''
Bij de garage waar ik werk wordt een plastieken staafje gebruikt om het plaklood eraf te halen en daarna met een karamelschijf om de lijmresten te verwijderen. Nooit geen problemen met krassen o.i.d.!
 
Laatst bij een bandencentrale gezien dat ze met remmen reiniger en een staalborstel aan de gang gingen, opdat het nieuwe lood goed zou kleven helaas schering en inslag...
 
Je zou het bijna gaan denken he. Gelukkig zijn er ook genoeg bedrijven die het wel goed doen, maar het kan even zoeken zijn.
 
Ik durf na al deze berichten mijn banden niet meer laten vervangen.
Ik heb de indruk dat op spekgladde banden rijden minder kans op schade geeft
Gewoon vragen of ze wat voorzichtig willen zijn met het verwijderen van het plaklood. Als de zaak waar je naartoe gaat een beetje fatsoenlijk is, zullen ze daar geen probleem van maken! (ik spreek uit ervaring)
 
Voordat er banden worden gewisseld reinig ik de velg tot in den treure, polijsten, afnemen met ontvetter, zelfs banden helemaal 'kaal' reinigen. Oude loodjes eraf. En dan inleveren met de tekst dat ze helemaal schoon zijn. De Panda velgen krijg ik dan zelfs schoon terug. Ze doen dan zelfs een doekje over de band om het oude vet te verwijderen. Passat wielen is een ander verhaal maar dat is een werkpaard en de banden gaan naar de Profile. Profile zit al in de banden, zij maken ook profile in de velg :(
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Daarom moet je eigenlijk een beetje onderzoek doen en je banden bij een velgen liefhebber brengen en niet naar de dealer. Ik zeg niet dat een dealer perse een slechte service heeft, ik zeg wel dat iemand die in de velgen en banden zit er beter om mee zal gaan ;) dit is zoiets als je auto door de wasstraat doen na een grote beurt en dat noemen ze dan service. Het interesseert die meeste gasten die daar werken echt niet hoor, bedoeld of onbedoeld.
 
Ja standaard bandenboeren werk hakken en schuren met een stukje grof schuurpapier, en als je ze er op aanspreekt durven ze vaak nog te beweren dat het al zo was, ik blijf erbij als er nieuwe banden op mijn velgen gelegd worden, voor het ontvetten bestaat speciale spray, ze hoeven dus helemaal niet te schuren, en voor het eraf halen van het oude lood bestaan kunststof hulpmiddelen, meestal neem ik de velgen waar de nieuwe banden op moeten los mee want ik wil er een laagje wheelwax op hebben aan de binnenkant, maar daar moet je maar net de mogelijkheid voor hebben.
 
Yup, misschien is het een idee om per regio te melden bij welk bedrijf men goede ervaringen heeft, wellicht dat het helpt.