• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Schuurladder van start tot aan het spuiten

@AndyVR nog even over punt 5 uit de tutorial. Omdat ik iedere stap oefen en ook wel kijk wat de mogelijkheden zijn het volgende. Ik heb ook 2 grote spatborden te doen en die hebben best wel veel rondingen en contouren. Mijn ervaring is nu dat met de machine het schuurbeeld echt veel mooier is, zeker als je over de mat gezette lak gaat spuiten, maar ook met de primer schuren heb ik een mooier schuurbeeld dan dat ik dit met de hand zou doen.
Alleen al die rondingen en contouren vragen eigenlijk om een flexibele benadering. Gebruik jij in zo'n geval flexibele foam schuurschijven op de machine of vind je dit overdreven? Pak ik de vlakke stukken met de machine en de contouren en rondingen met handmatige schuurmatjes? Ik merk als ik dit soort werkstukken met de machine pak ik al snel ga grinden dus de schuurmachine niet vlak houd.
 
Randen en rondingen deed ik altijd met de hand, omdat je met een schuurmachine te snel erdoor schuurt op zulke plaatsen.
Ik gebruikte bij voorkeur de gele soft foam schuurmatjes van 3M.

Het schuurbeeld is met een machine inderdaad beter maar dit maakt in feite geen verschil op vlak van uitzicht en hechting, tenzij je een heel stuk met de hand schuurt (en slecht schuurt) natuurlijk.
 
nog een fenomeen gezien na de laatste stap. De laatste stap was dan punt 12, maar dan ook nog doorgegaan met wet (of dry) sanden zodat de structuur acceptabel is en dat is best gelukt! Nu nog wel een vraag of jullie dit herkennen. Als ik in een bepaalde hoek over het gladde werkstuk kijk is de sinaasappel structuur dus weg, maar zie ik nu "golfjes"net of het oppervlak dus niet spiegel "vlak" is. Bepaalde gedeeltes weer wel dus het kan zeker helemaal goed. Ik zit nu wel aardig aan het eind en kan eigenlijk wel zeggend at dit resultaat acceptabel is (geen langduur kennis) maar toch denk ik dat ik ook verantwoordelijk ben voor die golfjes. Net alsof de verf niet overal even dik is en dat dit het golf beeld geeft ik noem maar wat. Is dit herkenbaar bij jullie? Een vriend van mij zei ik zie het ook veel bij amerikanen, misschien is dat een aanknopingspunt. Te dik gespoten kan bijna niet met mijn spuitbusje techniek. Ik meet op kale vlakken maar totaal rond de 50 micron dus dat is niet bar veel.
Ok jongens shoot! Ben erg benieuwd of dit een bekend iets is want ik hou van verklaringen.
 
Het wetsanden heb je met de hand gedaan neem ik aan? Die golfjes die jij beschrijft, komen vooral voor wanneer je met de hand schuurt. Dit komt doordat je met de hand nooit even consistent en 100% vlak kan schuren. Wil je strakker/vlakker schuren, kan je eventueel een schuurblokje gebruiken als hulpmiddel.