• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Schuurladder van start tot aan het spuiten

Ga ik doen! Lakdiktemeter leer heb ik al gedaan laatste maanden dus zeker erg handig. Alleen die randjes en boogjes zijn altijd vol risico. Ik kijk eerst of een polijst wat brengt, maar eerst even geduld oefenen daar ben ik nog niet bedreven in.
 
Deur ziet er toch best goed uit, nogmaals duurzaamheid onbekend en de orange peel has 2 go. Nu we toch zo mooi aan 1 stuk bezig zijn wil ik dus over een paar dagen gaan wetsanden. Hier heb ik best veel op geoefend, maar wat vinden jullie de beste manier om orange peel te benaderen. Er zijn dus geen krasjes o.i.d. dus ik wil eigenlijk niet grover als 2000 beginnen en dan 2500 en 3000 en polijsten.
In eerste instantie wil ik de kritische plekjes ontwijken, de deur zal niet perfect worden. Als ik een kritisch plekje pak is het schadelijker.
Met de hand of zal ik dit op de polijstmachine doen? Ik heb beide wel gedaan, maar tekort om hier een keuze in te maken. Hier leek ook wel weer dat met de machine het schuurbeeld gelijk mooier was. Kwalitatief goed schuurpapier check.
Daarnaast heb ik ook sinds kort van die sanding discs 125mm ook bij Carclean vandaan kennen jullie die? Die gebruik je ook nat toch of droog?

Ik heb de deur als foto even toegevoegd. Het scherm is originele lak en wat blijft het toch lastig om geen kleurverschil te hebben. De originele lak is 30 jaar oud en dan verwacht je hem niet zwarter, maar toch is hij een tint zwarter. Ik denk dat dit komt door de verschillende tinten die een kleurcode kan hebben right? Deze deur is dus gewoon door mij gespoten op een kleurcode spuitbus en eigenlijk best "goed "qua kleur.

Deze maanden ben ik alles aan het testen om te concluderen of ik de deuren zelf kan doen of proffesioneel moet spuiten. De auto is niet perfect dus de deuren moeten ook niet perse perfect alleen wel acceptabel en het eindresultaat moet redelijk duurzaam en netjes.

Als test heb ik het open dakje laten spuiten door een spuiter en die heeft best kleurverschil ook, eigenlijk hetzelfde als mijn busjes. Hij heeft het dak en mijn tankklep gescand en kwam niet op perfecte waarden (weet niet exact hoe dat gaat, maar dat vertelde hij) het eindresultaat is een geweldig dakje maar niet echt de juiste kleur. Is dit in zo'n geval misschien bijna niet mogelijk om exact de juiste kleur te hebben en ben je dus wel verplicht om te gaan blenden? Als dat zo is word het voor mij lastiger want het uitwaaieren is toch wel weer een vak apart neem ik aan zoals ook het spuiten al is hoor.
 

Bijlagen

  • IMG-20230219-WA0027.jpg
    IMG-20230219-WA0027.jpg
    263,2 KB · Weergaven: 71
  • IMG-20230219-WA0036.jpg
    IMG-20230219-WA0036.jpg
    175 KB · Weergaven: 77
  • Leuk
Reactions: Martin Philippo
Veel kleuren hebben meerdere tinten, vanaf een percentage van 98% en hoger spreken we over een tint welke goed overeenkomt met de tint gemeten op de wagen. Voor het meten wel altijd even de lak polijsten zodat je echt meet op een clean oppervlakte.

Echt goede spuiters kunnen op het gevoel een tint zelf nog nét dat tikkeltje beter maken door zelf met druppeltjes lak bij te werken (donkerder maken door bv. druppeltje zwart toe te voegen) maar dit heb ik zelf nog maar zelden gezien, zelf zal ik het niet doen en kan ik het zelfs niet eens.

Op zich vind ik de stukken niet slecht gezien je deze met spuitbus gespoten hebt, ook de tint wijkt niet abnormaal af. De structuur kan je wel nog beter krijgen door bv. te polijsten met eventueel van die denim pads (zelf geen ervaring mee).
Er zijn wel wat leden op het forum die daar wel ervaringen mee hebben.

Je mag fier zijn om de resultaten hoor! Zullen er niet veel zijn die je dit nadoen zonder relevante ervaring.
 
Bij wetsanden denk ik altijd; ''Ah, dan begin ik wel met p2000, da's grof genoeg.'' Zodra ik mijzelf hierop betrap, dan pak ik p3000. :p ... Waarom? Liever vaker met té fijn dan één keer té grof.

Denim-pads heb ik bij CarClean tijdens een clinic mogen proberen. Ik was vrij verbaasd over hoe snel/makkelijk je orange peel kon aanpakken terwijl je voor je gevoel alleen maar aan het polijsten bent. Goede finish en de toppen een heel stuk minder of weg in één hit. (Met rotary)
 
Vandaag getest met Denim-pads, maar ben persoonlijk niet helemaal enthousiast. Kan nog zijn dat ik iets fout doen natuurlijk of het werkt een stuk minder op een excentrische. Ook lopen inderdaad de pads zeer snel vol en doen dan veel minder. Ik heb 1500-2000-3000 grit pads, maar om de peel zijn aandacht te krijgen krijgen moest ik minstens 1500 inzetten. Als ik 1500 inzet word de lak wel dof, maar dat is wel te polijsten. 2000 (ik heb 2 merken pads overigens) deed eigenlijk niets en ik gebruik toch wel heavy compounds.
Uiteindelijk maar terug gegrepen naar handmatig wet sanden met p2000 en het resultaat is goed. Alleen moet ik leren om daarna toch nog een 2500-3000 te doen om zeker te zijn dat de polijst de schuurkrasjes de baas kan.
 
Laatst bewerkt:
Weet iemand hoe je die pads kan schoonmaken? De normale pads gaan prima, maar dit zit vol met lak en polijstmiddel uiteraard.
 
Ga ik doen! Als ik er een stuk of 6 had gehad kon ik het paneel wel helemaal doen en meer optimaliseren. Nu heb ik het bovenste gedeelte gewetsand en de 2 onderste delen met de pads, want me arm ging in staking net zoals iedereen tegenwoordig. Ik laat het even zo het is tenslotte een testdeur om te zien of het kan. Ik denk dat de conclusie wel is dat het kan en heb dan de keuze super strak of minder strak.
Het enige wat nu nog overblijft is de duurzaamheid van het geheel, daar kan alleen de tijd iets over zeggen denk ik. Of ik ga krastestjes doen o.i.d.
Lastig om op foto te zetten, ik hoop dat het te zien is.
 

Bijlagen

  • 20230222_092601.jpg
    20230222_092601.jpg
    185,9 KB · Weergaven: 58
  • 20230222_113314.jpg
    20230222_113314.jpg
    289,6 KB · Weergaven: 57
  • 20230222_113447.jpg
    20230222_113447.jpg
    172,6 KB · Weergaven: 51
  • Leuk
Reactions: Pter en AndyVR
Ziet er in ieder geval al heel netjes uit!

Ik zou uit voorzorg inderdaad niet stoppen met een P2000, ik zou toch zeker nog met een P2500 en P3000 minstens erover gaan. Ook goed ontvetten met een IPA zoals Gyeon prep wanneer je klaar bent met polijsten en het residu hebt afgenomen. Gebruik ook een zaklampje ter inspectie, als je dan nog niets ziet, is het goed.
 
Dank voor de mooie reacties. Nog even een morele vraag. Ik ben best wel ver gekomen in deze test en heb daar maanden over gedaan om alle facetten te vangen en dat in praktijk te brengen. Wat vinden jullie van het idee om 4 panelen op deze manier te spuiten en na te behandelen. Is dat gekkenwerk of zelfs kwalitatief niet acceptabel of zou het toch mogelijk zijn? Ik denk dat de meeste meningen zeggen dat het nooit de prof spuiter kan evenaren, alleen ik zie best wel goede resultaten. Alleen zijn er misschien ook verscholen eigenschappen die ik niet weet of kan inschatten.
 
Je hebt nu een goed idee wat het ongeveer kost om een paneel te spuiten en hoeveel tijd je ermee kwijt bent. Wil je het persé zelf doen, dan gewoon doen want op de foto ziet het er best goed uit, maar anders zou ik een kostenplaatje/tijdsplaadje maken in vergelijk met laten spuiten. Ook de waarde/restwaarde van de auto zou ik in het achterhoofd houden, want je kunt wel een hoop geld uitgeven aan een oud barrel van bijvoorbeeld 500 euro, maar dat bedrag kun je ook sparen voor een betere auto.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Ha leuke reactie! Moest ook wel lachen over het "oude barrel" omdat ik natuurlijk nooit het hele verhaal heb verteld wat er achter steekt. In het kort zijn wij nogal liefhebbers (laatste 40 jaar) van het merk en hebben we meerdere inmiddels al redelijke klassiekers die in redelijk goede staat zijn. Allemaal hobby dus en wilde het oudste exemplaar redden van de ondergang en dat gaat wel lukken. Alleen het spuitwerk is de grootste kosten post en heb de techniek altijd al interessant gevonden. Door die combinatie ben ik begonnen met de test. Daar komt bij dat de overige panelen inmiddels na zo'n lange tijd qua lak natuurlijk ook niet meer perfect zijn. De auto geheel overspuiten gaat hem niet worden, dus het zal gaan om een paneel of 5 en uitwaaieren. Omdat de overige delen ook niet perfect zijn vind ik dat deze panelen dat eigenlijk ook niet hoeven te zijn. Mooi maken is voldoende en zeker omdat we nu allemaal panelen hebben die geen roest hebben word het sowieso beter. Maar het eindresultaat moet natuurlijk altijd een voldaan gevoel geven zeker na al die tijd die er in zit en ik kan nog niet inschatten of dat gaat lukken als we zelf gaan spuiten. Ik begrijp dat dit onmogelijk is voor jullie ook nog eens op afstand iets over te zeggen, maar ik ben al enorm geholpen met al jullie reacties!
 
  • Leuk
Reactions: Pter
De gespoten delen zien er zeker niet slecht uit al zal je natuurlijk wel het verschil zien tussen spuitbus en prof. gespoten delen.
Om een hele auto te spuiten met spuitbus lijkt mij ook een enorme uitdaging al is het mogelijk.

Het uitwaaieren wat jij noemt vergt wel wat meer ervaring en techniek en is het moeilijkste gedeelte van het spuitwerk.
Het belangrijkste lijkt mij dat jij zelf tevreden bent met het resultaat en er voldoening uit kan halen, wat mij wel blijkt als ik het zelf mag beoordelen.
 
  • Leuk
Reactions: Pter
@AndyVR heb je nog trucjes om de duurzaamheid enigszins in te schatten? Ook dat zou een beslissingsfactor kunnen zijn. Naast de dikte van de 2K blanke lak weet ik niet hoe het zit met de kwetsbaarheid. Ik begrijp dat de lak op zich gewoon erg goed is en zo ziet het er wel uit, maar weten doe ik het niet. Misschiend at dit alleen in de langduur test kan hoor. En het verschil tussen mijn resultaat en de prof. gespoten delen is ook een interresante. Waar zou jij dit aan zien nog in deze situatie waarin ik dan de peel ook al weg heb zeg maar. Jij gaat dat ergens aan zien met je geoefend oog, maar ben benieuwd waar je dan naar kijkt. Ik ben zelf natuurlijk ook kritisch aan het kijken, maar wel wat beïnvloed omdat je het zelf hebt gedaan ben je vaker blind voor de imperfecties.
 
Je zou het kunnen zien aan de "spuitbanen". Deze banen zijn zichtbaar wanneer je onvoldoende overlap hebt bij het spuitwerk, de regel is om ongeveer 40-50% van de vorige baan te overlappen met de nieuwe/volgende baan.
Bij zilveren kleuren zie je dit al sneller, zeker in bepaalde invalshoeken of zonlicht.
Je kan misschien ook een meer korrelige kleurlak zien door de blanke lak, dat de kleur minder strak ligt dan met pistool gespoten onderdelen maar ik durf niet te beweren dat dit altijd het geval zal zijn. Dit hangt er dan ook weer vanaf welke verf en hoe goed het gespoten is...

Wat de duurzaamheid zal zijn durf ik niet zeggen. Dat kan volgens mij wel heel goed meevallen en hoeft niet perse af te wijken van met pistool gespoten delen...
Als de lagen lak effectief dunner zijn bij spuitbus, dan zal dit natuurlijk wel sneller/makkelijker beïnvloed worden door de UV stralen en kan de kleur dus ook sneller verkleuren.

Dan heb je nog het aspect 'hardheid', dit verschilt tussen alle soorten blanke lak. Je hebt er die heel snel uitharden (binnen 20 min. Drogen in een spuitcabine op 60 graden) en je hebt heel zachte die na 45 minuten bakken nog zacht zijn en waar je vingerafdrukken nog in blijven zitten.
Hoe harder de blanke lak is, hoe sneller er ook lak afspringt bij bv. Impact van wat steenslag. Bij een zachtere blanke lak zal dit minder snel gebeuren al is dit dan weer moeilijker om bv. Wat krasjes weg te werken.
 
Ok dat lag wel in mijn verwachting inderdaad, maar zie nog geen spuitbanen. Moet het allemaal nog beter gaan bekijken als het weerw at beter gaat worden want mijn ervaring is wel dat buitenlicht en zeker waar de zon ook gaat mee spelen weer een ander beeld geeft. Tot nu toe heb ik de overlappingen aangehouden en niet eens in kwadranten hoeven te spuiten. Ik ga binnenkort wel wat testjes doen qua kwetsbaarheid. Zou zonde zijn om het geheel te doen en dan na een was partij tot de conclusie komen dat je weer kunt gaan polijsten.
zonnetje viel er net even op in de schuur:p
 

Bijlagen

  • 20230224_134531.jpg
    20230224_134531.jpg
    197,6 KB · Weergaven: 48
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: AndyVR
@AndyVR heel even nog over stap 4 en 7. Stel mijn panelen zijn zo mooi en strak en spuit ze zonder de primer stap. Dus p400-p500 en spuiten. Het gaat om een diamant zwarte kleur, wat denk je dan van de ondergrond kleuren is dat nog een grote issue? Ik heb inmiddels mijn kleur laten scannen en een nog veel betere tint te pakken die geweldig goed overeenkomt met de originele kleur. De panelen variëren van grijs tot champagne tot paars. Is dit een grote invloed met zwart erop, zo groot om verplicht de primer te doen of wat denk je.
 
Laatst bewerkt:
Het zal wel lukken al neem je wel wat risico's zo.
De ondergrond (kleur) beïnvloed ook deels het resultaat, bv. een licht grijze ondergrond zal een lichter resultaat geven dan bv. een zwarte ondergrond. Om deze reden wordt er meestal een licht grijze primer gebruikt, hier kan je zilver als zwarte lak makkelijk over spuiten dan wanneer je bv. een zwarte primer neemt en daarover zilver spuit, zal de zilvere kleur ongetwijfeld iets donkerder uitkomen.

Primer zorgt vooral voor een egale ondergrond en werkt eventuele foutjes weg. Je kan altijd een reactie krijgen tussen 2 soorten lak (watergedragen lak over solventgedragen lak).

Ik zou zeggen, probeer het uit en oefen zoveel je kan.
Die laatste foto ziet er top uit!
 
Helder! Ik oefen me wild de laatste 4 maanden, maar dat had je al in de gaten :p
Ik heb inmiddels het primer schuren ook onder de knie, dat was wel even zoeken welke primer vs welke droogtijd vs grit. Het gaat bijna voor het echie gebeuren, ik zit nu nog met het volgende. Eerder hebben we het al over wet sanden gehad, omdat het spuitwerk net niet acceptabel gaat worden zonder deze stap toe te voegen.
Inmiddels al wel wat ervaring en weet wat wel en niet gaat, de risico's, het haalbare en wanneer je tevreden moet zijn.
Alleen, omdat het nu straks om 8 panelen gaat (2 complete zijkanten, ik blend over de randplooi van het dak) is het handmatig wetsanden niet alleen veel werk, maar ook best een risico.
Daarom greep ik laatst naar oefenen met de Denim pads en ik zie dat je daar enkele variaties en merken in hebt. Mijn ervaring was niet zo heel goed dat heeft denk ik met deze zaken te maken.

- Ik deed het op een D/A 125mm en heb nu ook een rotary 75mm
- Ik deed 1 hit en zag weinig effect, ik begrijp nu dat het wel meerdere hits nodig heeft om echt verbetering te zien

Mijn vraag en waar ik nu mee zit is de volgende

Omdat de Denim pads in mijn ogen niet veel deden (ik gebruik S3 als polijst) probeerde ik nu de pads zonder polijstmiddel. Wat is het toch een weelde als je proefdeuren hebt!
Tot mijn verbazing kon ik in 1x met een pad 3000 een prachtig mat schuurbeeld krijgen, maar wel dof dus! De nabewerking deed ik met diezelfde S3 polijsten op een rode pad en binnen no time volle glans met de rotary, maar de nabewerking had met de D/A ook wel gekund uiteraard.

Wat ik nu heb gedaan met de Denim pad zonder polijstmiddel is gek denk? Ik lees overal dat er polijstmiddel bij word gebruikt en dat je per hit ietsje beter word, maar waarom kan dit niet zo? Het leek mij op versneld wetsanden op deze manier. EDIT: Inmiddels meer getest en inderdaad gaat mijn techniek gewoon te snel! dus dat is geen optie
Ik moet wel zeggen dat de peel zeker niet weg is, maar trekt nu wel naar het acceptabel en is een snelle stap. Waarom zou je dan 3 hits doen en misschien evengoed nog moeten nabewerken? Afgezien van risico's wat is hier nog meer mis mee. Hoeveel hits je ook maak het word toch nooit beter als het gehele vlak helemaal mat/dof en dan polijsten? EDIT: Ook hier scheelt het welke appels je hebt en hoe diep die zitten, ook hier weer veel geleerd

Jonge wat is dit toch een mooie materie met veel parameters. Ook vraag ik me nog af hoe het komt dat het ene doffe vlak beter terug komt qua peel dan het andere doffe vlak. Komt dit omdat je de lak heb gemat, maar dan is sommige situaties nog peel over hebt, maar minder piekerig? EDIT: Ook hier scheelt het welke appels je hebt en hoe diep die zitten

Heel wat vragen weer en hoop dat het een beetje duidelijk is in welke status ik zit. Ik arceer de vragen even waar ik dus nog mee zit.
Als namelijk deze stap acceptabel is qua werk en vooral kwaliteit (hoeft niet perfect!) ga ik beginnen op de auto. Edit: Ik denk dat ik alles wel heb zo. Mocht ik nog wat over het hoofd zien hoor ik het wel, maar we zullen de uitdaging maar starten!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: AndyVR