Helder! Ik oefen me wild de laatste 4 maanden, maar dat had je al in de gaten
Ik heb inmiddels het primer schuren ook onder de knie, dat was wel even zoeken welke primer vs welke droogtijd vs grit. Het gaat bijna voor het echie gebeuren, ik zit nu nog met het volgende. Eerder hebben we het al over wet sanden gehad, omdat het spuitwerk net niet acceptabel gaat worden zonder deze stap toe te voegen.
Inmiddels al wel wat ervaring en weet wat wel en niet gaat, de risico's, het haalbare en wanneer je tevreden moet zijn.
Alleen, omdat het nu straks om 8 panelen gaat (2 complete zijkanten, ik blend over de randplooi van het dak) is het handmatig wetsanden niet alleen veel werk, maar ook best een risico.
Daarom greep ik laatst naar oefenen met de Denim pads en ik zie dat je daar enkele variaties en merken in hebt. Mijn ervaring was niet zo heel goed dat heeft denk ik met deze zaken te maken.
- Ik deed het op een D/A 125mm en heb nu ook een rotary 75mm
- Ik deed 1 hit en zag weinig effect, ik begrijp nu dat het wel meerdere hits nodig heeft om echt verbetering te zien
Mijn vraag en waar ik nu mee zit is de volgende
Omdat de Denim pads in mijn ogen niet veel deden (ik gebruik S3 als polijst) probeerde ik nu de pads zonder polijstmiddel. Wat is het toch een weelde als je proefdeuren hebt!
Tot mijn verbazing kon ik in 1x met een pad 3000 een prachtig mat schuurbeeld krijgen, maar wel dof dus! De nabewerking deed ik met diezelfde S3 polijsten op een rode pad en binnen no time volle glans met de rotary, maar de nabewerking had met de D/A ook wel gekund uiteraard.
Wat ik nu heb gedaan met de Denim pad zonder polijstmiddel is gek denk? Ik lees overal dat er polijstmiddel bij word gebruikt en dat je per hit ietsje beter word, maar waarom kan dit niet zo? Het leek mij op versneld wetsanden op deze manier.
EDIT: Inmiddels meer getest en inderdaad gaat mijn techniek gewoon te snel! dus dat is geen optie
Ik moet wel zeggen dat de peel zeker niet weg is, maar trekt nu wel naar het acceptabel en is een snelle stap.
Waarom zou je dan 3 hits doen en misschien evengoed nog moeten nabewerken? Afgezien van risico's wat is hier nog meer mis mee. Hoeveel hits je ook maak het word toch nooit beter als het gehele vlak helemaal mat/dof en dan polijsten? EDIT: Ook hier scheelt het welke appels je hebt en hoe diep die zitten, ook hier weer veel geleerd
Jonge wat is dit toch een mooie materie met veel parameters.
Ook vraag ik me nog af hoe het komt dat het ene doffe vlak beter terug komt qua peel dan het andere doffe vlak. Komt dit omdat je de lak heb gemat, maar dan is sommige situaties nog peel over hebt, maar minder piekerig? EDIT: Ook hier scheelt het welke appels je hebt en hoe diep die zitten
Heel wat vragen weer en hoop dat het een beetje duidelijk is in welke status ik zit. Ik arceer de vragen even waar ik dus nog mee zit.
Als namelijk deze stap acceptabel is qua werk en vooral kwaliteit (hoeft niet perfect!) ga ik beginnen op de auto. Edit: Ik denk dat ik alles wel heb zo. Mocht ik nog wat over het hoofd zien hoor ik het wel, maar we zullen de uitdaging maar starten!