• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Schuurmiddel in wax? Ik zoek een wax zonder schuurmiddel!

zwart

Detailing rookie
18 jun 2010
15
0
Mijn auto is nu nog geen maand oud. Hij is niet echt in de was gezet door de dealer of niet goed. Nu wil ik dat doen, maar ik zie dat in alle waxen een schuurmiddel/polijstmiddel zit. Dat lijkt me niet nodig voor een nieuwe auto.

Zijn er ook waxen zonder schuurmiddelen? Of is het normaal dat er een schuurmiddel in zit? Welke wax kan ik het beste gebruiken?

Alvast dank voor je reactie.

Als je alleen maar wilt waxen raad ik je een carnauba wax van dodo juice aan.
Maar misschien is het verstandiger wat meer te lezen en wat meer lagen behandeling te doen ook al is het een nieuwe auto :-)^

In elke wax een schuurkorrel? Dat valt wel mee hoor. Een cleaner wel, maar meestal een chemische cleaner. Waxen met een schuurkorrel zijn redelijk zeldzaam! :weetniet

Pak Lime Prime Lite en een Dodo wax en je hebt een erg mooie combinatie! :ja

Ik ben er niet zo in thuuis. Vandaar mijn vraag. Meestal staat er maar weinig info op de verpakking. En dan weet ik nog niks. Maar soms staat er op dat het een polijst middel bevat met grove korrel of soms wat minder.

Dank voor de antwoorden. Ik zal eens bij dodo wax kijken.

Kijk, nou zit ik bij dod te kijken en dan lees ik dit:

Dodo Juice Lime Prime Lite Cleaner Glaze is gebaseerd op Lime Prime, maar dan zonder micro abrasives. Zoals met elke polish kan er bij onoordeelkundig gebruik op zachte lakken mogelijk schade ontstaan tijdens het aanbrengen. Hoewel Lime Prime uitstekend is ontvangen en een zeer succesvol product is, zag Dodo Juice de noodzaak een ‘mildere’ variant uit te brengen welke ook de meest terughoudende gebruiker zou aanspreken.

Bovendien is Lime Prime Lite zeer geschikt na het machinaal polijsten, wanneer geen ‘cutting’ actie meer is vereist.....

Dan zit er toch een schuur/polijst middel in? Of snap ik het niet goed?

Ik denk dat ik deze ga proberen. Moet haast wel de goede zijn :-)

https://www.Carclean.com/product/Dodo_Juice/Lime_and_Dark_Test_Tube_2x30_ml_200ml_DJTT006_101101

Dank voor jullie hulp!

Wellicht kun je eens beginnen met het merk en model van je wagen en de kleur, misschien aanvullend wat je verder allemaal doet aan de auto voodat je de stap tot waxen neemt, dan kunnen de wat gevorderden en experts een passender antwoord geven op je vraag.

Om eerlijk te zijn, ik weet niet of de Dodo waxen wat zijn voor de topic starter. Lijkt me dat hij geen ervaring heeft met waxen en dan zou ik eerder wat makkelijkere of vloeibare waxen aanraden. Ook zou ik aanraden om alvorens dingen te kopen eerst wat informatie in te winnen, anders ga je achteraf misschien spijt hebben van je aankoop.

@vanguish
Ik heb idd totaal geen ervaring en weet niet precies hoe het moet. Maar ik heb de dodo wax al besteld. Ik kom er vast wel uit...... hopelijk. :-))

Het is wel van belang dat je voor het waxen ook goed wast natuurlijk anders heeft alleen een waxlaag aanbrengen weinig nut natuurlijk:rules

Ik heb een cleaner en een wax besteld. Microvezeldoeken heb ik al. Ergens anders op dit forum vond ik een uitleg hoe je je auto moet schoonmaken en dat heb ik al eens in de praktijk gebracht :-)

Wat ik straks ga doen is
1. wachten tot de bestelling binnen is.
2. kijken wat ik nog nodig heb, waarschijnlijk moet ik nog een waxpad kopen, maar dat kan hier bij d'uston & allard wel.
3. auto wassen
4. auto nog eens 'wassen' met de prewax cleaner (althans, ik denk dat dat de bedoeling is).
5. wax aanbrengen en uitpoetsen. Ik doe dat per paneel, zodat het niet te lang uitdroogt. Het zal even zoeken zijn hoe dik ik het moet aanbrengen en hoe lang ik moet wachten voordat ik kan uitpoetsen.

Waar ik nog niet uit ben, is of ik ook de zwarte kunstof stukken moet doen.

In het pakketje zit een hard en een soft wax. De hard wax blijft toch langer zitten? Probeer ik die denk ik eerst, maar dat zal wel de lastigste zijn om mee te werken... :-)

2.Neem bij voorkeur een pad dat bestaat uit foam (schuim)
3.Was de auto heel grondig en op de juiste wijze (kijk in de howto's)
4.De prewax cleaner dient niet om de auto te wassen! Deze dient aangebracht te worden op ongeveer dezelfde wijze als de wax, alleen mag je het niet laten zitten.
5.Wax heel dun en per paneel opbrengen en uitpoetsen.

zwart zei:
5. wax aanbrengen en uitpoetsen. Ik doe dat per paneel, zodat het niet te lang uitdroogt. Het zal even zoeken zijn hoe dik ik het moet aanbrengen en hoe lang ik moet wachten voordat ik kan uitpoetsen.
Doe de swipe test (zoek op het forum wat het is). Als je de wax te snel afveegt, dan is de werking niet optimaal. Laat je het te lang zitten, dan kan het lastig zijn om af te vegen. Hoe lang een wax moet curen is afhankelijk van factoren, waaronder de eigenschappen van de wax, de luchtvochtigheid, temperatuur van de lak, etc. Doe dus de swipe test om zeker te weten of het tijd is om af te vegen.

In het pakketje zit een hard en een soft wax. De hard wax blijft toch langer zitten? Probeer ik die denk ik eerst, maar dat zal wel de lastigste zijn om mee te werken... :-)
Bij Dodo zit het verschil tussen een zachte en harde wax niet in de duurzaamheid. De harde wax blijft dus niet langer zitten. Het verschil tussen de harde of zachte wax is de verwerking, waarbij een harde wax dus wat moeilijker op je padje komt, maar daarbij wel zuiniger in gebruik is. Het is maar wat je zelf prefereert.

Persoonlijk vind ik een hardwax lekkerder (ver)werken dan een softwax. Met een softwax smeer je toch al gauw teveel product op je lak. De SN van Dodo breng ik daarom met de vingers aan. In het begin is het wat wennen, maar werkt echt perfect! En de wax smelt ook mooi door je lichaamswarmte waardoor hij nog mooier smeert.