• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Schuurmiddel in wax? Ik zoek een wax zonder schuurmiddel!

GMToyota zei:
Bij Dodo zit het verschil tussen een zachte en harde wax niet in de duurzaamheid. De harde wax blijft dus niet langer zitten. Het verschil tussen de harde of zachte wax is de verwerking, waarbij een harde wax dus wat moeilijker op je padje komt, maar daarbij wel zuiniger in gebruik is. Het is maar wat je zelf prefereert.
Dit wordt inderdaad aangegeven door Dodo Juice zelf. 'Vroeger' zat er meer verschil tussen de harde en zachte waxen,
tegenwoordig is het verschil in 'hardheid' niet zo groot meer. Het verschil tussen pak-'m-beet een Hard Candy en een Rainforest Rub
merk je vooral in kleur en geur.
De 'harde' waxen zijn meer bedoeld voor het aanbrengen met een applicator, de zacht kun je ook met de blote hand aanbrengen.

Overigens is de gebruikelijke volgorde (voor mijn gevoel) eerst de hardwax, dan de softwax.

[edit]
@Paulus: ik lees toch op veel plaatsen dat je met een applicator een dunnere en meer egale laag kunt opbrengen dan met de blote hand.
 
belangrijkste is gelijkmatige verdeling, dik aanbrengen is nergens voor nodig en met de blote hand gebruik je altijd meer als nodig als met een applicatorpadje. je veegt het residu na het drogen toch weer weg.
 
Zeer bedankt voor de tips. Heb ff gekeken bij de swipetest en tot mijn verassing kan de wachttijd wel 15 minuten bedragen. Had ik geen idee van dat het nog zo lang moest 'inwerken'. Dank dus voor deze tip.

Ik heb de spullen nu binnen en de wax ruikt lekker naar amerikaanse bubblegum. (Ik dacht even dat het parfum voor mijn vrinedin werd bezorgd :-)) Waarom ze dat doen is me niet duidelijk, want het is niet om op te eten, lijkt me.

Ik weet nog niet of ik de pre-wax cleaner ga gebruiken. Lees achterop de verpakking dat er micro abrasives inzitten. Dat zijn dus schuurmiddelen. Maar als ik het flesjes open doe en even voel met mijn vingers, voelt het heel olie-achtig en glad. Het is dus wel een minimale schuurwerking. Misschien probeer ik het eerst even uit.

De softwax voelt idd zachter en lijkt me makkelijker aan te brengen. Misschien daar toch maar mee starten, als de standtijd niet echt anders is.

Weet één van jullie of het bedoeling is dat je de wax ook over de kunststof delen smeert? Ik heb zwarte kunstofstukken onder langs de portieren.
 
NEEN, kunststof delen NIET in de wax zetten.
Meestal zal een wax niet wit uitslaan op zwarte ruwe kunststof delen. Dit doen meestal polijstmiddelen, maar voor de zekerheid gewoon niet.
 
Zo, de vorige was even snel, voordat je aan het werk gaat met je verse spullen.

Je schrijft dat je misschien die cleaner eerst wilt proberen. JUISTE werkwijze.
Hier op dit forum spreekt men altijd over de zogenaamde test-spot. En dat is precies wat het zegt, testen op een plekje om te bekijken wat het product doet.

Succes,
Aficior
 
@Aficior
Dank voor je (snelle) reactie. IK was nogniet begonnen :-)) Morgenochtend gaat het gebeuren, want dan heb ik schaduw. Ga nu nog een waxpad kopen.

Ik zal voor en na foto's maken, dan kan iedereen zien of ik jullie tips een beetje heb begrepen ;-)
 
Wees niet te bang voor de micro-abrasives in de Lime Prime. Zoals je zelf al zegt, deze zijn echt HEEL fijn.
Ik zou het zeker proberen, over het algemeen haalt het de glans mooi op en nog belangrijker, het legt een goede basis voor je waxlaag, waardoor deze beter zal houden.

Als je er echt bezorgd om bent, probeer het op een onopvallende plek. Maar tenzij de lak van je auto superzacht is, wat bijna niet voorkomt geloof ik, hoef je er geen slapeloze nachten van te hebben. En zelfs al is dat het geval, dan maak je waarschijnlijk al net zoveel 'schade' bij het wassen en drogen van de auto als wat de Lime Prime zal doen.

En waarom ze zo lekker ruiken? Omdat dat het proces nog net dat beetje leuker maakt! Niemand houdt er van om boven een petroleumlucht te staan om maar iets te noemen, dus als de zon schijnt en je iets aan je auto wilt gaan doen, pak je toch veel liever iets dat naar lavendel of bosbessen ruikt? ;)

Laatste tip, behalve de eerder genoemde swipetest, is om heeel zuinig te werken! De potjes die je nu gekocht hebt lijken superklein, maar met elk potje moet je heel de auto wel 3x kunnen doen, minimaal. (beetje afhankelijk of het een Chrysler 300C of Suzuki Alto is natuurlijk) Alles wat telt is het laagje dat de lak raakt, alles wat daar bovenop ligt veeg je toch weer weg :)
Ook de Lime Prime heeft aan een paar druppeltjes per paneel genoeg. A little goes a long way

Veel plezier en succes :-)^
 
Mocht je de boel willen combineren:
Woolly.webp

WoolyDuster-the-red-cat-uitvoering :lol
 
@blamm
Het gaat om een zwarte citroen C1, dus ik kan de auto waarschijnlijk wel 10 keer doen, met zo'n potje ;-).

Bedankt voor de wijze raad. Mijn vriendin zei ook al dat ik niet zo moest tutten over die microabrasives. Dus eerst even uittesten, maar dan waarschijnlijk gewoon gebruiken. Ben wel zeer benieuwd en heb er zin in.

Morgen meer....
 
Oja, nou vergeet ik dat ik die WoolyDuster-the-red-cat wel voor het uitpoesten wil gebruiken. Is die ergens af te halen :)
 
Nou, vandaag was dus de grote dag en ik heb het erg naar mijn zin gehad. Ik heb de Lime Prime gebruikt en daar wordt je auto echt super glad van. Voelde hij na het was een beetje stroef aan, na de olie-massage met de lime-prime begon hij al te glimmen. En nu begrijp ik idd ook de lekkere bosbessen (of was het lavendel) geur van het spul, want je bent er toch wel een half uur mee bezig.

Daarna in de wax en ik denk dat ik ongeveer een kwart van het potje heb gebruikt. Ik moet zeggen dat die swipe test nog niet zo makkelijk is. Want soms droogt het sneller uit en soms weer langzamer. Kan je wat dat betreft ook te laat zijn?

In ieder geval glimt-ie nu weer geweldig. En hij is nu weer even tegen vuil beschermd. Al met al ben ik zo'n drie uur bezig geweest. En zeker dat pre-cleanen en waxen is een leuk werkje met dit weer. Maar ook omdat je direct resultaat van je werk ziet. Hieronder een fotootje.

Dank voor jullie tips, want daar heb ik veel aan gehad.

[URL]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/07/09/1278684680-530.jpg[/url]


[URL]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/07/09/1278684772-170.jpg[/url]
 
Heel erg fraai!

Wat betreft het 'kun je te laat zijn?', ja, dat kan.
Echter met de Dodo waxes welke jij hebt is dat geen probleem, die zijn zelfs na 3 uur nog makkelijk af te nemen. Van een aantal andere merken is dit echter iets minder het geval (Meguiars M16 en Collinite zijn hier berucht om ;))

De temperatuur van de panelen en of de wind er wel of niet op staat heeft hier vooral invloed op zul je wel gemerkt hebben. Dodo Juice waxes staan er om bekend easy on - easy off te zijn, dus maak je geen zorgen.

Welke van de waxes heb je nu gebruikt trouwens, de Blue Velvet? In dat geval kun je als je de tijd en zin hebt, de auto morgen even wassen en drogen, of afnemen met een quickdetailer als je die hebt, en breng een laagje Purple Haze er overheen aan. Dan heb je in ieder geval een volledige dekking, voor het geval je een klein stukje gemist hebt in het maken van je banen. Bovendien schijnt de combinatie van de twee de mooiste glans op te leveren. De harde onderop voor de levensduur, de zachte bovenop voor de glans.
 
Blamm zei:
De harde onderop voor de levensduur, de zachte bovenop voor de glans.

Sorry, dat verschil tussen harde of zachte waxen bestaat niet en je zal geen enkel verschil kunnen zien.
Ik ken bijna niemand die het verschil kan zien tussen de ene en de andere wax als je ze naast elkaar zet in een blinde test.
 
Je moet een blinde ook geen wax-kijk-test laten doen Tinus :lol
Denk dat de achterliggende gedachte is dat een zachte op een harde beter werkt dan andersom, uiteraard is zacht + zacht ook een goede optie.
Tevens is het 2 waxlagen idee dat je zeker weet dat je niks hebt overgeslagen ( of een sealant + wax )