• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Scratch-X versus Meguiar's Step 1 Paint Cleaner

Tim

Master of Bling
Medewerker
2 mrt 2008
10.674
200
Berkel en Rodenrijs
Op het Meguiar's forum was er iemand die beweerde dat de Paint Cleaner van Meguiar's identiek zou zijn aan de Scratch-X en zelfs betere resultaten zou geven, omdat ik dacht dat hij te lang aan Commandant 4 had gesnoven (zit ammioniak in :-b ) heb ik zelf een testkap gepakt en de proef op de som genomen. Dit is de achterklep van een Audi. Hij was al helemaal gekleid als demootje.

Eerst eens de verschillen machinaal naar voren brengen. Wat heb ik gebruikt:

- Meguiar's G220 op stand 5.
- Lake Country Groen, dat is een Light Polishing pad. (2x om te voorkomen dat ik producten ging mengen)
- Scratch-X
- Step 1 Paint Cleaner

Daarna handmatig:

- Lake Country Polishing Handpads
- Scratch-X
- Step 1 Paint Cleaner

Daarbij merk ik op dat de Paint Cleaner minder geschikt is om machinaal te verwerken.

Ik heb op beide kanten even lang met de machine gewerkt.

Linkerkant, na machinale behandeling en Scratch-X
scratch1.jpg


Rechterkant, na machinale behandeling en Step 1 Paint Cleaner
scratch2.jpg


Verschillen zonder tape:
scratch4.jpg

scratch5.jpg


Nieuwe testspot gemaakt voor het handmatige deel. Ik heb daarbij gebruik gemaakt van een witte polishing handpad van Lake Country.

Links, situatie voor:

scratch6.jpg


Links, situatie na, Scratch-X handmatig:
scratch7.jpg


Rechts, situatie voor:
scratch8.jpg


Rechts, situatie na, Paint Cleaner handmatig:
scratch9.jpg


Ik moet erbij vermelden dat het echt niet haalbaar is om met de hand je hele auto te doen en dit resultaat te halen. Tenminste, ik vind het mega intensief! Wil je handmatig starten dan ben je rustig 2 uur zoet op een achterklepje zoals hier getoond. En naarmate je bezig bent zal je het steeds zwaarder krijgen. Helaas is het onlosmakelijk verbonden met handwerk.

Ik werd overigens heel positief verrast door het resultaat, zeker op een Audilak was dit ver boven verwachting! Zowel handmatig als machinaal.
 
er rijdt een motor te kort op je achterkant...:eek:)

Positieve resultaten inderdaad; had ik niet verwacht.
Goede test, dank je wel
 
Maar de scratch-x kan je dus wel machinaal gebruiken? Ik meen ergens gelezen te hebben dat het dan z'n werking verliest..
 
Paintcleaner is toch totaal wat anders dan een krasverwijderaar?

Meg's paintcleaner step 1 is een chemische cleaner met zeer milde schurende werking om vervuiling op en met name in de lak te verwijderen.
Scratch-x is totaal anders qua opbouw en structuur, en met name bedoeld om lokale krasjes te verwijderen met de hand.

Ik denk dat de verwarring is ontstaan omdat je geen speciale paintcleaner nodig hebt na het volledig behandelen van de auto met scratch-x, of die gast in z'n bezopen toestand de flesjes in gedachten heeft verwisseld toen hij het resultaat bekeek...
 
Jopie zei:
Maar de scratch-x kan je dus wel machinaal gebruiken? Ik meen ergens gelezen te hebben dat het dan z'n werking verliest..

De huidige formule van Scratch-X kan je zonder problemen machinaal verwerken. Ze hebben eind vorig jaar de formule aangepast om het geschikt te maken voor Dual Action verwerking.
 
Volgens de persoon op het Meg's forum was Paintcleaner hetzelfde als ScratchX... :D Je moest alleen langer doorwerken met de paintcleaner om hetzelfde resultaat te bereiken... Ook na dit verpletterend duidelijke voorbeeld hield hij vast aan zijn bewering.
Niemand gaat voor de lol 50% langer werken voor hetzelfde resultaat.
;)
 
tinus zei:
Paintcleaner is toch totaal wat anders dan een krasverwijderaar?

Meg's paintcleaner step 1 is een chemische cleaner met zeer milde schurende werking om vervuiling op en met name in de lak te verwijderen.
Scratch-x is totaal anders qua opbouw en structuur, en met name bedoeld om lokale krasjes te verwijderen met de hand.

Ik denk dat de verwarring is ontstaan omdat je geen speciale paintcleaner nodig hebt na het volledig behandelen van de auto met scratch-x, of die gast in z'n bezopen toestand de flesjes in gedachten heeft verwisseld toen hij het resultaat bekeek...

Dat klopt Tinus, maar het lid van het Meguiar's forum was het daar niet mee eens. Hij vond de Step 1 Paint Cleaner beter om (was)krassen te verwijderen dan de Scratch-X. En daar was hij echt heel serieus over. Zo serieus zelfs dat de discussie erg verhit werd. Er was dus geen sprake van een verspreking of een misverstand, hij bedoelde het echt zo.

De Step 1 is inderdaad een chemische polish, 'niet schurend' dus zonder polijstkorrel (de meningen zijn daar ook over verdeeld, maar Meguiar's zelf zegt dat er geen polijstkorrel in zit). Geschikt als cleaner en om lichte swirls te verwijderen, zeker niet geschikt om krasjes te verwijderen.

Scratch-X is geschikt voor lokale behandeling, maar is ook geschikt om de gehele auto mee te doen. Scratch-X is niets meer dan een Paint Cleaner mét milde polijstkorrel. Geschikt om swirls en lichte krasjes te verwijderen.
 
Nou, het resultaat lijkt me helder...

Ik heb beiden staan, en ze zijn sowieso NIET hetzelfde. Dat kun je ook al voelen trouwens...

Ik kan me hooguit voorstellen dat hij misschien bedoelt dat hij die hele fijne 'spiderwebs' makkelijker weghaalt met DC 1 (net zoals je die beter weghaalt met SSR1 op een witte pad dan met SSR 2.5 op een oranje). Anders snap ik echt niet waar hij het over heeft...

Overigens gebruik ik zelf liever de SSR's, maar da's weer een ander verhaal. ;)
 
Tim zei:
Op het Meguiar's forum was er iemand die beweerde...

Goh, laat me raden, zeker meneer: "ik ben snel op mijn teentjes getrapt en ik duld geen tegenspraak" Ludo?

Ik wordt zo moe van die man, denkt alles beter te weten. Je moest eens de discussies lezen die ik met hem voerde over Poorboys en Meguiars...
Die man moet eens zijn roze Meguiars bril afzetten en verder kijken dan z'n neus lang is...
 
Roze bril? Hmmmm waar ken ik dat van? :D (insider joke)
Tja, hij was inderdaad voor geen reden vatbaar, ook niet na de foto's en uitleg van Tim... de woorden bord en kop komen bij mij op ;)
 
nicknameless zei:
Goh, laat me raden, zeker meneer: "ik ben snel op mijn teentjes getrapt en ik duld geen tegenspraak" Ludo?

Ik wordt zo moe van die man, denkt alles beter te weten. Je moest eens de discussies lezen die ik met hem voerde over Poorboys en Meguiars...
Die man moet eens zijn roze Meguiars bril afzetten en verder kijken dan z'n neus lang is...

Waar vind ik die dan.. heb al ff op meg.. forum gezocht maar ben wel benieuwd :D
 
De discussie in het midden gelaten vind ik het vrij achterbaks dat er hier verder met modder gegooid wordt over een discussie die op een ander forum plaats vindt.
 
Die discussie waar nicknameless het over heeft staat op het Belgische Meg's forum. Heb het net gelezen... en tja, wat kan ik zeggen... dat je fan bent van Meguiar's okay, ik ben het ook, maar deze meneer heeft echt een roze bril op. Maakt niet uit wat je er tegenover zet, hij zal altijd beweren dat Meg's beter is of net zo goed. Hij kan alles met Meg's, en dat als het niet lukt, het niet aan Meg's maar aan de detailer ligt. Deze gebruikt de producten verkeerd :-& Een beetje open staan voor andere merken en dat ze misschien beter zijn of gelijk zijn, dat zou niet verkeerd zijn in dit geval.
 
megane_cc zei:
De discussie in het midden gelaten vind ik het vrij achterbaks dat er hier verder met modder gegooid wordt over een discussie die op een ander forum plaats vindt.

Tim plaatst hier dezelfde bevindingen als op het Meg's forum (niet iedereen zit of komt op het Meg's forum) en in principe heeft iedereen wat aan deze bevindingen, en de mensen die er wel komen weten over welke discussie het gaat. De opmerking "vrij achterbaks" vind ik wat ver gaan.
Ik heb inmiddels heel wat discussie van de betreffende meneer gelezen op het Belgische Meg's forum en ik moet toch echt mee gaan in de opmerking van Nicknameless.
 
Scratch-X is goed product voor de wat diepere krasjes sterk dan paint cleaner vind ik zelf toch. Maar ik zou er niet aan moeten denken om heel mijn auto met de hand met Scratch-X te doen volgens mij kun je daarna je arm paar weken niet meer bewegen.
Even over de discussie op de 2 meguiars fora. Op het nederlandse heeft Tim denk heel mooi laten zien wat de verschillen zijn in producten. Misschien vielen belgen grappen beetje verkeerd vindt ik toch altijd erg gevaarlijk zulke grapjes maken op forum je weet nooit of iedereen er wel de humor van inziet. Op het Belgische forum Meguiars vs. Poorboys is Ludo erg Meguiars en Nicknameless Poorboys. Ook al heeft Ludo "roze bril" op voor Meguiars moet je niet over andere merk gaan zeggen dat het beter is op forum van het merk zelf. Beetje het zelfde als bij Audi dealer naar binnen gaan om te vertellen dat je R8 niets vindt en alleen een Ferrari een echt auto vindt;)
 
stimpy68 zei:
Tim plaatst hier dezelfde bevindingen als op het Meg's forum (niet iedereen zit of komt op het Meg's forum) en in principe heeft iedereen wat aan deze bevindingen, en de mensen die er wel komen weten over welke discussie het gaat.
Kan ik je volledig in volgen. Ik keur dan ook alleen de bemerkingen af die persoonlijk worden en niks ter zake doen aan de vergelijking tussen ScratchX en Paintcleaner en dit geld niet naar iemand persoonlijk toe maar in het algemeen. Als ik elke discussie moet bovenhalen die op een ander forum gevoerd wordt en hier moet posten.......................
 
Koste me even wat tijd om de discussie's daar op het forum te vinden, maar daar worden me toch rare adviezen gegeven. Heb me er zeer over verbaasd en dan druk ik me nog netjes uit.....

Groet, Peter
 
Ik heb het inderdaad ook gelezen en heb ook even met mijn ogen moeten knipperen. Ik heb in de betreffende topic gehouden op een sarcastische smiley omdat ik me er verder niet in wil mengen.
Maar goed, als hij graag wast zonder shampoo en swirls verwijderd met paintcleaner so be it. Als het voor hem goed werkt... Ik heb detailers onder elkaar altijd erg behulpzaam gevonden en heb eigenlijk nooit iets gemerkt van haat en nijd onder elkaar. Ik hoop dat we dit zo kunnen houden...