• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Seat Exeo ST Candy White

mezzerin

Detailing addict
4 mei 2011
156
62
Hoi allen,

Ik ben aan het overwegen een Seat Exeo ST in de kleur Candy White (niet metallic) te bestellen.

Nu heb ik eigenlijk 4 vragen waarop jullie hopelijk antwoord kunnen geven:

1. Wat is het voor- of nadeel van een metallic lak boven non-metallic?
2. Heeft een non-metallic lak een andere was-en droog aanpak nodig dan metallic?
3. Wat raden jullie aan qua wassen en onderhouden van de non-metallic lak? Ik heb de how-to guides gelezen, maar weet niet welke van toepassing is. Ik ben eigenlijk ook op zoek naar een zo snel mogelijk wasbeurt, dus zonder uitgebreid 5 stappen plan etc.
4. Wat vinden jullie van de keuze Candy White (non-metallic)?

Bedankt alvast voor de reacties!

Laatst bewerkt door een moderator:
ik rijd zelf in een nieuwe Seat Leon in de kleur candywhite.:love Mooie auto de Exeo! Goede keuze.:cool
Wilde hem ook maar zat boven het leasebedrag.

1. Metallic lak verkleurt niet snel. Er zit immers een laag blanke lak over heen. Al denk ik dat met de huidige lakken de unilakken dit ook niet snel doen. Gewoon zorgen dat de auto altijd goed in de wax staat. No worries dan.
2. Nope
3. Gewoon een goede carnaubawax kiezen. Zelf was ik de auto ook met shampoo met carnauba toevoeging. (Poorboys). Zo houd ik de wax wat langer in stand. Verder gebruik ik na het wassen altijd Poorboys QD+. Zit ook carnauba in wat de standtijd verlengt.
4. Haha supermooi natuurlijk. Je ziet er wel alles op maar dat zie je op zwart ook. Krassen en swirls zie je er bijna niet op. Gewoon doen!

Ben benieuwd wat je gaat doen. Kijk anders even op seat-online.nl Leer je veel over de Exeo.
Succes.:)

Als je niet al te veel onderhoud aan de lak wilt uitvoeren (door tijdgebrek of gewoon andere interesses) zou ik eerder kiezen voor een goede Sealant dan voor een Wax. Sealants zorgen in de regel voor een langduriger bescherming.

Wassen is erg bepalend voor hoe je auto eruit zal blijven zien. Dus wel goede spullen kopen om je auto zorgvuldig en zo veilig mogelijk te kunnen wassen. Spons en zeem (indien aanwezig) degraderen voor andere klussen en minimaal een tweetal goede microvezel washandschoenen kopen, twee emmers, goede droogdoek en een goede shampoo.

Verder de how-to's lezen over hoe een auto zorgvuldig en veilig te wassen. En nimmer haasten. Haast is de grootste vijand van zorgvuldig deailen, dus ook van zorgvuldig en veilig wassen.

Succes met het maken van je keuzen. Ik moet bekennen dat ik de kleur bijzonder mooi vind.

Lak = lak of het nu metallic of non-metallic is. Weet nog steeds niet waar het gerucht vandaan komt dat het anders zou zijn :weetniet
Vroeger waren de uni-lakken (non-metallic) niet voorzien van een blanke laklaag, tegenwoordig is dat in de meeste gevallen wel zo. Bij een metallic lak is het enige verschil dat er metalen deeltjes in de lak en/of blanke lak zitten voor het effect, dat heeft een non-metallic lak dus niet.

Verschil in het behandelen tussen beiden is er dan ook niet, want zoals ik al zei: lak = lak

Aficior zei:
Als je niet al te veel onderhoud aan de lak wilt uitvoeren (door tijdgebrek of gewoon andere interesses) zou ik eerder kiezen voor een goede Sealant dan voor een Wax. Sealants zorgen in de regel voor een langduriger bescherming.

Wassen is erg bepalend voor hoe je auto eruit zal blijven zien. Dus wel goede spullen kopen om je auto zorgvuldig en zo veilig mogelijk te kunnen wassen. Spons en zeem (indien aanwezig) degraderen voor andere klussen en minimaal een tweetal goede microvezel washandschoenen kopen, twee emmers, goede droogdoek en een goede shampoo.

Verder de how-to's lezen over hoe een auto zorgvuldig en veilig te wassen. En nimmer haasten. Haast is de grootste vijand van zorgvuldig deailen, dus ook van zorgvuldig en veilig wassen.

Succes met het maken van je keuzen. Ik moet bekennen dat ik de kleur bijzonder mooi vind.

Welke Sealant zou je dan aanbevelen voor deze auto en wat is het verschil met een wax? Is het verstandig om dit meteen bij aflevering te doen/laten doen of pas na een tijdje? Of is het handig om zoiets klik hier te kopen.

Beste Mezzerin,

De door jou voorgestelde complete set is natuurlijk absoluut niet slecht. Ik had deze zelf nog niet eerder gezien, maar ben onder de indruk van de samenstelling van het pakket. Ik denk zeker dat je hiermee alle veel voorkomende klusjes zult kunnen klaren en het is een mooi begin.

Ik denk in jouw openingstopic te lezen dat je niet heel erg van het detailen bent. (Excuses wanneer ik dat verkeerd begrepen heb).

Daarop gebasseerd denk ik dat je met deze set een bijzonder goede start maakt. Nog even twee emmers erbij scoren en je bent klaar om je auto beter dan de meesten te onderhouden.

Eigenlijk mis ik alleen klei, polijstmiddelen en doeken. Ik weet zeker dat je eens per jaar voor het mooie je auto een keer moet kleien en polijsten voor een perfect mooie auto. Maar dat kun je altijd later nog kopen.

Ik zou zeggen doen die set. En dan, wanneer je shampoo bijvoorbeeld bijna op is, eens kiezen voor een andere shampoo. Gewoon stap voor stap een beetje experimenteren. Maar pas op, want voor je het weet zou je het leuk kunnen vinden en krijg je hier lintjes...

Keuze voor een Sealant.
Ook mooi om mee te beginnen is een all-in-one product van Poorboys World, te weten: Poorboys World Polish with Sealant. Dit is een combinatie van een licht polijstmiddel met een Sealant. Hiermee zul je jouw nieuwe lak (die als het goed is weinig beschadigingen heeft) licht polijsten en meteen ook beschermen met een Sealant.
Pure Sealants zijn Poorboys World EX-P en nog mooier is Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant. Maar dit zijn alleen Sealants en daarmee corrigeer je dus geen lakdefecten.

In de regel is een Sealant een product met een langere standtijd dan een wax. Omdat ik aangenomen heb dat je er niet al te veel tijd in wilt steken, dacht ik deze te adviseren. Het is een volledig kunstmatig product. Een wax daarentegen bestaat vaak uit natuurlijke bestanddelen. De keuze voor een goede wax is vaak wat lastiger vind ik persoonlijk, omdat de standtijd per wax nogal verschilt. Maar er zijn waxen die het ook wel een half jaar uit kunnen houden, net als sommige Sealants.

Benieuwd wat je gaat doen?

Er gaat echt een wereld voor me open. Had ook nog nooit van detailing gehoord :lol dus alle tips & tricks zijn welkom.

mijn tip:
lezen lezen lezen ;-)

Het forum bevat een schat aan informatie heb ik al wel gemerkt. Ik heb zelf ook een auto in de kleur Candy White. Ook een auto van de VAG-groep, maar dan een Skoda i.p.v. Seat. Mooie kleur. Vuil zie je er snel op. Swirls en krassen niet. Mijn favoriete combinatie van producten is White Diamond van Poorboy's World als glaze getopt met de Diamond White en vervolgens de Light Fantastic waxen van Dodo Juice. Voor een extra lange standtijd (dus uiteindelijk minder werk) zou je een sealant kunnen gebruiken en dan is de EX-P van Poorboy's World erg aan te raden. Maar zoals ik al zei: lezen lezen lezen ;)

De Seat Exeo ST is besteld en zoals het wijze gezegde luid:

De man kiest de auto, de vrouw de kleur :)^

Het is dus een black metallic geworden met beige lederen bekleding, hij wordt in juli geleverd.

Nu is mijn vraag of bovengenoemde adviezen en productkeuzes nog steeds van toepassing zijn?

Na dagen lezen lezen en lezen heb ik uiteindelijk de volgende bestelling geplaatst:

Dodo Juice - Born to be Mild shampoo - 250ml
Mothers Wax - Genuine Lambswool Wash Mitt - 24x28cm
Meguiars - Ultimate Wipe Wash Mitt (Super Thick Microfiber)
CSF - Delirium Orange Drying Towel - 60x90cm
Mothers Wax - California Gold Clay Bar Paint Saving System (kit)
Poorboys World - Spray and Wipe - 473ml
Poorboys World - Deluxe Mega-Mega Towel - Groen - 40x68cm
Poorboys World - Deluxe Mega-Mega Towel - Koraal - 40x68cm
CarPro - Iron.X Cleaner - 500ml
Wolfgang - Deep Gloss Paint Sealant 3.0 - 473ml
Monello - Red UltraSoft Finishing CCS Euro Foam Hand Applicator
Poorboys World - Mesh Microfiber Bug Towel - 39x39cm
Poorboys World - Bug Squash - 473ml
Monello - Concorso UltraSoft Finishing CCS Round Foam Hand Applicator
Poorboys World - Spray and Rinse Wheel Cleaner - 946ml
Mothers Wax - Wheel Brush
Carclean.com - Hi-Tech Foam Applicator
Dodo Juice - Mint Merkin - Microfibre Window Cloth
Lake Country - Foam on a Stick
Autobrite - Super Snow Foam - Super Concentrate - 5000ml
Dodo Juice - Detailing Bag 'Tooled Up'
Meguiars - Gold Class Grit Guard inclusief emmer
Valma - Velgenborstel
3M - 3434 afplaktape - 19mm breed
Dodo Juice - Fantastic Fur - Microfibre Buffing Cloth

Ben benieuwd wat jullie er van vinden?

Het enige wat ik misschien nog nodig heb is een foam lance. Voor de rest zou het aardig compleet moeten zijn maar misschien dat ik iets gemist heb, ik hoor het graag. :-)^

Persoonlijk zou ik de Valma velgenborstel laten liggen en gaan voor de Ez detail brush of Mothers Wheel Brush, of allebei.

Ik heb ervaring met alledrie en kan je zeggen dat die Valma niet zo lekker werkt.

tamer zei:
Persoonlijk zou ik de Valma velgenborstel laten liggen en gaan voor de Ez detail brush of Mothers Wheel Brush, of allebei.

Ik heb ervaring met alledrie en kan je zeggen dat die Valma niet zo lekker werkt.

Bedankt voor de tip! Ik heb er inderdaad niet al te hoge verwachtingen van, maar ik verwacht dat het velgpoetsen wel makkelijk gaat bij mij omdat het een 5 spaak velg is zonder moeilijk bereikbare plekken...we zullen zien.

Mooie bestelling!

Ga je veel plezier aan beleven. Ik ben inmiddels ook regelmatig aan het "poetsen" (ik vind mezelf geen detailer) en de spullen zijn gewoonweg fantastisch.

Als je ook de smaak te pakken krijgt kan ik je de "Purple Haze" wax van Dodo aanbevelen. Als je die over de sealant van Wolfgang topt heb je echt een mooie combo te pakken. Mooie wax die fijn werkt voor een net bedrag.

Overigens blijf ik me tot op heden ook nog steeds verbazen over de PB Natty's Blue wax die ik heb. Geeft wat mij betreft de ultieme "wetlook" aan je auto en is zeer voordelig in aanschaf.

Grtz Zieke

Zieke zei:
Mooie bestelling!

Ga je veel plezier aan beleven. Ik ben inmiddels ook regelmatig aan het "poetsen" (ik vind mezelf geen detailer) en de spullen zijn gewoonweg fantastisch.

Als je ook de smaak te pakken krijgt kan ik je de "Purple Haze" wax van Dodo aanbevelen. Als je die over de sealant van Wolfgang topt heb je echt een mooie combo te pakken. Mooie wax die fijn werkt voor een net bedrag.

Overigens blijf ik me tot op heden ook nog steeds verbazen over de PB Natty's Blue wax die ik heb. Geeft wat mij betreft de ultieme "wetlook" aan je auto en is zeer voordelig in aanschaf.

Grtz Zieke

Hoi Zieke,
Wat is dan het verschil tussen de Natty wax en Purple Haze wax? Waarom gebruik je er 2?

Ik gebruik meerdere waxen, maar niet per definitie op 1 auto, of over elkaar.

Sinds ik Carclean heb ontdekt ben ik begonnen met de Natty's wax, wat ik tot op heden voor zijn prijs gewoonweg echt een super wax vind.

Omdat ik wat verslaafd ben geraakt aan de mooie spulletjes heb ik inmiddels ook Purple Haze en Blue Velvet wax van Dodo Juice gekocht. Daarvan bevalt me de Purple haze nog het beste. Ik kan niet zeggen dat ik deze veel beter vind dan de Natty's, maar het is een andere soort glans. De Natty's geeft een enorme wetlook (het lijkt alsof er een egale laag water op de lak ligt) en de Purple Haze werkt zeer zuinig en makkelijk en geeft een wat mooiere badding en sheeting. De glans van de Dodo wax (zowel Blue Velvet als Purple Haze) is wat minder wetlook dan de Natty's, maar wel erg diep.

Sinds kort heb ik mijn Seat (Ibiza St 2011 Magic black) gesealed met PB EX-P en getopt met een laagje Blue Velvet en een laagje Purple Haze. Dit geeft een erg mooie look en de combi is ook lekker duurzaam.

Een heel verhaal, maar ik denk zeker dat het de moeite loont om een mooie laagje wax over de Wolfgang te smeren ;-)

Grtz Zieke

Ik zou juist bij deze velgen de borstels doen die ik eerder aangaf, vooral omdat je het velgbed ook goed kan zien. En de Mothers is ideaal voor deze velgen. Nu ook in de aanbieding volgens mij. Ach, je hebt nog alle tijd om ze aan te schaffen:-"

De Valma heb je ook meer kans op krassen mee denk ik.