• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Self healing coat

Roblom

Detailing rookie
19 apr 2019
7
12
Er zijn diverse namen voor maar mijn auto is blijkbaar voorzien van de zogenaamde self healing coat. Dit weet ik omdat ik in eerste instantie bij een bedrijf en keramische coating aan wilde laten brengen. Die coating bleek een reactie aan te gaan met de coating die blijkbaar al op de auto zat. De sticker "hard clear coat" bleek toch meer dan alleen maar een sticker. De reactie werd snel ontdekt en opgelost. Uiteindelijk is daarna gekozen voor een PTFE coating.
Het probleem is echter dat door het polijsten de auto nu vol met swirls en hologrammen zit zodat de zon er even op heeft geschenen en de lak heeft opgewarmd. Wanneer de lak een tijd koud is zijn de swirls en hologrammen nagenoeg verdwenen.
Het bedrijf heeft de auto nu 3 keer behandeld maar het probleem blijft. Het is niet een poetsbedrijf wat net begonnen is of amateuristisch is, en ze willen het probleem graag oplossen maar weten niet hoe.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een zelfhelende coating, heelt met warmte.

Ik denk dat het 'verdwenen' is, zodra er geen directe lichtbron op staat.

Ik twijfel sterk aan de zelfhelende coating. Als het bedrijf gepolijst heeft, is die coating allang verdwenen. En welke coating zou het moeten zijn, weet je dat?

En om wat voor auto gaat het? Zou deze coating af fabriek zijn aangebracht? Of is het wellicht zelfhelende blanke lak?
 
Dat was me inmiddels al wel duidelijk. Feit is dat door het polijsten de auto vol met swirls en hologrammen zit, voornamelijk wanneer de lak warm is en stukken minder als hij koud is.
 
Het gaat om een Infiniti G37s coupe uit 2008. Wat ik er over kan vinden werd dit inderdaad in die periode optioneel af fabriek geleverd.
Voor de duidelijkheid, mijn vraag is niet hoe het werkt en of het werkt maar ik ben op zoek naar iemand met ervaring met deze lak.
Ik heb inmiddels diverse mensen gesproken die veel te maken hebben met lakken en het onderhoud ervan. De meeste kennen het van horen zeggen maar hebben geen ervaring.
Ik ben geen lak expert en wil het ook niet worden maar het bedrijf wat hem heeft gepolijst bestaat al meer dan 30 jaar en heeft dit nog nooit gezien.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt dus zelfhelende lak. Maar in de praktijk is gebleken dat het niet zo goed herstelt.

De lakken zijn normaal te polijsten. Als je swirls en hologrammen ziet, dan komt dat door de onjuiste polijstmiddelen en/of polijsttechniek.

Elke goede detailer kan dit polijsten. Begin eens bij Gyeon gecertificeerde detailers.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Er zijn overigens genoeg bedrijven die al 30 jaar onjuist werk afleveren...
Ik ben van mening dat als dit soort bedrijven jou auto terug geven met swirls en holo's dat ze niet persé goed zijn maar vooral klanten hebben gehad welke denken dat dit niet beter kan.
 
Je hebt dus zelfhelende lak. Maar in de praktijk is gebleken dat het niet zo goed herstelt.

De lakken zijn normaal te polijsten. Als je swirls en hologrammen ziet, dan komt dat door de onjuiste polijstmiddelen en/of polijsttechniek.

Elke goede detailer kan dit polijsten. Begin eens bij Gyeon gecertificeerde detailers.
Ik weet niet 100% zeker of ik de zelfhelende lak heb. Ik begin nu weer te twijfelen omdat ik inmiddels een officieel Infiniti service bulletin gevonden heb waarin staat dat het pas vanaf 2009 toegepast is. Dat komt overeen met de sticker onder de motorkap want bij mij staat er "hard clear coat" en in het bulletin hebben ze het over een sticker met "scratch shield".
Maar ik heb een bedrijf redelijk in de buurt gevonden dat Gyeon gecertificeerd is dus ga dat een heen. Bedankt voor de tip.
 
Er zijn overigens genoeg bedrijven die al 30 jaar onjuist werk afleveren...
Ik ben van mening dat als dit soort bedrijven jou auto terug geven met swirls en holo's dat ze niet persé goed zijn maar vooral klanten hebben gehad welke denken dat dit niet beter kan.
Dat zou zeker kunnen want dat was mijn eerste gedachte ook.
 
Een andere vraag die mij te binnen schiet. Hoe was de staat van de lak voordat hij bij dat detailbedrijf werd gebracht?
Ik ben zoals gezegd geen lak expert maar weet 100% zeker dat de swirls en hologrammen die er nu in zitten niet in deze mate aanwezig waren.