• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

siliconen verwijderen

Kingsma

Detailing addict
25 sep 2015
37
55
Dag,
ik wil wat lak bijwerken.
Deze is behandeld met een siliconen product.
Om goed te kunnen lakken moet de siliconen eraf.
Waar kan ik dat het beste mee doen?
 
Ja, die zijn er, maar let op!

Voor alle middeltjes geldt! Doe een testspot op een onopvallende plek. En als je klaar bent altijd de auto goed na wassen. Laat producten niet opdrogen op de auto.

WD-40 werkt heel goed om siliconen te verwijderen en is relatief veilig voor je lak. Het is sterk aan te raden erna met een lichte isopropyl alcohol (10-15%) oplossing het residu te verwijderen.
Isopropyl alcohol verwijderd zelf ook siliconen, maar is in sterke concentratie niet goed voor een hoop blanke lakken. Dus max 15% geconcentreerd.
Azijn heeft ook de eigenschap dat het siliconen verwijderd, het is voor zover ik weet veilig voor lakken.
 
Ik zou toch geen huis tuin en keukenmiddeltjes gaan gebruiken. Soms werken ze, soms ook niet.
En als ze niet (volledig) werken heb je naderhand echt een probleem.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
......
Isopropyl alcohol verwijderd zelf ook siliconen, maar is in sterke concentratie niet goed voor een hoop blanke lakken. Dus max 15% geconcentreerd.
Azijn heeft ook de eigenschap dat het siliconen verwijderd, het is voor zover ik weet veilig voor lakken.
Hoe kom je aan die wijsheid? Jarenlang beroepsmatig heel veel IPA (pakweg een 5 liter can per maand) gebruikt om zaken goed schoon te krijgen, soms zelfs in een ultrasoon trilbad, maar echt nooit iets van schade gezien, ook jarenlang IPA pure IPA gebruikt om te ontvetten, maar nooit schade op de lak. Waar je wel mee op moet passen, is dat pakweg de laatste 10 jaar er steeds meer kunststof koplampunits en andere zaken zijn die barstjes gaan vertonen na contact met IPA. Dat heeft te maken met een andere kunststof die voor lampunits (en ook knipperlicht units enz) wordt gebruikt dan voor die tijd.

Dan het gebruik van azijn: dat maakt inderdaad veel siliconen zacht (het is niet voor niets dat je na gebruik van siliconenkit een azijnlucht ruikt), maar azijn is een zuur, dus bij een kleine lakbeschadiging (barstje, steenslag) kan dat lekker invreten op het metaal, dus lijkt mij geen verstandig advies.
 
  • Leuk
Reactions: Aficior en AndyVR
Die wijsheid is vrij algemeen bekend. ipa maakt veel blanke lakken zacht. Dat zal niet meteen gebeuren bij een eerste behandeling, maar gebruik het vaker op dezelfde auto of laat het langer zitten en je gaat het zeker terug zien. Doffe plekken en verkleuringen zijn niet ongewoon. Niet voor niets wordt zo vaak geadviseerd om er een oplossing van te maken.

Dat je er zoveel mee gewerkt hebt met positieve resultaten is top. Ik weet niet in welke toepassing en hoe vaak op eenzelfde product. Ik heb vroeger veel ipa in ultrasoon reinigers gebruikt en dat was nooit een probleem. Maar daar gingen geen gespoten delen in in mijn geval.

Voor wat betreft azijn, de tijd die het nodig heeft om in je metaal te vreten is veel langer dan dat ipa nodig heeft om je blanke lak op te lossen. Wat azijn wel heel goed doet is rubber aantasten. Dus ook hier geldt verdund gebruiken en niet te lang laten zitten of op laten drogen. Het grote probleem met azijn is dat het alle bescherming die op blank metaal zit verwijderd. Dus als je steenslag oid hebt dat door een wax of andere lsp beschermt wordt, dan is het na reinigen met azijn niet meer beschermt. Het blanke metaal zal gaan oxideren. Dus nieuwe bescherming erop.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Aficior
Je vraagt om de veiligste, dat is de Motip siliconen verwijderaar. Dat is ook de makkelijkste en snelste methode. Voor een tientje zou ik daar niet om gaan rommelen.
De wd40 is ook een veilige makkelijke optie, maar niet zo effectief als de Motip, dat is specifiek hiervoor bedoeld.

Ipa oplossing maak je met demi water. En die oplossing spray je op een doek en daarmee neem je de auto af. Nooit rechtstreeks op je lak spuiten. Deze methode van werken geldt ook voor de motip, wd40 en vele andere producten.
 
Koop gewoon een busje kuis thinner.
maak een zachte doek vochtig ermee en daarna goed afnemen met een andere propere doek, zeker de thinner niet op de lak laten liggen, pas ook op voor kunststof gezien dit plastics kan aanvreten.

Ik zou zeker geen WD40 ofzo gaan gebruiken, dit laat vettigheid achter en je wilt siliconen afnemen van de lak, geen andere dingen toevoegen om weer te moeten verwijderen. Gebruik producten waarvoor ze dienen is mijn mening.
 
Gebruik producten waarvoor ze dienen is mijn mening.
Sommige producten zijn multi functioneel.
 
Dan gebruik je die producten dus inderdaad waarvoor ze dienen... Je weet het kennelijk al heel goed.
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i