• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Skoda Enyaq MY2022/2023 Black Magic

Juffer1

Detailing guru
Tester of Bling
27 okt 2008
2.996
193
45
Afgelopen week moest ik na 3 jaar & 105.000km mijn 2019 Octavia combi gaan inleveren voor de opvolger.
Octavia.jpeg



Omdat we vanuit onze werkgever verplicht worden elektrisch te gaan rijden is de de keuze gevallen op een Enyaq, mede omdat de Octavia IV niet te bestellen was door meer als 15 maanden levertermijn.
Ons wagenpark voor de buitendienst is van zilvergrijs naar zwart gegaan (komen de logo's beter op uit) en aangezien ik kleurkeuze had heb ik besloten daar veilig tussenin te gaan zitten en voor een graphite grijze te kiezen.

Graphite Grey.PNG



Bij aflevering bleek Pon bij het bestellen echter de verkeerde kleur te hebben aangevinkt waardoor er een zwarte was besteld. Na overleg met Pon helaas niets meer aan te doen of ik moet de nieuwe levertermijn (inclusief bijbehorende prijsstijgingen) en de hogere bijtelling gaan slikken. Dus diep ademgehaald en maar ingestemd met een "metallic black magic"

Enyaq voorzijde.jpeg

Enyaq achterkant.jpeg


Enyaq interieur.jpeg



Dashboard.jpeg


Tacho.jpeg



Uiteindelijk is het dus een Enyaq IV in de Business edition geworden met o.a. :
  • Lichtmetalen 19" Proteus velgen
  • 13" infotainmentscherm
  • Automatische 3-zone airconditioning
  • LED koplampen en achterlichten
  • LED sfeerverlichting in interieur
  • Adaptive Cruise control
  • Parkeersensoren voor en achter
  • Achteruitrijcamera
  • Lane Assist, Front Assist & Park Assist
  • KESSY Keyless entry met start/stop knop
  • Sunset extra getinte achterruiten
  • Geluidsdempende zijruiten voor
  • Phonebox met draadloos opladen
  • Driver Assist
  • Verwarmbare voorstoelen
  • Snelladen tot 135kW



Afgelopen weekend de auto voor de eerste maal gewassen en toch wel behoorlijk geschrokken van hoe kwetsbaar de lak is.
Ik durf best te stellen dat ik wel weet hoe je een auto wast maar als je er al naar kijkt lijken de swirls en krassen er al in te springen.
Ook wat zaken gezien die er vanaf de aflevering al inzaten zoals :
RDS.jpeg


Oud plaklood.jpeg


Verder wat vage wazen dus ik denk dat het aflevermannetje van de dealer wat haast had om op tijd thuis te zijn, getuige ook de grote hoeveelheden wax en plakfolie die nog her en der op de randen van de portieren zaten.
Helaas heb ik voorlopig niet meer de beschikking over de loods waar ik normaliter de auto's kan polijsten en coaten dus het zal even wachten worden tot het weer buiten wat beter gaat worden om ook deze auto naar mijn wens te krijgen.


Plannen zijn :
- Volledig polijstbeurt,
- Lak coaten met Gyeon Mohs Evo,
- Kunststof coaten met Gyeon Trim,
- Velgen coaten met Gyeon Rim,
- Ramen coaten met Gyeon View,
- Uitzoeken hoe ik de stoffen afwerking op het dashboard en de stoelen het beste kan beschermen,
- Grille aan de voorzijde zwart maken,
- Logo's op de kofferbak vervangen voor zwarte logo's
 
Om de auto te kunnen laden is er natuurlijk ook een laadpaal nodig.

Omdat ik de lader niet aan de gevel wilde hebben inclusief alle bekabeling besloten om deze op een frame te monteren.
Het frame van technisch grijs naar zuiverwit laten poedercoaten en in een restje Nanolex Si3D gezet.
Laadpaal installeren.jpeg


Nadat de lader zelf geleverd was deze ontdaan van de reclame, de kap 1 staps gepolijst en in de Gyeon Mohs & Trim gezet
Laadpaal coaten.jpeg


Laadpaal.jpeg
 
@Juffer1 Geen compensatie gekregen voor de verkeerde kleur? (bijv. in de vorm van extra accessoires zoals een Granny-laadstekker)
De krassen op het dakdeel van de achterklep? lijken mij duidelijk een fout bij de afleverende garage. Overigens een aantal jaren terug ook al bij Seat gezien dat de lakken bij Vag zachter worden, dus ik denk dat dit nu ook voor de productielijn geldt waar de Enyaq is gemaakt.
 
  • Leuk
Reactions: bros
Er zal vast iemand gecompenseerd gaan worden maar daar ga ik als berijder niets van zien ;)
Ze hebben wel goed meegedacht door zodra het VIN bekend was er een kenteken aan te hangen wat me al behoorlijk wat bijtelling scheelt omdat ik nu nog kan "profiteren" van de 2022 regeling.

Tot nu toe alleen krassen gezien op het dak bij de achterklep en op de motorkap op een hoek.
Lijkt niet heel erg diep te zitten dus goede hoop dat die er nog wel uitgaan.

In de komende weken wassen maar eens kijken hoe en waar ik mijn was en droog methode nog verder kan aanpassen om zo min mogelijk swirls op te lopen.
 
  • Leuk
Reactions: schaef
Hij heeft een goed baasje!

Ik weet niet wat voor mitt je gebruikt met wassen, maar in mijn ervaring zijn de noodle-mitts nog wat veiliger dan 'gewone' MF mitts. Die van Mother's gebruik ik al tijden naar tevredenheid.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Ik gebruik nu (nieuwe) Incredimitt Wash Mitts.
Denk ook niet dat het zozeer aan het wassen ligt maar aan het drogen.
 
  • Leuk
Reactions: bros
Klopt, drogen geeft meer risico op krassen dan het wassen (behalve als je natuurlijk niet goed (voor)wast).
Dus goede drooghulp gebruiken / doek werk laten doen (geen druk zetten).

Ander bekend probleem vuil lekker met hoge druk afspuiten voordat je begint met wassen. Schuif je vuil over de lak = krassen.

Verder doet goede voorwas (lak zo schoon mogelijk voordat je met handwas begint) ook veel!
 
Auto wordt altijd gefoamd, met HD afgespoten, gewassen met 2 emmers en 2 mitt’s exact zoals het hoort.

Nadeel is alleen dat je op de zwarte lak alles ziet. Ondanks “droog” spoelen en het gebruik van een blower blijf je druipers en waterspots zien en die gaan er alleen af door te deppen met een (droog)doek.

Ik gebruik Ceramic Detailer & Final Finish als drooghulp met Gyeon Silk dryers of de droogdoek van Nanolex.

Op alle andere auto’s nooit last gehad van RDS’en of swirls na het wassen.
De Octavia op de foto heb ik kort na levering gepolijst en daarna nooit weer. Als je de reflectie van de lampen ziet dan zit het qua was spullen echt wel goed.


Ik zag vanmorgen toen de auto in de schaduw stond en de dauw / vorst zich afzette op de lak ook allemaal vlekken. Ik krijg vaag het idee dat er ook nog meuk op de lak zit.
Bij de volgende wasbeurt ga ik eens met afwasmiddel wassen in plaats van shampoo en dan een vers laagje wax aanbrengen tot de coating erop kan.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Ik heb ook een heel aantal incredimitts, maar die lijken in mijn ervaring voor sommige lakken (of plastics) net wat minder 'veilig' dan de noodles. Aan de techniek of ervaring zal het denk ik niet liggen, dus dan denk ik toch aan materiaal?
 
Gisteren de auto gewassen. Gestart met foamen, daarna afgespoten en gestart met een wasbeurt met Dreft.
Na deze wasbeurt bleef de auto tot mijn verbazing nog best een nette beading geven.

WhatsApp Image 2023-02-11 at 15.11.09.jpeg


Auto daarna weer afgespoeld en gewassen met Nanolex pure shampoo.
Afgedroogd met de Nanolex droogdoek in combinatie met Nanolex Final Finish waarbij de vlekken en wazen eigenlijk voor 90% weg zijn.
Ook vanochtend nagenoeg geen rare wazen en vlekken meer te zien. Ik vermoed dat er vanuit de dealer iets is opgesmeerd waarop mijn wasspullen van Gyeon niet lekker reageren.

Vandaag de chromen omlijsting van de grille in glanzend zwart laten wrappen.

Zwarte grille.jpeg


Nu 1 week niet meer wassen wat erg lastig wordt.
Volgend weekend nog allerlei familiare verplichtingen in de agenda staan maar het weekend daarna lijk ik eindelijk een plek in de agenda te hebben om met het lakwerk van de Enyaq aan de slag te kunnen en een locatie om een paar dagen binnen te kunnen staan..

Dan gaan ook de chromen kofferbak logo's eraf en worden die vervangen voor zwarte varianten.
 
Met zoveel zwart, zou ik kiezen voor een logo wat contrast heeft met het zwart, als je dan geen chroom wil, zou je voor een andere lakkleur als ondergrond kunnen kiezen (te vinden bij Kopaçek), bijvoorbeeld zoals hieronder:
o3-znk-int-f3p.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Juffer1
Mooie bak hoor! Benieuwd wat ze bij de dealer erop smeren..... Binnenkort komt onze nieuwe binnen, Fiat 500 hybride. Benieuwd hoe die afgeleverd wordt aangezien we bij de dealer hebben aangegeven dat er niks met de lak hoeft te gebeuren......
 
  • Leuk
Reactions: Juffer1
Vandaag zou ik de Enyaq gaan coaten dus gisteren alvast de auto gewassen, geclayed en gepolijst met Gyeon Polish & Primer icm de Gyeon pads op de Rupes.
589BF525-2A45-4ECB-958D-A53150DDB7CD.jpeg


Helaas bleek de plek om de coating aan te brengen vandaag niet optimaal beschikbaar dus in plaats van de coating gisteren de Gyeon wax aangebracht.

De “tank” klep wordt het meest gebruikt en heeft ook het meeste te verduren dus die gedemonteerd en in de woonkamer voorzien van 2 laagjes Gyeon Mohs
3A03647D-2617-41B7-8E39-A38AF1FA3385.jpeg


Vandaag de kunststof delen in de Gyeon Trim gezet en net voor de eerste buien de auto in de garage gezet met het kacheltje op 17 graden en de ontvochtiger aan.
A6A17A0F-B244-4F7C-A051-2FF34E1FE127.jpeg

DAD96626-011B-48B5-86C9-BF561BDC63BD.jpeg


0687557B-D560-4BE5-AF11-135C17B3B219.jpeg


Hiermee hoop ik van die vage wazen en vlekken af te zijn.
Ik ben in ieder geval van de hologrammen, krassen en vage plekken af.
In Juni nog maar eens een poging wagen om de coating aan te brengen.
 
@Juffer1 Hoe zit het 'tankklepje' vast bij de Enyaq, zit dat geschroefd, geklikt of....? Dergelijke zaken zitten vaak nog al verborgen bevestigd, waardoor dat de eerste keer veel tijd kost.