• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Skoda Fabia Combi

PM_Petrol

Detailing addict
6 aug 2014
71
55
31
Vandaag ook maar de auto van m'n vader gepoetst.
Auto komt uit 2012 en rijdt aardig wat km's in het jaar. Auto wordt regelmatig in een wasbox met HD schoongemaakt.
Nu dan toch maar een keer met de hand gewassen en in de wax gezet.

Stappenplan:
  • Eerst de velgen met Lidl Powermax cleaner gewassen.
  • Auto afgespoten met tuinslang.
  • Gewassen met Monello Lavare en Monello Wash-Mitt.
  • Auto afgespoten en begonnen met kleien (Mother's).
  • Alleen het dak en de motorkap gekleied.
  • Gedroogd met Monello Aqua Senza.
  • Motorkap + dak met Dodo Juice Lime Prime behandeld icm witte handpad.
  • Lime Prime weer afgeomen en begonnen waxen.
  • Collinite no. 845 icm zwarte handpad.
  • Uurtje laten curen en afgenomen.
In de buurt van de grille zijn wat steenslag beschadigingen te zien. In de felle zon zijn er ook veel swirls te zien, niet heel erg extreem maar je ziet het wel.
Helaas nog geen DAP oid dus wordt een beetje lastig om dat er goed uit te krijgen met de hand. Ik lees dat VAG auto's harde lakken hebben, en dit is toevallig een VAG auto :ja.
Nu is het nog wachten op een regenbui om de beading te bekijken.

Vooraf:
dcOzkZXl.webp

hIDuOyrl.webp

Achteraf:
8K8oYHsl.webp

bSgRK8Ul.webp

TpzTDgzl.webp

Remschijven zijn na het schoonmaken wel "roestiger". Bij alle 4 de schijven is dat zo. Hoe komt dat en gaat dat vanzelf weer weg?
Bandengel staat al in het verlanglijstje dus bij de volgende bestelling glimmen die ook mooi mee :-B.

Het schoonmaakmiddel wat je voor de velgen hebt gebruikt heeft een reactie op de remschijven.
Dit komt bij meerdere middelen voor, maar gaat weer weg door de auto te gebruiken.

Ik moet concreet het antwoord schuldig blijven, want ondanks dat ik het Non Ferro heb staan, gebruik ik nog steeds uit oude voorraad Iron X.
Bij gebruik van Iron X heb je dit euvel ook en dit verdwijnt na gebruik van de auto weer geheel. Gezien de werkzaamheid van Non Ferro verwacht ik het hier ook.

Op een enkele keramische na, zijn de meeste remschijven van gietijzer gemaakt. En dat materiaal roest bij wijze van spreken al voor het in aanraking komt met water. Het heeft dus niet direct met het gebruikte schoonmaakmiddel te maken. Precies wat Soepergrover zegt, een keertje remmen en het is weggesleten.

Staat er mooi bij, maar misschien heb je aan deze tips nog wel wat:
- tussen het kleien en drogen zou ik de wagen nog eerst wassen met wat shampoo. Ik zie het niet staan tussen je stappen dus weet niet of je dat hebt gedaan, maar het helpt wel om de gebruikte detailspray van de wagen te werken. Anderen drogen de wagen eerst en beginnen dan met kleien, om dan per paneel de detailspray afnemen. Reken dan ook op wat meer verbruik van doeken.

- banden worden vaak over het hoofd gezien maar doen heel wat aan het resultaat. Aangezien deze nogal aan de bruine kant zijn, zou ik deze eerst goed ontvetten met APC (1:4) icm een tire brush. Daarna je gewenste bandenzwart (ik gebruik PB Bold 'N Bright) erop met een oud washandje of spons.

- om de swirls nu wat te verbergen zou je kunnen opteren om een glaze te gebruiken. PB Black Hole doet het altijd goed vind ik en is vrij eenvoudig handmatig aan te brengen. Er staat hier wel een video tutorial op CC, dus dat kun je even bekijken. Het geeft je iig wel een diepere wetlook, waarna je dit gerust mag aftoppen met een wax.

Wat betreft je roest, zoals aangehaald niets om je zorgen over te maken. Met remmen wordt dat roest ervan gehaald.

Thx.
Nee ik heb na het kleien de auto niet meer gewassen, alleen afgespoeld met de tuinslang.
Iemand gaf mij een tip dat ik na de 1e wasbeurt de auto niet per sé hoefde te drogen. Hierdoor zou ik minder lubricant voor het kleien nodig hebben. De lubricant van Mother's heb ik 1:1 verdund zodat ik er wat langer mee doe.
Op het verlanglijstje staat idd ook al een APC (Auto Finesse Verso 1liter) en een bandengel (Auto Finesse Tyre Dressing). Dus dat wordt bij de volgende keer gedaan.
Om Black Hole aan te schaffen vind ik een beetje zonde omdat alleen m'n vader een zwarte/donkere auto heeft. Ik zelf heb een Coconut bruine en m'n moeder een zilvere auto.