Afgelopen week al in de “laatste aanwint” topic gezet, maar ik ben dus sinds kort eigenaar van een BMW Z4! Erg blij mee met deze volgende hobby/project auto. Hiervoor had ik een E36 320i. Die was voor mij afgerond, en al een paar weken de deur uit. Deze kwam sneller dan gedacht op m’n pad, en een hele mooie basis voor iets heel leuks!
Aan de 320i cabrio heb ik veel lol gehad tijdens het opknappen en genieten maar was toch niet helemaal mijn ding. Deze heb ik “gered” van de langzame roest dood. Interieur opgeknapt. Verschillende plastic en bekleding delen waren bros, verbleekt of simpelweg kaputt. Uiteindelijk niet aan de leer reparatie toegekomen. Er zat een klein scheurtje in een wang, en veel scheurtjes/strepen in de kleur. Dit zou ik met een setje van Colourlock weer bijwerken. Technisch waren het veel kleine puntjes. Uitlaat gasdicht, lichtsterkte verschil van de achterlampen, handrem, gasveren van motorkap en kofferklep zijn een van die dingen. Smotske, een soort M539 Restaurations Extra Light. E36 in het voorsteltopic.
De Z4 is gebouwd op 12-12-2002, dus een van de aller aller eersten. De uitlevering aan klanten begon pas in Q3 van 2003. Ik vermoed dat het een dealer auto is geweest. Opties zijn vrij beperkt, maar hoe meer basic en analoog hoe beter voor mij. Airco en stoelverwarming is al genoeg. Geen infotainment systeem, dat zorgt alleen maar voor veroudering.
Voor in de lange neus ligt een M54B30 motor. M54 generatie, B30 voor de cilinderinhoud. Ik heb eerder een BMW gehad met de M54 motor en dat was z'n genot! Heeft z'n kwaaltjes en dingetjes, maar o zo fijn. Ze zijn er ook met B22 en B25 welke ook goed zouden zijn geweest maar meer pk’s is meer beter. 231 atmosferische pk’s op goed 1200kg zo laag bij de grond zorgt voor een beleving met een grijns.
Eerst de "pas in bezit plaatjes"
Naja, vers op de oprit plaatjes zijn het niet. Hier had ik de auto de volgende ochtend al uitgezogen, en de ramen schoon gemaakt. AutoGlym GlassPolish en een handpad van Monello. Hekel om in een ander z'n troep te zitten, zit liever in m'n eigen
Vanmorgen op dag 2 van eigenaarschap gewassen. De Z4 was wat vettig. Ik vermoed krasstraat wax.
Niet veel foto's genomen tijdens het wassen etc, de verwachte spectaculaire de-ironizer stap viel zelfs tegen.
Eerst begonnen met de kap. Dit zijn dure grappen om te vervangen, dus is een goed beurtje wel waar.
Dak viel niet tegen. Voor nu een rondje met de stofzuiger en Gyeon Fabric cleaner en een borstel. Van smoezelig grijzig naar weer mooi zwart. Toch ook een paar slijtage plekjes gevonden.
Toen de rest van het spul opgetuigd. Eerst de velgen maar eens. Opzich wel schoon, maar veel beschadigingen. Die gaan nog een keer naar de hersteller. Dit zijn wel DE wielen voor dit type Z4 in mijn opinie.
P&S BrakeBuster 1:2 uit een Monello sprayer rustig laten inwerken, even later agiteren met een kwastje. Banden kort geschrobt, en alles afgespoten. Great Lion velgenreiniger geprayed maar weinig reactie. Heel erg weinig. Weer agiteren en afspoelen en ik was wel tevreden. Alle 4 de velgen zijn lang niet 100% meer. Deze gaan toch naar de hersteller.
De banden zijn hele fijne Michelin Pilot Sport 4's, maar zijn van 2016! Die gaan er snel af. Met nog 2,5mm profiel vind ik dit ook gewoon gevaarlijk. Je merkt het ook met het rijden.
Bij het wassen van de wielen viel mij ook wat niet leuks op. Asfalt in de wielkuipen. Waarschijnlijk over een pas geasfalteerde weg gereden. Dit kan nog wel een klusje worden.
Maaarrrr... toen viel mij ook wat anders op. Tijdens het bezichtigen had ik al die gele schokbrekers gezien. Dacht toen, ach dat zijn Monroe schokdempers. De originele zijn dus al een vervangen, dan is Monroe wel een gangbare optie. Ik ben er geen fan van, maar ok. Maar dit zijn Bilsteins!! Hele grote blij! Welk type en bouwjaar weet ik pas als ik er een wiel af haal, maar vermoed de B4 set. Met OEM vergelijkbaar.
Na de teleurstelling en blije verrassing de Z4 ingefoamd met BH autofoam en een scheutje APC. Ondertussen 2 emmers gepakt en de Z4 afgespoeld. Nog een keer ingefoamd en met een MF-mitt en kwastje alles rustig bij langs. Afspoelen en rondom Great Lion Velgenreiniger als de-ironizer. Gaf ook heel weinig reactie. Ook zo maar klaar, 'tis maar een dinkie.
Afgespoeld, gedroogd met bladblazer, compressor en droogdoek. Toen er met een inspectielamp er om heen. Nogal wat gevonden, maar is ook te verwachten. Dik 20 jaar, en 207d km oud. En aangezien het toch een seizoens auto is, relatief veel eigenaren. Aantal hebben 'm maar 1 jaartje gehad.
Deurrandjes, altijd lastig. Rondom het knipperlicht wat gekke krassen, en op de A-stijl vreemde krassen. Dit heb ik eerder gezien nadat er in een garage door de kabel van uitlees apparatuur langs liep.
Spatbord linksvoor is slecht gerepareerd/gespoten.
Voorbumper heeft al wat meegemaakt. Hoe kun je zo iets ook zo slecht repareren?
Ingebrande vogelpoep op de motorkap, slecht gerepareerde kras op de bumper, en beide koplampen beginnen dof te worden. Bekend kwaaltje. Ik ga op zoek naar knappe accessoires voor m'n Flex PXE80 om machinaal te schuren. Toch beter dan met de hand. Tips iemand?
Swirls, beschadigd embleem, en een kras op de passagiersdeur.
Swirls en een kras op de achterbumper
Nasty deukje in de kofferklep. Die gaat er denk ik niet uit met uitdeuken zonder te spuiten. Lens van het 3de remlicht is rondom gescheurd en gebroken. Een nieuwe rode is al onderweg. Diepe kras op het linker achter scherm. Klein vogelpoep beschadiging links achter.
Misschien was het al wel opgevallen, er zitten geen nieren in de voorbumper. De gril heb ik bij thuiskomst gelijk uit getrokkken. Sjonnie-tjoening op z'n best. De originele waren heel slecht mat zwart gespoten... Verf bladert er al af, maar weer helemaal 100% mooi krijg ik ze niet meer vermoed ik. Ik ga ze opschuren, en goed spuiten. Wellicht is er een liefhebber voor op marktplaats...
Post-wash:
Al met al wel tevreden met hoe de Z4 er nu "naakt" er voor staat. Goed de kap laten drogen, en weer binnen gezet. Ik denk dat ik er snel een laagje PBW Black Hole overheen doe. Dan zit er iets op, echt polijsten komt in de winter wel. Eerste andere dingen.
Dit seizoen te doen:
- Nieuwe banden! Michelin Pilot Sport 5 (wel of niet RunFlat dubio...)
- Rood 3de remlicht monteren.
- Originele gril monteren. (is al onderweg)
- Lederen delen schoon en voeden
- Kap goed reinigen, en impregneren. Met wat allemaal ben ik nog niet helemaal over uit.
- PBW Black Hole aanbrengen.
Over de kap. Nog een rondje Gyeon Fabric Cleaner, rondje APC, en een rondje BioTex. Dan moet ik er al wel zijn. Helaas heb ik geen extractor meer, maar wel een oude Miele die mag gaan strijden tot het eind.
Deze winter (of later...)
- Koplampen polijsten en in de blanke lak zetten
- Velgen laten herstellen, en daarna in de Gyeon Rim
- Bluetooth achter het dashboard installeren
- Oude carkit eruit
- Uitlaatsierstukken oppoetsen
- Wheels-off detail. Wielkuipen ontdoen van asfalt, kuipen weer zwart en alles netjes schoonmaken en zo waar mogelijk beschermen.
Ik denk dat ik meer van de Z4 laat zien hier, en hoop dat dit verslagje al wat heeft gesmaakt naar meer!
Tips hierover zijn welkom, dit schrijf ik niet vaak
Aan de 320i cabrio heb ik veel lol gehad tijdens het opknappen en genieten maar was toch niet helemaal mijn ding. Deze heb ik “gered” van de langzame roest dood. Interieur opgeknapt. Verschillende plastic en bekleding delen waren bros, verbleekt of simpelweg kaputt. Uiteindelijk niet aan de leer reparatie toegekomen. Er zat een klein scheurtje in een wang, en veel scheurtjes/strepen in de kleur. Dit zou ik met een setje van Colourlock weer bijwerken. Technisch waren het veel kleine puntjes. Uitlaat gasdicht, lichtsterkte verschil van de achterlampen, handrem, gasveren van motorkap en kofferklep zijn een van die dingen. Smotske, een soort M539 Restaurations Extra Light. E36 in het voorsteltopic.
De Z4 is gebouwd op 12-12-2002, dus een van de aller aller eersten. De uitlevering aan klanten begon pas in Q3 van 2003. Ik vermoed dat het een dealer auto is geweest. Opties zijn vrij beperkt, maar hoe meer basic en analoog hoe beter voor mij. Airco en stoelverwarming is al genoeg. Geen infotainment systeem, dat zorgt alleen maar voor veroudering.
Voor in de lange neus ligt een M54B30 motor. M54 generatie, B30 voor de cilinderinhoud. Ik heb eerder een BMW gehad met de M54 motor en dat was z'n genot! Heeft z'n kwaaltjes en dingetjes, maar o zo fijn. Ze zijn er ook met B22 en B25 welke ook goed zouden zijn geweest maar meer pk’s is meer beter. 231 atmosferische pk’s op goed 1200kg zo laag bij de grond zorgt voor een beleving met een grijns.
Eerst de "pas in bezit plaatjes"
Naja, vers op de oprit plaatjes zijn het niet. Hier had ik de auto de volgende ochtend al uitgezogen, en de ramen schoon gemaakt. AutoGlym GlassPolish en een handpad van Monello. Hekel om in een ander z'n troep te zitten, zit liever in m'n eigen
Vanmorgen op dag 2 van eigenaarschap gewassen. De Z4 was wat vettig. Ik vermoed krasstraat wax.
Niet veel foto's genomen tijdens het wassen etc, de verwachte spectaculaire de-ironizer stap viel zelfs tegen.
Eerst begonnen met de kap. Dit zijn dure grappen om te vervangen, dus is een goed beurtje wel waar.
Dak viel niet tegen. Voor nu een rondje met de stofzuiger en Gyeon Fabric cleaner en een borstel. Van smoezelig grijzig naar weer mooi zwart. Toch ook een paar slijtage plekjes gevonden.
Toen de rest van het spul opgetuigd. Eerst de velgen maar eens. Opzich wel schoon, maar veel beschadigingen. Die gaan nog een keer naar de hersteller. Dit zijn wel DE wielen voor dit type Z4 in mijn opinie.
P&S BrakeBuster 1:2 uit een Monello sprayer rustig laten inwerken, even later agiteren met een kwastje. Banden kort geschrobt, en alles afgespoten. Great Lion velgenreiniger geprayed maar weinig reactie. Heel erg weinig. Weer agiteren en afspoelen en ik was wel tevreden. Alle 4 de velgen zijn lang niet 100% meer. Deze gaan toch naar de hersteller.
De banden zijn hele fijne Michelin Pilot Sport 4's, maar zijn van 2016! Die gaan er snel af. Met nog 2,5mm profiel vind ik dit ook gewoon gevaarlijk. Je merkt het ook met het rijden.
Bij het wassen van de wielen viel mij ook wat niet leuks op. Asfalt in de wielkuipen. Waarschijnlijk over een pas geasfalteerde weg gereden. Dit kan nog wel een klusje worden.
Maaarrrr... toen viel mij ook wat anders op. Tijdens het bezichtigen had ik al die gele schokbrekers gezien. Dacht toen, ach dat zijn Monroe schokdempers. De originele zijn dus al een vervangen, dan is Monroe wel een gangbare optie. Ik ben er geen fan van, maar ok. Maar dit zijn Bilsteins!! Hele grote blij! Welk type en bouwjaar weet ik pas als ik er een wiel af haal, maar vermoed de B4 set. Met OEM vergelijkbaar.
Na de teleurstelling en blije verrassing de Z4 ingefoamd met BH autofoam en een scheutje APC. Ondertussen 2 emmers gepakt en de Z4 afgespoeld. Nog een keer ingefoamd en met een MF-mitt en kwastje alles rustig bij langs. Afspoelen en rondom Great Lion Velgenreiniger als de-ironizer. Gaf ook heel weinig reactie. Ook zo maar klaar, 'tis maar een dinkie.
Afgespoeld, gedroogd met bladblazer, compressor en droogdoek. Toen er met een inspectielamp er om heen. Nogal wat gevonden, maar is ook te verwachten. Dik 20 jaar, en 207d km oud. En aangezien het toch een seizoens auto is, relatief veel eigenaren. Aantal hebben 'm maar 1 jaartje gehad.
Deurrandjes, altijd lastig. Rondom het knipperlicht wat gekke krassen, en op de A-stijl vreemde krassen. Dit heb ik eerder gezien nadat er in een garage door de kabel van uitlees apparatuur langs liep.
Spatbord linksvoor is slecht gerepareerd/gespoten.
Voorbumper heeft al wat meegemaakt. Hoe kun je zo iets ook zo slecht repareren?
Ingebrande vogelpoep op de motorkap, slecht gerepareerde kras op de bumper, en beide koplampen beginnen dof te worden. Bekend kwaaltje. Ik ga op zoek naar knappe accessoires voor m'n Flex PXE80 om machinaal te schuren. Toch beter dan met de hand. Tips iemand?
Swirls, beschadigd embleem, en een kras op de passagiersdeur.
Swirls en een kras op de achterbumper
Nasty deukje in de kofferklep. Die gaat er denk ik niet uit met uitdeuken zonder te spuiten. Lens van het 3de remlicht is rondom gescheurd en gebroken. Een nieuwe rode is al onderweg. Diepe kras op het linker achter scherm. Klein vogelpoep beschadiging links achter.
Misschien was het al wel opgevallen, er zitten geen nieren in de voorbumper. De gril heb ik bij thuiskomst gelijk uit getrokkken. Sjonnie-tjoening op z'n best. De originele waren heel slecht mat zwart gespoten... Verf bladert er al af, maar weer helemaal 100% mooi krijg ik ze niet meer vermoed ik. Ik ga ze opschuren, en goed spuiten. Wellicht is er een liefhebber voor op marktplaats...
Post-wash:
Al met al wel tevreden met hoe de Z4 er nu "naakt" er voor staat. Goed de kap laten drogen, en weer binnen gezet. Ik denk dat ik er snel een laagje PBW Black Hole overheen doe. Dan zit er iets op, echt polijsten komt in de winter wel. Eerste andere dingen.
Dit seizoen te doen:
- Nieuwe banden! Michelin Pilot Sport 5 (wel of niet RunFlat dubio...)
- Rood 3de remlicht monteren.
- Originele gril monteren. (is al onderweg)
- Lederen delen schoon en voeden
- Kap goed reinigen, en impregneren. Met wat allemaal ben ik nog niet helemaal over uit.
- PBW Black Hole aanbrengen.
Over de kap. Nog een rondje Gyeon Fabric Cleaner, rondje APC, en een rondje BioTex. Dan moet ik er al wel zijn. Helaas heb ik geen extractor meer, maar wel een oude Miele die mag gaan strijden tot het eind.
Deze winter (of later...)
- Koplampen polijsten en in de blanke lak zetten
- Velgen laten herstellen, en daarna in de Gyeon Rim
- Bluetooth achter het dashboard installeren
- Oude carkit eruit
- Uitlaatsierstukken oppoetsen
- Wheels-off detail. Wielkuipen ontdoen van asfalt, kuipen weer zwart en alles netjes schoonmaken en zo waar mogelijk beschermen.
Ik denk dat ik meer van de Z4 laat zien hier, en hoop dat dit verslagje al wat heeft gesmaakt naar meer!
Tips hierover zijn welkom, dit schrijf ik niet vaak