• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Snelheid polijsten

JeffkLB

Detailing trainee
5 nov 2019
35
30
26
Ik lees veel over de snelheid van het polijsten wanneer je de scholl compound gebruikt in combinatie met de monello veloce dat dit langzaam moet gebeuren (stand 4 ong).

Nu heb ik een licht grijze lak (Mercedes) waarbij er bijna geen krassen op zitten maar wel heel dof aanvoelt.
Ik heb de hele auto al gekleid maar blijft natuurlijk dof aanvoelen.

Nu was mijn vraag. Kan ik ook de scholl compound icm de monello veloce gebruiken op stand 2 om zo het lak alleen maar glad te maken? Met een snellere snelheid dan die je aanhoudt wanneer je op stand 4 te werk gaat.
Of creër ik hiermee andere problemen?
 
Laatst bewerkt:
Scholl Concepts compound (S3) i.c.m. Monello - Veloce? Machinestand op 4?
Lak voelt dof aan na kleien? (Ruw/vervuild?)
Twee grove polijstmiddelen mixen om de lak glad te maken?

Dit alles klinkt allemaal zo vaag... WTF :p


Grove polijstmiddelen (+ bijbehorende pad) draai je op een hoge machinestand om te kunnen slijpen. (Stand 6 op de DAP, bijv)
De lak voelt na kleien altijd glad. Dat is het hele nut van kleien. Hier gaat dus al iets niet helemaal goed. ;)
 
Bedoelde natuurlijk de Scholl Purple compounding pad

Ben er 2x overheen gegaan met t kleien maar voelt indd nog een beetje ruw aan.

Scholl Concepts compound (S3) i.c.m. Monello - Veloce? Machinestand op 4?
Lak voelt dof aan na kleien? (Ruw/vervuild?)
Twee grove polijstmiddelen mixen om de lak glad te maken?

Dit alles klinkt allemaal zo vaag... WTF :p


Grove polijstmiddelen (+ bijbehorende pad) draai je op een hoge machinestand om te kunnen slijpen. (Stand 6 op de DAP, bijv)
De lak voelt na kleien altijd glad. Dat is het hele nut van kleien. Hier gaat dus al iets niet helemaal goed. ;)
 
Ik heb gisteren een lichtgrijze E280 gedaan die in België lang in het bos heeft gestaan en vervolgens naar de hitte van Spanje is gereden en terug naar NL. Als je een hand op de lag legde, dan moest je trekken om 'm uit de plakbende te krijgen. (Hars, vuil, teer, vliegroest)

Deze heb ik gisteren dik een uur lang moeten kleien ondanks veel voorwassen/reinigers/handwas. (Met heet water)

De klei bleef happen in het vuil en één paneel doen duurde een eeuwigheid. Veel glijmiddel gebruiken en niet volgas duwen op de klei totdat hij geen vuil keer oppakt. (Regelmatig de klei naar binnen vouwen)

De lak was uiteindelijk 100% swaffelbaar! ;) (Geen marring kunnen spotten, ondanks ik dit sowieso verwachte)
 
  • Leuk
Reactions: Rémon
Welke klei heb je gebruikt? Het kan zijn dat je dusdanig veel vervuiling op je lak had dat een grovere klei soort nodig is.

Het nadeel van grovere klei is dat je sneller marring (micro krasjes) achterlaat, maar ik begrijp dat je machinaal gaat polijsten dus die haal je daarmee meteen weer weg.

Er zijn technieken om met polijstpads en pasta vervuiling van de lak te halen, echter met ‘gewoon’ polijsten is het risico dat je vervuiling oppikt met je pad en deze dan op hoge snelheid over je lak beweegt waardoor je ook weer krassen maakt.

Eventueel kan je een klein deel wat nog erg ruw aanvoelt nog één of meerdere malen kleien om te zien of dit effect heeft, dan weet je beter waar het aan ligt en of je bereid bent de rest van de auto ook zoveel malen te kleien of dat je dan een zwaardere klei koopt.

Voor wat betreft de polijstsnelheden wordt grofweg aangehouden: 6 voor veloce, 5 voor mezzo en 4 voor finale. 2 gebruik ik persoonlijk enkel voor machinaal waxen of de pad droogdraaien.
 
Zal nog eens proberen dan maar!
Ik heb gisteren een lichtgrijze E280 gedaan die in België lang in het bos heeft gestaan en vervolgens naar de hitte van Spanje is gereden en terug naar NL. Als je een hand op de lag legde, dan moest je trekken om 'm uit de plakbende te krijgen. (Hars, vuil, teer, vliegroest)

Deze heb ik gisteren dik een uur lang moeten kleien ondanks veel voorwassen/reinigers/handwas. (Met heet water)

De klei bleef happen in het vuil en één paneel doen duurde een eeuwigheid. Veel glijmiddel gebruiken en niet volgas duwen op de klei totdat hij geen vuil keer oppakt. (Regelmatig de klei naar binnen vouwen)

De lak was uiteindelijk 100% swaffelbaar! ;) (Geen marring kunnen spotten, ondanks ik dit sowieso verwachte)
 
Ik gebruik de monello klei icm de dodo juich clay lube.
Volgens mij best wel al een stevige klei dacht ik?
Welke klei heb je gebruikt? Het kan zijn dat je dusdanig veel vervuiling op je lak had dat een grovere klei soort nodig is.

Het nadeel van grovere klei is dat je sneller marring (micro krasjes) achterlaat, maar ik begrijp dat je machinaal gaat polijsten dus die haal je daarmee meteen weer weg.

Er zijn technieken om met polijstpads en pasta vervuiling van de lak te halen, echter met ‘gewoon’ polijsten is het risico dat je vervuiling oppikt met je pad en deze dan op hoge snelheid over je lak beweegt waardoor je ook weer krassen maakt.

Eventueel kan je een klein deel wat nog erg ruw aanvoelt nog één of meerdere malen kleien om te zien of dit effect heeft, dan weet je beter waar het aan ligt en of je bereid bent de rest van de auto ook zoveel malen te kleien of dat je dan een zwaardere klei koopt.

Voor wat betreft de polijstsnelheden wordt grofweg aangehouden: 6 voor veloce, 5 voor mezzo en 4 voor finale. 2 gebruik ik persoonlijk enkel voor machinaal waxen of de pad droogdraaien.
 
Zou het wel mee moeten lukken inderdaad. Ik weet niet of je teer en of ijzerverwijderaar hebt staan, maar dat zou je ook op een paneel kunnen proberen.

Altijd lastig advies geven zonder naast de auto te staan, maar ik zou zoals gezegd één paneel een paar keer goed onder handen nemen om te kijken of je dan de vervuiling wegkrijgt om vervolgens te bepalen hoe je de rest van de auto gaat aanpakken.
 
Wat ik gister weg heb gekregen met de Dolce Verde... woah! Niet normaal. :p

Ik vermoed dat je gewoon meer moet kleien, tot het dus glad is. Ik moest gisteren ook erg vaak over hetzelfde stuk lak heen om het weg te krijgen c.q. glad. En dit was na prewashen, Dreft, teer-harsreiniger, de-ironizer, etc.
 
Ah ja dacht ik al.

dan blijven we maar even kleien.

Zou het wel mee moeten lukken inderdaad. Ik weet niet of je teer en of ijzerverwijderaar hebt staan, maar dat zou je ook op een paneel kunnen proberen.

Altijd lastig advies geven zonder naast de auto te staan, maar ik zou zoals gezegd één paneel een paar keer goed onder handen nemen om te kijken of je dan de vervuiling wegkrijgt om vervolgens te bepalen hoe je de rest van de auto gaat aanpakken.
 
  • Leuk
Reactions: 350Z
Succes!

Het voordeel is dat zodra het eenmaal schoon is, gepolijst is en je er een wax op hebt zitten het daarna alleen maar onderhoud is en dus volgende keer een stuk makkelijker is.