• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Spetteren van de EZ Detail Mini Brush

miikey

Detailing rookie
4 mei 2010
107
0
Deze borstel heb ik net aangeschaft en heb gisteren mijn velgen eens schoongemaakt met deze borstel.
Serieus toen ik klaar was zat ik helemaal onder de spetters. Had eigenlijk onderhand nog een veiligheidsbril nodig want als ik niet uit keek kwam de spray en rinse nog in me ogen terecht.

Ik ben dus niet echt gecharmeerd van deze borstel, of doe ik iets verkeerd?:weetniet
Dacht dat het wel een handige borstel was voor tussen de spaken in, heb namelijk BBS LM velgen welke veel spaken hebben.

Werkwijze:
- velgen nat maken (schoonspuiten)
- velgen insprayen met spray en rinse
- enkele minuutjes laten inwerken
- Velg schoongeborsteld met de EZ Detail Mini Brush
- Velg afspuiten
 
Dat is normaal. De haren bewegen nu eenmaal als je de borstel gebruikt. Ik gebruik altijd een veiligheidsbril als ik de velgen schoonmaak i.v.m. het spetteren. Rustig heen en weer bewegen verminderd het spetteren.

Mijn werkwijze:
- velgen afspuiten
- velgen insprayen met velgenreiniger (als dat nodig is)
- product laten inwerken
- velg schoon bortselen met de borstel (eigenlijk gebruik ik hem alleen om het velgbed schoon te maken)
- velg afsoppen met wheel mitt
- velg afspuiten
 
Heb je de borstel in warm water gezet, voordat je ermee aan de slag ging? Als de haren wat natter en warmer zijn, dan zijn ze wat flexibeler en dat scheelt wat gespetter. Gewoon een emmertje water ernaast houden dus en elke keer onderdompelen voordat je naar de velg gaat.
 
Inderdaad warm water gebruiken met de EZ, de haren worden veel zachter en het vermindert spetteren drastisch.
 
Heb je veel ruimte tussen het velgbed en de remschijf?
Dit kan het spetteren ook veroorzaken.

Met mijn eigen velgen kan ik ongeveer m'n pols/vuist nog tussen de remschijf en de velg houden, dus de weerstand is veel lager waardoor het minder spettert :ja
 
Iedere borstel spettert, ook deze, alleen veel minder dan de wheelbrush van Meguiar's bijvoorbeeld, bij die zit je meteen helemaal onder. De kunst is ook om de borstel rustig te bewegen en niet als een gek tekeer te gaan :-b
 
Mate van spetteren ligt aan de velg. Bij de Volvo velg kom ik er moeilijker tussen door de remschijf dan bij de Opel corsa velg. Gewoon met beleid borstelen en oude kleren aantrekken. De zwarte spettervlekken gaan bij mij niet uit de kleren.
 
De EZ borstels spetteren, maar een heel stuk minder dan andere borstels. Dus als je met deze niet blij bent, probeer dan vooral geen andere borstel. ;)
 
Ik doop de EZ altijd in een emmer heet water voordat de volgende spaak wordt schoongemaakt.
Rustig heen en weer, en overdwars nog een keer.

Spettert, maar daar valt niets aan te veranderen.
 
Duidelijk, zal de truc met warm water eens proberen en wat langzamer bewegen.
Verder nog een vraagje, is Poorboys spray & rinse veilig voor gepolijste randen/velgen? onder bij me gepolijste rand waar alle spray naartoe loopt blinkte niet meer zo netjes als de rest namelijk. Leek wel of het te chemisch is voor gepolijste randen/velgen. Heb hier namelijk nooit iets over gelezen, dus vroeg me af of ik de enigste ben die het me opvalt.
Heb de spray&rinse 1:4 verdunt omdat mijn velgen wel regelmatig bijgehouden werden. Was dus al blij dat ik niet 1:1 heb gedaan.
 
Als je de velgen toch regelmatig bijhoudt zou ik niet eens een velgenreiniger gebruiken!

Shampoo + velgenborstel zou al voldoende moeten zijn :cool:
 
miikey zei:
is Poorboys spray & rinse veilig voor gepolijste randen/velgen?

Niet zo eigenlijk; best agressief en laat inderdaad een 'doffe' indruk achter als je het te lang laat inwerken