• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

'sponningen' deuren, zonnedak etc. schoonmaken, maar hoe?

Kassie

Detailing rookie
16 mei 2012
1
0
Hoe kun je het lakwerk aan de binnenzijde van de deuren, zonnedak, kofferklep, (de sponning als het ware waar de deur in valt) schoonmaken zonder krassen en zonder dat het interieur kleddernat wordt?

Heeft een van jullie tips voor mij?
 
Ik doe dat altijd gewoon met de washmitt, en daarna afspoelen.
Is het niet heel erg vies, dan met spray & wipe en een peluche verde microfiber.
 
Vooral zeer voorzichtig werken is het devies.
Detail Brushes en mogelijk kwasten en wat All Purpose Cleaner (verdund) in een sprayfles en dan maar voorzichtig reinigen. Niet te nat maken en snel afnemen met een microvezeldoek.
 
Ik hou dit bij, na elke wasbeurt worden alle binnenkanten van de de deuren en koffer afgeveegd met een (aparte) natte microvezeldoek met wat gewone shampoo (over van het wassen van de auto).
Anders zou ik zeggen wat verdunde APC (1:10) maar dan zeker naspoelen met water.
 
Bij een full detail kwast ik de sponningen altijd in met APC (4:1/10:1, afhankelijk van de vervuiling) icm de Meg's Slide-lock brush.
Naspoelen gewoon met de waterslang (hele fijne straal).
Hierna de wagen wassen en met het drogen neem ik gelijk de sponningen ed mee.
Ter afsluiting een AIO product en bij zwaardere defecten polijst ik deze mee en worden dan afgewerkt met sealant en/of wax.

Tijdens de wasbeurt neem ik een washmitt en reinig ik de sponningen hiermee (icm shampoo). Dan ook weer afspoelen met een fijne straal en nadien drogen en even met de detailer erover.
 
+1 Spray & Wipe icm een doek.

Is het echt smerig dan reinig ik het eerst met APC en een kwast.
 
Kwast en APC... En hoe neem je dat af dan ?

Je hebt ook wrijven en wrijven, als er 3 kuub zand op je dorpels ligt dan zal iedereen begrijpen dat het niet heel verstandig is om daar met een doek overheen te gaan staan boenen.
 
DolomiteGreyTT zei:
Doek + zandkorrel = kras. Dus sowieso met de kwast en APC alles doen. Of met de mitt bij minder vervuiling.

ik denk dat die zandkorrel eerder in de mitt zal terechtkomen dan in de droogdoek, na spoelen, wassen en afspoelen zal er minder kans zijn tot zandkorrel dan na spoelen alleen.
 
Ik snap het, eerst wassen met de mitt, en afnemen met S&W+doek. Ik had een keer een kras getrokken door een verdwaalde zandkorrel op de dorpel, waarschijnlijk van schoen gevallen.
 
ik gebruik voor de dorpels e.d. een mothers droogdoek, dat werkt daar prima voor en blijft niet overal achterhangen zoals bij een delirium wel gebeurd.
het schoonmaken zelf met een oude dodo spongue die redelijk uitgekenepen is zodat hij niet te vochtig is.

Mark
 
Al een héél oud topic, maar wel interessant!
Het zijn namelijk heel delicate plaatsen, waar je moeilijk kan pollijsten (als je geen Ibrid hebt tenminste) en waar zich toch enorm veel vuil kan ophopen.

Ik lees hier veel over kwast en APC. Dit reinigt idd goed, maar zorg je dan ook niet voor krassen?
De kwasten van Valet Pro zijn best zacht, maar zand, blijft zand...

Ik spuit de sponningen zo mogelijk toch eerst af met de HD, om nadien met APC te werk te gaan.
Laatst had ik Bug and Grime geprobeerd. Reinigt super, maar schuimt veel te hard bij het afspuiten.
 
Dit soort plaatsen maak ik als eerst schoon met de stofzuiger, waarna ik het afspoel met water uit de slang (zachte straal). Daarna afhankelijk van de vervuiling met apc (1:15), vervolgens S&W en weer afspoelen met water uit de slang.
 
Eigenlijk kan je perfect MET BELEID de sponningen met de HD doen. Daarna wassen met shampoo en mitt. Drogen met een droogdoek of de Side Kick lijkt mij ook een goede optie.

Ik heb nu mijn sponningen in de Gyeon Cure gezet.
 
Eigenlijk kan je perfect MET BELEID de sponningen met de HD doen. Daarna wassen met shampoo en mitt. .

HD op lage druk gaat prima (wel goed mikken) en scharnieren en rubbers met een kwastje. Ik heb een sprayfles met water en shampoo hiervoor.
 
  • Leuk
Reactions: M3fan