• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Spray-coating vs foam-coat

Nick Bakker

Detailing guru
5 mei 2018
965
158
25
Muntendam
he Detail-gekkies

ik gebruik al al een aantal jaar spray-coatings zoals Gyeon Wetcoat. nu heb ik afgelopen week voor het eerst een Foam-coat? zeep-coat? (geen idee hoe je het noemt) gebruikt, nanolex washcoat.(washcoat heet het dus?), ook dat was best leuk spul, gaf mooie sheeting & Beading.
ik hoor vaak dat mensen na een reguliere was Bathe+ gebruiken in een foamer, die heb ik nu liggen moet het alleen nog een keer proberen in de lancia.

nu is mijn vraag, wat zijn de voor/nadelen van de washcoats T.o.v. de spraycoats?
Standtijd is ongeveer hetzelfde denk ik?
de washcoats zijn iets zuiniger/goedkoper?
spraycoats zijn makkelijker?

of is het juist net zo'n personlijke keuze als wax/shampoo

dit zijn allemaal aannames, graag hoor ik jullie mening!
 
Foam coat:
+ gelijkmatiger te verdelen
+ makkelijker aan te brengen
+ instant bescherming
- prijzig (bijv. Nanolex Washcoat)
- standtijd paar weekjes

Spray coat:
+ instant bescherming
- kramp in vinger door trigger
- wind gevoelig
- kans op vlekken (a la Geyon Wetcoat en Monello Acquafobia)
- standtijd paar weekjes

Zomaar wat + en - puntjes die bij me opkomen.

Ik vind het geknetter van de Washcoat zo leuk :D

 
@nicknameless Grappig dat je juist zegt dat foam-coatings duurder zijn, ik heb juist dat gevoel bij spray-coats, maar volgends mij spuit ik daar ook altijd te veel van op.

Ik schrok best wel van hoe erg washcoat knetterde toen ik die voor het eerst gebruikte haha!
 
Foamen vind ik een stuk makkelijker en sneller. En geen gezeik met vette vegen als je teveel gebruikt (zoals ik wel eens met wetcoat heb gehad).
 
  • Leuk
Reactions: Nick Bakker
Ik vroeg me af of iemand weleens heeft geprobeerd om Bathe+ te combineren met Wetcoat Essence voor de foamgun? Dus Bathe erin mikken in de juiste verhouding, maar dan nog een scheutje Essence erbij?
 
@Faxie ,stel je mixed Bathe+ en Essence (om de werking te boosten?) dan zou ik denken dat je wat meer risico loopt op vlekken?
Zelf gebruik ik oa om die reden Bathe+ alleen in de herfst/winter.
 
Thnx. Al lang geleden begonnen met detailen, maar is op z'n gat komen te liggen en vanwege een nieuwe auto is het vlammetje weer gaan branden ;)

Inderdaad werking boosten, zodat je met minder Bathe+ weg kunt komen. Een groot deel van de ingredienten zullen hetzelfde zijn gok ik?

Laatst met 100ml Bathe+ op 900ml water in de foamgun gebruikt, paar minuten laten dwellen, en geen vlekken gehad. Wellicht veel te veel gebruikt, maar wilde zeker zijn van werking, omdat het via een emmerwas 30ml blijkbaar nodig is om alsnog met de mitt en een paar druppels over de auto te gaan.
Ik ben dus bang dat als ik de verhouding verlaag (ga dat stapje voor stapje doen) ik nog steeds teveel product nodig heb om effect te hebben, vandaar het idee om eventueel te boosten met Essence.
 
verhouding klinkt wel ok, echter wat voor gigantische auto heb je als je 1L nodig bent? (ik gebruik zo'n 40ml en vul hem aan tot 400ml en dan heb ik nog over)
Daarbij, Essence is toch duurder als bathe+? dan zou ik liever er een drup bathe+ bij in gooien als duurdere Essence waarvan ik twijfel of het nut heeft als ik dit soort dingen ga mixen...
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
@Faxie - Waarom zou je minder Bathe+ gebruiken, maar dan aanvullen met een ander product? (Kosten?)

Bathe+ in de foamlans op 1:10 is een prima verhouding. Veelal gebruik ik 400-500ml mengsel in de foamlans voor een flinke auto. Dat is dus zo'n 40-50ml aan product. Een liter mengsel wegspuiten is dus voor mij zo'n 2,5 auto infoamen.

Je moet de manier van aanbrengen en verbruik eigenlijk niet door elkaar heen halen. Bij een sopje en/of puur gebruik op de handschoen, moet je de hele auto (opnieuw) wassen. Bij foamen ben je binnen no-time klaar én foam je ook de wielen/wielkasten waar je met je washandschoen niet altijd op/in zou willen komen.
Misschien kost dit iets meer of minder product, maar dat komt aan op een habbekrats.

Daarbij vraag ik mij af of Wetcoat het leuk vind om gefoamed te worden. Dit spul kan al snel vlekken geven en als het dan ook nog lang op de lak blijft plakken...
 
  • Leuk
Reactions: Nick Bakker
verhouding klinkt wel ok, echter wat voor gigantische auto heb je als je 1L nodig bent? (ik gebruik zo'n 40ml en vul hem aan tot 400ml en dan heb ik nog over)
Daarbij, Essence is toch duurder als bathe+? dan zou ik liever er een drup bathe+ bij in gooien als duurdere Essence waarvan ik twijfel of het nut heeft als ik dit soort dingen ga mixen...

Eigenlijk een erg kleine auto (MX5) maar wilde zeker zijn dat ik genoeg aangemaakt had (heb nog niet veel gefoamd, dus pak liever te veel dan te weinig) Zal de volgende keer wel eens 500ml proberen dan. En ja, Essence is duurder, maar gebruik je minder van. Zo'n flesje zal vrij lang mee moeten gaan lijkt me.

@Quantoxx Inderdaad kosten. Ook omdat ik de Bathe+ niet zozeer gebruik voor het schoonmaken, auto is immers al schoon, maar puur voor de coating. Ik kan me voorstellen dat Bathe+ naar verhouding minder coat dan Wetcoat Essence omdat er ook nog zeep ed in zit. Maar ok, misschien is dat dan ook wel weer omdat een hogere verhouding voor vlekken kan zorgen... ik neem aan dat het de SiO2 zelf is die voor de vlekken zorgt en niet zozeer de rest van de ingredienten?

Wat ik me trouwens ook nog bedacht... aanbrengen via een emmer lijkt voor veel mensen niet echt te werken zonder een extra pure gang, maar er zit dan maar 30ml product bij, en hoeveel % daarvan komt nu daadwerkelijk op de auto terecht? Er blijft immers veel sopwater over. 30ml in de foamgun komt volledig op de auto terecht.
Ik ga de volgende wasbeurt de verhouding eens drastisch aanpassen, en kijken of dat nog genoeg effect heeft. Na de 100ml vloog het water er wel van af hoor. De enige testen die ik tegenkwam zijn verschillende methoden van aanbrengen van Wetcoat (waarbij aanbrengen met een doek een stuk beter werkt dan slechts sprayen) Ik weet van een andere hobby dat fabrikanten nogal weleens een vrijwel hetzelfde product onder een compleet andere productnaam verkopen voor een veelvoud van de prijs omdat er veel minder van nodig is. Maar ik begrijp dat nog niemand geprobeerd heeft om de producten te mixen. Ik was zelf niet van plan te experimenteren, vandaar de vraag.
 
Beide producten geven een bescherming, beide andere manieren van aanbrengen. Ik zou het persoonlijk eerder stapelen dan mixen. Eerst bathe+ foamen en afspoelen en dan de wetcoat essence zoals ze aanraden aanbrengen en afspuiten.

Al denk ik dat je beter gewoon een van de twee manieren kan gebruiken ipv dubbelop voor hetzelfde resultaat.

En als je wel wilt mixen, je komt er maar op een manier achter!
 
  • Leuk
Reactions: Faxie
Ik kan me voorstellen dat Bathe+ naar verhouding minder coat dan Wetcoat Essence omdat er ook nog zeep ed in zit.
Ik heb de RTU-versie (ReadyToUse) van Wetcoat gebruikt alsmede de Essence-versie. Beide hebben in mijn ervaring een kortere standtijd dan Bathe+.
Je kan beide producten gebruiken, maar dan zou ik eerst de één doen en dan de ander. Dit is al overkill en zal niet veel meer bescherming/standtijd opleveren, maar waarschijnlijk wel kans op rare fratsen. (Wetcoat gebruikte ik bijv. nooit op de ramen, want dit was vaak een vette bende nadien)

Als je beide producten in huis hebt, dan ga je geen kosten besparen. Aan het einde van de rit, als de flesjes op zijn, heb je nog steeds evenveel product verbruikt. Het lijkt mij namelijk zéér stug dat als je ze combineert, je ineens langer bescherming hebt in verhouding tot hoeveel product je hebt gebruikt. ;)

Ja, de Essence is een concentraat-versie. Je kan hier 6-16x zoveel product van maken, maar de prijs is minder dan 6-16x zo duur als evenveel RTU-product.
€23,- voor 1000ml RTU of €22,- voor 100ml concentraat waar je 600-1600ml van kan maken.

Maar... Als je wilt weten of het werkt, mix de twee en laat hier weten hoe het bevalt. :p
 
  • Leuk
Reactions: Faxie
Oké ik heb nog een surfbarrel staan die eruit ziet alsof die net van de sloop komt, wellicht zal ik die eens gebruiken om mee te experimenteren.

Misschien ook een idee om Essence in de standaard menger die bij de hogedrukspuit kwam te doen, en kijken wat voor een effect dat heeft.

Zat ook nog even te rekenen, maar als ik 20ml Bathe+ zou mengen met 5ml Essence, dan kom ik op 2,- per beurt uit, terwijl het verlagen van de Bathe+ concentratie naar 40ml ook al op 2,- uitkomt, dus wat kosten betreft zal het allemaal weinig schelen ja. Vraag me wel af het dan invloed heeft op de standtijd. Eerst maar eens kijken hoelang die 100ml het uithoudt. Ik ben een beetje afhankelijk van het weer en van de buren voor het wassen van de auto, dus soms kan ik na 2 weken niet gelijk de auto wassen... moest nu ook bijna een maand wachten. (niet dat de auto heel vuil was, maar vuil genoeg naar mijn zin)
 
Bathe+ moet dat makkelijk kunnen volhouden.

De foamlansen die standaard bij HD's geleverd worden, die zijn ruk. Dat wordt een waterig sopje wat je spuit.

Ik verwacht dat het je niet veel gaat opleveren. Het is alsof je twee normale shampoos wilt mengen en verwacht dat je dan 2x zo goed kan wassen. :p
 
Maar het aandeel werkende stof is anders. Ik zie het eerder als een flesje 1:100 Wetcoat Essence aanvullen tot 1:10 Wetcoat Essence. Bij bv Nanolex Washcoat hebben ze het over een eerste applicatie met een hogere dosering dan vervolg(onderhouds)applicaties. Zal niet voor niets zijn lijkt me.

Ook beveelt Gyeon aan om Bathe+ na de was zelf nog eens puur aan te brengen via de mitt. Dat geeft toch al aan dat het aandeel dat je aanbrengt via het wassen alleen niet voldoende is, wat meerdere reviews online ook ervaren...
De standaard foamlans ziet er inderdaad ruk uit, maar die hoeft dan ook niet te foamen oid, slechts een mengseltje Essence + water over de auto spuiten.
Wellicht werkt het heel goed, en zit iedereen voor niks met een sputflesje paneel voor paneel te klooien. Ik ben nu wel heel nieuwsgierig geworden en zal binnenkort eens een flesje Essence bestellen.