• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Spuitkurk

Boempatat_

Detailing trainee
30 mrt 2017
39
40
32
Maldegem (BE)
Vandaag kreeg ik telefoon van een kennis die spuitkurk op gevels van woningen aanbrengt. Bij een werk onlangs, heeft hij 'overspray' op een wagen gehad (blijkbaar zit de gehele wagen onder de nevel van de spuitkurk). Nu belde hij me vanmiddag met de vraag als ik eens wou gaan kijken naar de wagen van zijn klant en kon kijken als dit al dan niet te verwijderen is.

Zijn klant heeft reeds uitleg gevraagd bij een carrosseriebedrijf en deze hebben een offerte gemaakt om de wagen volledig te herspuiten.

Iemand enig idee/ervaring met het verwijderen van deze spuitnevel? Ik kan maar moeilijk geloven dat die zo hard in de lak zit dat het niet te verwijderen is ipv herspuiten.. Of ben ik verkeerd?

Morgen ga ik kijken naar de wagen, maar wou toch eerst even wat ervaringen horen, voordat ik verkeerde conclusies trek. Ik neem uiteraard wel wat clay mee om te testen (als ik al ga mogen..)
 
Ik ken het spul niet, maar ik neem aan dat er nogal wat lijm bij komt kijken.
Als dat het geval is, is het de vraag in hoeverre dit te verwijderen is (is het al ver uitgehard of niet) en in hoeverre het de laklaag aantast.

[edit] Even opgezocht: 'Het materiaal is gemaakt op basis van kurkgranulaat en acrylhars.'
 
De samenstelling zou bestaat uit: natuurlijke kurkkorrels, acrylaatharsen op waterbasis, vegetale oliën en pigmenten.

Wanneer het juist gebeurd is heb ik geen idee van, maar denk niet dat het al maanden geleden is..

:edit: je was me voor met je edit :p
 
Ik ken het product ook niet maar heb wel ervaring met een wagen die volledig onder spuitnevel van verf zat. Eerst zelf aan begonnen, maar wij hebben uiteindelijk wel de verzekering ingeschakeld, want buiten dat het een heel intensief werk was om de verf te verwijderen met kleien en polijsten moesten heel wat rubbers en kunstof onderdelen vervangen worden. Vooral dat laatste is een kostelijke zaak denk ik.

Mijn advies, kijk eerst of je het van de rubbers krijgt vooraleer je de lak onder handen neemt.
 
  • Leuk
Reactions: Soepergrover
Heb idd ook de werkbus van een schilder reeds onder handen genomen en 80% van de verf ging er relatief makkelijk af met een grove klei.. maarja, voor dit werk is 80% uiteraard niet genoeg.

Harsverwijderingsmiddelen gaan waarschijnlijk geen acrylhars oplossen/verwijderen?
 
Die maat zal toch wel verzekerd zijn? Snap dat hij liever niet aan de no-claim komt, maar als de auto er flink onder zit, wordt het nog een leuk verhaal. Inderdaad moet je ook denken aan de andere materialen dan de lak. Bende op ongelakt kunststof en/of rubbers, daar word je niet vrolijk van. :)
 
Wel, dat is het probleem, hij is blijkbaar niet verzekerd..

Maar, blijkt van de andere kant ook een vreemd verhaal. De eigenaars van de wagen weigeren een 2e opinie en geloven enkel het carrosseriebedrijf waar zij hun offerte hebben laten maken (volledig herspuiten dus). Volgens de spuiter van de kurk en de persoon waarvan hij de gevel had behandeld, is dit enkel omdat ze enorm veel steenslagschade hebben en dit dus gefixt willen, op kosten van een ander.

Niemand mag ook een test doen om te zien hoe makkelijk de nevel verwijderd kan worden, want "We zijn er mee door de carwash geweest en het is niet weg, dus het kan er niet af" : unamused: De spuiter wou proberen met een middel die hij via zijn leverancier had aangekocht (welke volgens hem gegarandeerd zou werken) en ik wou wel eens testen met clay en dergelijke, maar mocht dus niet omdat het een 'speciale lak' is :joy:.

Soit, al bij al een verhaal waar ik me niet verder in ga moeien en het hun onder elkaar maar laat uitvechten ;).
Toch bedankt voor de input iedereen! Had eigenlijk wel graag de test eens gedaan, waren we weer wat slimmer van geworden :).
 
Maar je vriend is ervoor toch verzekerD? Normale aansprakelijkheidsverzekering die volgens mij verplicht is ook zakelijk.
 
Als ik dit zo lees zou ik voorzichtigjes dat verhaal van die steenslagschade eens voorleggen bij een verzekeraar.
Dit riekt naar verzekeringsfraude. Schade die er al zat laten herstellen door een ander issue.
Overigens zijn verzekeraars en schadebedrijven tegenwoordig een stuk alerter op dit soort dingen. Was laatst nog een stuk over in de media.
Stond in de top-drie van verzekeringsfraudegevallen. Of niet @Jeroen ?
 
  • Leuk
Reactions: Jeroen
@mboots Blijkbaar heeft hij geen verzekering hiervoor.. Volgens mij is dat hier in België ook niet verplicht, maar uiteraard wel aan te raden.

@Soepergrover Geen idee hoe ze dit met de verzekering gaan proberen uitspelen, aangezien de tegenpartij (de spuiter dus) geen verzekering heeft voor dit soort schadegevallen. Hij ging alleszins wel via zijn advocaat inlichtingen nemen, als ze voet bij stuk houden en geen 2e opinie willen.
 
Haha, klinkt inderdaad als een leuk verhaal. :) "Ah, dit is hun schuld, dus daar gaan we de vruchten van plukken!"

Wel vaag dat een bedrijf geen verzekering heeft. Volgens mij is dat in NL verplicht, zoals een WA. (Wat BE betreft weet ik niet)
 
Is het geen zwart klusje geweest? :)

Er zal gewoon een expert bij moeten komen en als die kan concluderen dat een respray niet nodig is, dan gebeurt het ook niet. ;) Kunnen die fortijnzoekers hun oude schade op willen laten knappen, maar dat ziet een goede expert ook wel.
 
Leuk onderwerp voor in de trein naar huis haha! Een avp is een personenschade hé, waarbij je verzekerd bent tegen andere personen. We spreken nu over een materiële schade. Mag hopen dat die jongen wel een bedrijfsmatige verzekering heeft. Want ook als zzp-er als die dat is, is dat erg handig! Anders kan die gewoon de volle pond betalen.

Daarnaast ziet een schade-expert echt wel wat een recente schade is of eentje die al langer aanwezig is, zoals bv. steenslagschade. Schade herstellen door een ander issue is zeker de fraude van de dag op dit moment! En men is hier echt wel op getraind.

In de huidige tijd wil men zo summier mogelijk verzekerd zijn. Alles mag niets meer kosten. En als er dan iets geclaimd moet worden zijn ze puntje bij paaltje niet verzekerd. En wij als verzekeraars zijn dan altijd de schuldige :joy: maar wij mogen dan ook niet adviseren maar wel informeren.

Kortom veel teleurstellingen. Maar men verzekert zich er zelf naar.
 
Haha, klinkt inderdaad als een leuk verhaal. :) "Ah, dit is hun schuld, dus daar gaan we de vruchten van plukken!"

Wel vaag dat een bedrijf geen verzekering heeft. Volgens mij is dat in NL verplicht, zoals een WA. (Wat BE betreft weet ik niet)

Is het geen zwart klusje geweest? :)

Er zal gewoon een expert bij moeten komen en als die kan concluderen dat een respray niet nodig is, dan gebeurt het ook niet. ;) Kunnen die fortijnzoekers hun oude schade op willen laten knappen, maar dat ziet een goede expert ook wel.

Hier is het volgens mij niet verplicht te hebben, maar zou het alleszins ook wel doen als ik zo'n bedrijf had. Als het een werkje in t zwart was weet ik niet :p

Leuk onderwerp voor in de trein naar huis haha! Een avp is een personenschade hé, waarbij je verzekerd bent tegen andere personen. We spreken nu over een materiële schade. Mag hopen dat die jongen wel een bedrijfsmatige verzekering heeft. Want ook als zzp-er als die dat is, is dat erg handig! Anders kan die gewoon de volle pond betalen.

Daarnaast ziet een schade-expert echt wel wat een recente schade is of eentje die al langer aanwezig is, zoals bv. steenslagschade. Schade herstellen door een ander issue is zeker de fraude van de dag op dit moment! En men is hier echt wel op getraind.

In de huidige tijd wil men zo summier mogelijk verzekerd zijn. Alles mag niets meer kosten. En als er dan iets geclaimd moet worden zijn ze puntje bij paaltje niet verzekerd. En wij als verzekeraars zijn dan altijd de schuldige :joy: maar wij mogen dan ook niet adviseren maar wel informeren.

Kortom veel teleurstellingen. Maar men verzekert zich er zelf naar.

Hij zal idd ook wel alles zelf moeten betalen, volgens wat ik van hem vernomen heb heeft hij hier geen verzekering voor.. Snap ook niet dat je dat doet als bedrijf, maar dat is uiteraard zijn eigen zaak ;)

Een schade-expert zal dit idd wel zien, hoop voor die mensen dat ze dat snel genoeg inzien of t zou wel eens een grote domper kunnen worden voor hen :joy:. Ik ga me verder niet met zijn zaakjes bemoeien, maar wil binnenkort wel de afloop/verdere verloop ervan weten :p