• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Volvo S60 (2001) met knullig spuitwerk

musje83

Detailing addict
16 sep 2011
18
60
Nadat mijn leven een aantal jaren geleden even flink op zijn kop heeft gestaan en even totaal niet met auto's bezig ben geweest, ben ik weer terug :)
Inmiddels heb ik een jaar geleden mijn 3e Volvo S60 gekocht. Ditmaal een exemplaar dat vooral veel werk aan het exterieur heeft, want wat heeft (een van de vorige) eigena(a)r(en) er mee zitten prutsen, ongelofelijk.

De lak van de auto is in redelijke staat voor 450.000km, behálve de rechterflank. Ik vermoed dat er ooit krassen zijn geprobeerd weg te krijgen met een busje spuitverf, want de hele rechter flank zit onder de willekeurige matzwarte vlakken met sinaasappelhuid. Verschrikkelijk, maar vast wel weer redelijk te krijgen. De auto is trouwen in 019-26 zwart unilak uitgevoerd.

Sowieso gaat de auto binnenkort een polijstbeurt krijgen. Niet te moeilijk, 3-staps met een DAP. Perfect hoeft het niet, daar is de auto te oud voor. Maar strak genoeg moet te doen zijn! Ook de velgen hebben aardig wat stoeprandschade, dus die ga ik binnenkort kaalschuren en met primer, lak en clearcoat opknappen. Maar da's een ander verhaal.

Nu dacht ik aan de volgende mogelijkheden/opties:

1) 'Nieuwe' deuren RV en RA halen. Dit is de moeilijkste en duurste optie. Op verschillende plekken gekeken en áls ze al beschikbaar zijn in deze kleurcode, dan zijn ze minstens 150-175 euro per stuk en dan zit ik alsnog met diezelfde plekken op het achterscherm en die kan ik toch niet vervangen.

2) De hele rechter flank (vanaf de voordeur) licht opschuren, clearcoaten, wetsanden en polijsten. Maar omdat ik niet weet wat er na het schuren tevoorschijn komt, durf ik dit niet zo goed.

3) De hele rechter flank wetsanden en polijsten. Dit zal natuurlijk niet perfect zijn, maar het gaat mij er om weer glans terug te krijgen. Veel video's op youtube laten zien dat je delen zelf kunt spuiten met een spuitbus, daarna wetsanden en polijsten en dan zijn de resultaten vaak prima

4) Enkel polijsten, maar dit is eigenlijk geen optie omdat het sinaasappelhuidje dan blijft en dat vind ik geen porem.

Ik ben benieuwd of jullie me wat inzichten kunnen verschaffen! Nogmaals, het is een 19 jaar oude auto met 450k ervaring en het hoeft allemaal niet perfect. Maar hoe strakker, hoe beter natuurlijk :p

Genoeg glans-potentie aan de 'goede' zijde:
S60 1.jpg


Lijkt strak, maar zit onder de miniscule krasjes. Opvallend weinig swirls gelukkig!
S60 2.jpg


Orange peel to the max: dit moet er écht af!
S60 3.jpg


Doffe ellende, zo'n spuitbus.
S60 4.jpg
 

Bijlagen

  • MVIMG_20200410_164746.jpg
    MVIMG_20200410_164746.jpg
    253,2 KB · Weergaven: 0
Veel succes met het herstel.

Als het verkeerd gaat met schuren, dan zou je het nog altijd zelf kunnen spuiten met zo'n spuitbus. Het wordt dan zeker niet perfect, maar je hebt denk ik weinig te verliezen. Ik denk echter wel dat je het alleen echt goed gaat krijgen, door het gewoon professioneel te laten spuiten.

Heb je ook een rotary? Ik denk namelijk dat een DAP niet krachtig genoeg is om goed te kunnen polijsten na het wetsanden.
 
Thanks guys! :D

Ik denk echter wel dat je het alleen echt goed gaat krijgen, door het gewoon professioneel te laten spuiten.
Ja inderdaad, dat is (samen met 'nieuwe' deuren) de beste optie, maar mijns inziens het geld echt niet waard. Zit je al gauw aan 500 euro minimaal, op veel plaatsen het dubbele.

Heb je ook een rotary? Ik denk namelijk dat een DAP niet krachtig genoeg is om goed te kunnen polijsten na het wetsanden.

Nee, enkel een DAP. Ik heb zelf ook geen ervaring met een DAP pardon, rotary dus dat zou ik sowieso niet snel aandurven. Wellicht dat iemand hier me bij die stap kan helpen? Dan kan ik hem bijvoorbeeld preppen door de lelijke plekken te wetsanden, met iemand hier rotary werk doen en dan weer thuis incl. rest van de auto met de DAP. :eyes:
 
Laatst bewerkt:
Met een DAP kan je met een degelijke compound en foampad al 1500 grit polijsten. Dus dat moet te doen zijn, toch? (Wetsanden doe je nóg fijner)