• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stappenplan Eriba caravan

AppieHeijn

Detailing trainee
12 mei 2018
25
35
Goedemiddag poetsers,

Ik ben voornemens mijn Eriba Caravan BJ 2006 eens wat meer bling bling te geven. 3-4 jaar geleden de fout gemaakt om met wondersponsjes van de action hardnekkig vuil te verwijderen. Dit heeft helaas zijn negatieve impact gehad op de glans. Je ziet prima waar ik aan het poetsen ben geweest. Jammer..

Nu inmiddels een 3-4 maanden gelurkt op dit forum m.b.t. het detailen van auto's. Daarop besloten sowieso voor de DAP900 te gaan. Gezien de grootte van de opbouw van de caravan ook hiervoor geen overbodige luxe. Waar ik echter over twijfel is wat voor producten ik zal gebruiken. Ik hecht waarde aan een makkelijke verwerking.

Wassen
Ik gebruik nu nog meguirs gold shampoo(restant) dit voedt de wax laag sowieso niet. Heeft iemand tipsvoor een wax voedende shampoo?

Kleien
Indien nodig heb ik nog wat meguairs+detailspray wat ik kan gebruiken.

Polijsten
Lichtjes polijsten om de glansverschillen wat weg te poetsen. Iemand tips hiervoor? qua pads en eventueel middel. Ik twijfel namelijk nog of ik een kale DAP zal kopen of de lite set. Ik heb nog een PB Professional Polish staan welke ik af en toe voor de kranen in huis gebruik. Kan ik dit wellicht gebruiken(machinaal)?

Wax
Collinite 845 had ik sowieso al in gedachten voor m'n auto, maar of dit nou ook een goede keuze is voor de caravan twijfel ik nog aan. Je leest zowel voor als tegenstanders, een coating/sealing zou beter geschikt zijn. Ik heb er op zich geen moeite mee om hem nu goed onder handen te nemen en na het uit de stalling halen te wassen met wax voedende shampoo.

Verder heb ik op dit moment al PB bug squash in gebruik. Het lijkt mij dat dit ook op de caravan prima werkt om op de camping het massagraf aan vliegen te verwijderen? Of is dit te onvriendelijk voor de wax.
 
Hey hallo! :)

Je hebt jezelf al goed ingelezen. Top! ;)

Voedende shampoo; Ik gebruik zelf geen voedende shampoos meer. Ik was de auto met een puur product en gebruik daarna producten zoals Wetcoat of nog liever/mkkelijker Bathe+ om mee te foamen. Dit werkt in mijn opinie beter dan een product dat meerdere functies heeft. :)

Klei + glijmiddel; Ik gebruik graag de Monello - Dolce Verde (veel klei voor je geld, mooie opbergbak, milde klei) in cokbinatie met Dodo Juice - Born Slippy (Smeert goed, ruikt lekker, in cojcentraat heb je bijv. voor €9,- al 2,5L product) Ik spray graag lekker rijkelijk om goed te smeren, dus dan heb je voor een caravan ook wel veel nodig. :p (1L zou ik wel willen gebruiken)
Poliisten: Ik zou zelf een DAP900 V3 Powerpack aanschffen. Dit is een goede basis om in huis te hebben. ;) Waarschijnlijk heb je daarvan het grovere spul niet nodig, maar de rest wel. Ook kan je de set gebruiken voor bijv. je auto('s) en dus is het nooit weggegooid geld.
Bedenk ook of je misschien lastigere/kleinere panelen of dergelijke wilt polijsten. Bij de set zitten namelijk nog geen kleine pads, maar al wel een kleine backingplate.

Wax: De 845 is een prima wax. :) Er word inderdaad vaker gesproken over een wax (die vuil absorbeert) versus een sealant (die vuil afstoot). Echter is mijn opinie dat beide er voor zorgen dat vuil minder makkelijk hecht aan het oppervlak waar de bescherming overheen ligt. Een sealant voorkomt niet dat iets niet vuil wordt. :)

Als ik dan toch een keuze zou moeten maken, dan zou ik Fusso Coat gebruiken. Sealant-achtige eigenschappen, goede beading en sheeting, lange standtijd.

Insectenverwijderaar; Ik meen dat deze niet al te vriendelijk zijn voor wax en dergelijke. Ik gebruik ze eigeblijk vrijwel nooit omdat wanneer er een vorm van bescherming aanwezig is de hechting van insecten een stuk slechter is. Zo kan ik vaak met een detailingspray al de boel afnemen om ze te verwijderen. ;)
 
  • Leuk
Reactions: AppieHeijn
@Quantoxx
Ohja ik zou jullie graag voorzien van wat foto's, echter staat de caravan op dit moment op een camping op 2 uur vanaf huis.

Wassen:
Top neem ik mee in mijn keuze, ik heb overigens al een foamlans + artic foam mogen ontvangen van carclean, goed om als "voorwas" te gebruiken

Kleien:
Ik bestel de dolce verde icm dodo juice mee,

Polijsten:
Ook in de winkelwagen gekiept. Sowieso zou de DAP er al voor de auto komen. Welke pads+middel raadt je (voor de kleine backingplate) aan. Ik vermoedt dat ik maar heel licht hoef te polijsten op de vlakke beplating.
Orange pad icm Medium polish?
White pad icm Finale polish?
Of beide combi's?
Of wellicht toch beter de PoorB welke ik nog heb staan icm de white pad?

Wax:
Collinite ook in de winkelwagen, die had ik ook voor de auto al in gedachten.
Met de hand aanbrengen of ook machinaal?

Insectenverwijderaar:
Euh detailspray vertoond een afwijkende beading/sheeting bij mij, t.o.v. detailspray vrije delen, zal maar zeggen dat ik mij hier "net niet" aan stoor, of is dit heel ziek :joy: Maar idd, eerst maar eens op jou manier proberen, neem wel een klein sprayertje met PB BS mee voor de zekerheid.
 
Laatst bewerkt:
Ah, dus je kan al voorwassen middels foam. Nice! Mijn favoriet voor het boosten van de wax en om simpelweg alles een beschermende laag te geven; Bathe+ foamen.


Voor de grote en kleine pads kun je de gebruikelijk combi's aanhouden. (Veloce - Geel / Mezzo - Oranje / Finale - Wit) Een paint cleaner op de witte pad is ook prima voor zijn reinigende werking. Wil je polijsten, dan zal een cleaner weinig doen. ;)
Welke combi je nodig hebt zal je moeten testen.


De 845 aanbrengen kan zowel handmatig als machinaal. Persoonlijk zou ik het machinaal doen. ;) Je brengt hem dan sneller en mooi egaal aan.


Welke detailingspray gebruik je dan? Want bijv. Spray&Wipe veranderd niets aan de beading en een detailingspray met toevoegingen geeft juist beading. :p
 
Ahm die spray ken ik niet. :D Maar als ik zo van jouw ervaring uit ga en de reviews van het product (en Meguiars kennende) zal hier wel het één-en-ander inzitten om glans te geven. ;)

Ik gebruik zelf graag Spray&Wipe als all-round spray. Als detailer om de glans/kleur wat op te frissen gebruik ik (niet vaak) Gyeon - Cure.

In jouw geval van de caravan zou ik Spray&Wipe als all-rounder kiezen. Menig forumlid heeft dit in zijn auto liggen tezamen met een MF-doekje.
 
  • Leuk
Reactions: AppieHeijn
Aanvullend vraagje, 50ml Gyon MOHS, zou dat voldoende zijn voor een 5mtr (opbouw) caravan, de caravan heeft overigens vlakkeplaat.
 
Pak je dan de (zij)ramen ook mee na eventuele behandeling met plastx?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt idd, plastx wordt volgens mij vrij vaak gebruikt om plastic ramen weer helder te maken wanneer deze allemaal microkrasjes hebben.
 
Ik had niet gelezen dat er krassen op de ramen zaten. Daarom leek me PlastX niet zo zinvol. Maar als dat wel zo is, prima natuurlijk
 
Durf ik zo ook niet te zeggen, moet ik even beoordelen volgende week zaterdag. Mijn vraag was meer even bedoeld of je de MOHS ook over de plastic ramen kan aanbrengen nadat deze in goede staat zijn gebracht. Op voorraam auto zou ik het niet aanbrengen lijkt mij
 
Mohs kan je volgens mij op alles aanbrengen (dus ook op de voorruit ;)). Ik vraag me alleen af of 50 ml genoeg, zeker omdat het in minimaal 2 lagen aan moet brengen.
 
@Jansen
Idd, in dat geval zou het al 2x50ml worden + nog wat prep erbij. Wordt best een prijzige aangelegenheid voor 3 maanden buiten staan. Ik ga het eerst eens met de 845 proberen en met bath+ wassen en boosten. Een PB spray/wipe voor de vliegjes na een rit.
 
Een dusdanige coating slijt vrijwel alleen mechanisch en dus zou je bij alleen maar 3 maanden buitenstaan de standtijd flink kunnen oprekken. (In de stalling gebeurt er natuurkijk vr8j weinig mee) :)

Maar... Goed in een wax o.i.d. zetten en zelf bijhouden met *boosters zal ook al flink wat voor je kunnen doen. Kost dan ook minder tijd en geld.

*Shampoos met toevoeging, wetcoats, spraywaxen, detailers met toevoegingen, etc.
 
Vandaag de caravan eindelijk opgehaald. Heeft 6 weken op een camping gestaan. Bomen, vogelpoep, de hele mikmak.

Ik heb eerst de caravan met HD afgespoten. De dikste rommel er maar af. Toen met de Lancia lans icm Artico Magico snow foam aan de slag. Weer met de HD erover.

Vervolgens met de ladder het dak op. Wat een drama. De zwarte spikkels laten zich goed verwijderen met pb bug squash, wellicht niet het ultieme middel maar werkt prima.

Uiteindelijk wou ik de dap ook inzetten, om te kijken of het werkt/kan. De disselklep als test spot gekozen omdat deze ook een lakbeschadiging heeft.
1 met de hand gewassen
2 meguiars klei icm pb spray wipe
3 afgespoelt
4 afgedroogt
5 handmatig pb professional polish aangebracht met een gele meguiars pad
6 afgenomen met spray wipe
7 de dap met raffini finale icm witte pad
8 afgenomen met een nero doekje
9 ontvetten met spray wipe
10 collinite 845 aangebracht en afgenomen

Na de pb pp zat er nog steeds een lelijke cirkel op de klep. Dit lijkt bijna wel geoxideerd(micro bubbeltje) alsof het slecht gespoten is.
Met de finale is het wel iets beter geworden. Je ziet het bijna niet meer.

Ik heb de moed en wil niet om alle swirls te verwijderen deze zie je alleen wanneer je met je neus er bovenop staat icm een bepaalde lichtinval. Na de collinite zijn ze bijna niet meer zichtbaar(door de glans denk ik). Ik ben blij met het resultaat. Van mat/gevlekt naar glimmend wit.

Is het wellicht nog een goed optie om pb black hole aan te brengen voor de collinite?
Uiteraard hebben ze ook een variant voor wit/lichte kleuren, maar daar schijnt niet enorm veel verschil in te zitten. De black hole wil ik zowieso nog voor de passat gebruiken/bestellen.

Hierbij nog wat foto’s
cee7744988a41bcb81706a0b9642e25b.jpg


c6220a59af6bff60db280173c9adef3c.jpg


c21ba7afabbb35e2e57e50c7a075182a.jpg


b188dfc03f54e612c331d00786e2dce9.jpg


a005e8d9034491de367f75f078e59e42.jpg


voor het verschil tussen onbehandeld en volledig behandeld.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: M3fan
Polijsten is vandaag niet zo'n succes, de monello finale begint erg snel te stoffen met deze buitentemperaturen van 27-28 graden in de schaduw. Ik gebruik de witte pad op standje 3-4
Als het morgen weer zo warm is pak ik de PB Professional Polish nog maar eens om te proberen, PB in de warmte heb ik zeker geen mindere ervaringen mee. En zolang het de grijze waas(lijkt wel kalk) weg haalt is het prima.