• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

stappenplan p0nt nieuwe 208

p0nt

Detailing trainee
27 mrt 2013
53
37
Goedemorgen Heren en Dames,

Ik dacht laat ik de ochtend eens beginnen met een mooi verhaal op dit altijd informatieve forum.

Het zit zo, ik krijg eind deze maand mijn auto geleverd van de dealer het is geworden een Peugeot 208. Ik ben van plan deze auto vanaf dag 1 perfect te onderhouden en gebruik daarvoor de aanbevolen spullen die worden aanbevolen door jullie hier op het forum.

Ik zou graag mijn stappen plan en productenlijst met jullie willen doornemen, ik ben benieuwd of ik dingen vergeet of dat ik bepaalde stappen misschien toch anders moet doen.

Ik heb reeds in mijn bezit:

1x Monello - Wash Mitt
1x Monello - Piccolo Nero Trio
1x Monello - Vetro Bianco
1x Monello - Senza Acqua Drying Towel - 70x80cm
1x Carclean.com - Interieur borstel - Paardenhaar
1x Dodo Juice - Born to be Mild shampoo - 250ml
1x Meguiar's Professional - All Purpose Cleaner (APC) - 3780ml
1x Mothers Wax - Microfiber Applicator Pads - 2st.
1x Mothers Wax - Fender Well Brush
1x Mothers Wax - Wheel Brush
1x "oude" Mothers Wax - Drying Towel
2x Action microfiber doeken

1. Wassen
Omdat ik geen mogelijkheid heb om de auto voor mijn huis te wassen ben ik genoodzaakt naar een wasbox te rijden, daarom is het voor mij dus ook niet mogelijk om apparaten op stroom te gebruiken en kan ik daarom de auto alleen met de hand infoamen. Ik neem een aantal liters warm water van thuis mee en ben van plan de auto in te foamen met een Gloria Foammaster FM10 tezamen met als foam shampoo de Dodo Juice - Born to be Mild.
Vervolgens wil ik de auto wassen (2 emmers) met Mothers Wax - California Gold Car Wash tezamen met de Monello - Wash Mitt, drogen doe ik met de 1x Monello - Senza Acqua Drying Towel.

2. Kleien
Ik vraag me af of kleien überhaupt nodig is bij een nieuwe auto, op en aanmerkingen gewenst.
Indien het wel nodig is wil ik dit doen met de klei kit van Mothers. De doek die hierbij zit gebruik ik voor het verwijderen van de detailspray.

3. Polijsten
Ik vraag me ook bij het polijsten af of dit noodzakelijk is bij een nieuwe auto, op en aanmerkingen gewenst.
Indien het wel nodig is wil ik dit doen met de California Gold Step 1 Pure Polish tezamen met een Monello pad, ik verneem graag welke pad ik hier het beste voor kan gebruiken. Het afnemen van het goedje wil ik doen met een Peluche Verde.

4. Glaze
Het voeden van de auto wil ik doen met California Gold Step 2 Micro-Polishing Glaze tezamen met een Monello pad, ik verneem graag welke pad ik hier het beste voor kan gebruiken. Het afnemen van het goedje wil ik doen met een Peluche Verde.

5. Wax
Het waxen van de auto wil ik doen met California Gold Step 3 Pure Brazilian Carnauba Liquid Wax tezamen met een Monello pad, ik verneem graag welke pad ik hier het beste voor kan gebruiken. Het afnemen van het goedje wil ik doen met een Peluche Verde.

6. Velgen / Wielkasten / Banden
De velgen wil ik schoonmaken met Meguiar's Professional - All Purpose Cleaner tezamen met de Mothers Wax - Wheel Brush en een Carclean.com - EZ Detail Brush en afnemen met een action doek ofzo. Waxen van de velgen doe ik later pas aangezien mijn budget dat niet toelaat.
De wielkasten maak ik schoon met de bovengenoemde APC en de Mothers Wax - Fender Well Brush
De banden wil ik schoonmaken met de bovengenoemde APC tezamen met de Mothers Wax - Tire Brush en afnemen met een action doek, daarna Mothers Wax - FX Tire Shine erop via een Mothers Wax - Microfiber Applicator.

Het bovengenoemde stappenplan is een plan welke ik heb samengesteld na het lezen van het stappenplan van Dibbuz en andere topics op dit forum, ik ben erg benieuwd of ik dingen vergeet en of ik misschien een aantal stappen anders kan uitvoeren.

Alvast bedankt.

Wassen: Ziet er goed uit. Wellicht nog een grittgard in de emmers.

Kleien: Zou ik gewoon 2x per jaar doen. Het setje van Mothers is prima en een veilige keus.

Polijsten: Afhankelijk van de staat van de lak. Maar omdat je toch de Mothers 3 stappen setje hebt, Gewoon doen,de producten zijn mooi op elkaar afgestemt.

Verder ziet het er goed uit hoor. Zorg voor voldoende doeken (minimaal 2 per stap)

Pads: Elke pad die zacht is volstaat in princiepe,zelf gebruik ik de Meguiars - Gold Class Even Coat Applicator Pads .

Jeroen bedankt voor je reactie, gritguards is ook iets wat het budget momenteel niet toelaat en zal later pas aangeschaft worden. Je zegt dat ik meerdere doeken nodig heb voor de stappen, het is dus niet mogelijk de stappen polijsten/voeden/waxen uit te voeren met maar 1 doek? (het is een Peugeot 208 dus niet al te groot)

Ik wil verder nog even benadrukken dat het hier een nieuwe auto betreft met 0 km op de teller en ben daarom ook benieuwd welke stappen ik de eerste keer niet hoef te volgen.

Zelf zou ik alle stappen volgen,ook op een nieuwe auto. Maar goed,zonder zelf de lak te zien en te voelen is het lastig om voor iemand anders in te schatten of het nodig is.

Je hebt per stap minimaal 3 doeken nodig. Mijn groene dinky toy is ook niet groot - kleiner nog dan de 208 (heb een Citigo). Ik zou dan ook voor de trio verpakking gaan van Monello waar meteen je al je doeken inzitten + mitt + spons (microfiber bundel) kost 69,-- euro Anders kom je echt doeken tekort en dan nog zul je tussen het detailen door moeten wassen.

Ik zou dan om budgetaire redenen liever de interieur borstel laten vallen en daar een schone doek voor gebruiken of de stofzuiger met het zachte opzetstukje.

Voor je velgen kun je ook gewoond e mothers wax gebruiken of eventueel de Collinite 845 - makkelijk aan te brengen + lange standtijd. ook een goede wax voor onder de Mothers.

inge bedankt voor de reactie, de wash en clay set van monello is pas in Mei weer leverbaar en heb daarom gekozen om een aantal van deze producten los te bestellen, maar in dit geval zal ik nog even 2 van die trio pakken microfiber doeken bestellen zodat ik genoeg heb om alles af te nemen.

de Monello - Microfiber bundel ga ik niet halen omdat ik al een mit/droogdoek van monello heb vind ik zonde, dan haal ik liever nog wat trio setjes.

Wassen: waarom geen "echte" foamshampoo? Zoals Magifoam of Supasnowfoam? Met Born to be Mild kun je evengoed ook gewoon wassen zoals je dat ook doet met Mother's shampoo.
Kleien: ook bij nieuwe auto's kan dit nodig zijn.
Velgen: kwestie van bijhouden dat gemakkelijker wordt als je er een geschikte sealant of wax op aangebracht is. Poorboys Worls Wheelsealant is geschikt. Gezien je budget zou je misschien beter voor C.Pro Dlux kunnen gaan deze schijnt een standtijd te hebben tot een jaar. Is wellicht nu een 'investering', maar die verdiend zichzelf terug.

Waarom wil je de set van Monello Wash en clay? En niet de set van Mothers - die is nu wel al leverbaar.

inge, dat komt omdat ik inmiddels al een washmitt en een droogdoek van de monello serie gekocht heb en ik anders die 2 producten dubbel heb wat zonde is aangezien ik momenteel niet het budget heb om dat te overbruggen.

IbizaSigno, bedankt voor je reactie. De reden dat ik de born to be mind shampoo heb gekocht is omdat ik hier op het forum heb gelezen dat de gloria foammaster FM10 goed zou samenwerken met deze shampoo en er verder nog niet veel mee is getest. Maar mocht er iemand zijn die de foammaster fm10 i.c.m. een foam gebruikt wat ook perfect werkt hoor ik dat graag dan kan ik de born to be mind shampoo gebruiken om met de hand te wassen. IbizaSigno weet jij dat misschien? Of gebruik je geen foammaster FM10?

Volgens mij werkt een foamshampoo prima i.c.m. de Gloria als ik het hier allemaal goed heb gelezen. Zelf maak ik gebruik van een hogedrukreiniger met een foamlans.

Ik gebruik in mijn Gloria FM10 het Supa Snow Foam in verhouding 15-20ml op 1000ml water, gaat goed hoor! Beter dan de gewone autoshampoo die ik ook geprobeerd had ;)

Camiel, bedankt voor je reactie! Ga ik die even op mijn lijst zetten.

In dit geval ga ik dan foamen met de Autobrite - Super Snow Foam en de born to be mild gebruik ik dan voor het wassen van de auto.

iemand nog tips kwa pads welke ik kan gebruiken voor het polijsten/glazen/waxen? Ik zie dat de zwarte monello pads pas weer in Mei beschikbaar is :(

Voor het aanbrengen van wax vind ik zelf de fingermitt van Dodo Juice erg prettig, ook de Meguiars Goldclass foam zijn fijn. Voor glaze ook de ronde van Meguiars of de Disco Duo applicator van Monello. Polijsten kun je doen met pads van Monello, de oranje, de witte of de duo met een gele en zwarte kant.

IbizaSigno nogmaals bedankt voor je hulp!

Jij raadt dus voor wax en glaze microfiber pads aan ipv foam als bij het polijsten? Wat is de reden hiervan?

Misschien een super domme vraag maar hoe kan ik weten wat ik waarvoor kan gebruiken behalve dat het in de beschrijving of naam van het product staat aangegeven?

EDIT: Ik las er even te snel overheen, voor de wax ook foam zie ik. Toch ben ik benieuwd waarom er gekozen wordt voor microfiber bovenop de monello foam pads. Ik zou persoonlijk eerder voorkeur hebben aan foam pads als voor microfiber pads maar ik zou eigenlijk niet weten waarom misschien alleen omdat deze wat lekkerder in de hand liggen.

Kan iemand mij precies vertellen wat het verschil is tussen polijsten/waxen/glazen met microfiber pads of foam pads?

Aanraden is een groot woord, je kunt met zowel mf pads als met foampads de producten aanbrengen. Laatst heb ik Top Coat van Mothers aangebracht met de Duo Disco applicator van Monello, dat gaat prima. Daarvoor AF Temptation aangebracht met een foam padje. Beide prima.

Je kunt ook de Monello rode handpad gebruiken voor de glaze en/ of wax. Die is dacht ik wel op voorraad.