• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stappenplan / productassortiment

Boudewijn

Detailing trainee
22 dec 2015
16
35
35
Ola!

Aangezien het er maar steeds niet van komt heb ik de stoute schoenen aangetrokken en 'gewoon maar iets' besteld. Ik heb me wat ingelezen en na wat emails met Carclean.com maar besteld. De auto in kwestie is een oude dame luisterend naar de naam: Mercedes, die al een jaar stil heeft gestaan, lekker groen is geworden en voorzien is van veel hars, teer en vogel- en vliegenstront.

- Wassen d.m.v. het 2 emmer systeem en een goede spons

Mijn nieuw aangeschafte setje:

Mothers Wax - California Gold Showtime Detailer Spray - 710ml
Mothers Wax - Mothers - Ultimate Wax System - kit

• California Gold Shampoo 473ml
  • California Gold Clay Bar System (veilig en doeltreffend verwijderen van oppervlaktevervuiling)
  • California Gold Step 1 Pure Polish (samen met Monello Hand Pad White)
  • California Gold Step 2 Micro-Polishing Glaze (samen met Monello Hand Pad Black)
  • California Gold Step 3 Pure Brazilian Carnauba Liquid Wax (samen met Monello Hand Pad Black)

Monello - Easy Detailing Finishing Hand Pad - Black (2x)
Monello - Easy Detailing Polishing Hand Pad - White
Auto Finesse - Revive Trim Dressing - 250ml
Monello - Disco Duo applicator pads
Colad - Aqua Dynamic Maskeertape 19mm breed
Mothers Wax - ReVision Glass & Surface Cleaner - 710ml
Mothers Wax - FX SynWax - 473ml
Oblitarate Tar Remover - 500ml
Mothers Wax - California Gold Chrome Polish Liquid - 355ml

Ik heb nog staan:

Megaiars APC (detailer kannetje)

Mijn stappen plan is/ was als volgt:

1: Wassen:
- Mothers California Gold Shampoo met spons en 2 emmer systeem.

2. Teerspetters verwijderen:
- Auto Finesse Oblitarate Tar Remover

3: Kleien:
- Mothers Clay Bar Kit
evt. extra Mothers California Gold Showtime Detailer Spray

4. Polish / Wax
-California Gold Step 1 Pure Polish (samen met Monello Hand Pad White)
-California Gold Step 2 Micro-Polishing Glaze (samen met Monello Hand Pad Black)
-California Gold Step 3 Pure Brazilian Carnauba Liquid Wax (samen met Monello Hand Pad Black)

5. Ruiten Schoonmaken

- Mothers Revision (binnen en buiten)

6. Kunststof behandelen:
- Auto Finesse Revive Trim Dressing

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden. Ik graag graag jullie commentaren/ ideeën!

Groetjes Boudewijn

Je hebt je goed ingelezen, het stappenplan ziet er goed uit. Alle basis ingrediënten zijn aanwezig, denk ik.. ik mis in het overzicht nog wat microvezel doeken (droogdoek voor na het wassen, andere doeken voor het afnemen van de producten in stap 4). Dat soort dingen.

Synwax bevat ook wat milde cleaners, hoop oliën zoals in step 2 en bescherming. Ik zou na de cleaner of Synwax doen of de step 2 en 3.

• Leuk
Reacties: Soepergrover
Ik ben nu wel benieuwd of je het hier over een microvezelspons hebt of over zo'n ouderwetse jumbospons.

Ik heb beide, ik heb ook een microvezel handschoen. Maar eerlijk gezegd zie en ken ik het verschil niet.......

Verder wat huis tuin en keuken microvezel doeken.

Kan zijn dat ik het gemist heb, maar als je deze hebt, zou ik deze liever gebruiken dan de Step 3 wax.

Er staat nergens beschreven wat het verschil is tussen die waxen. Voor mij waren ze redelijk gelijk, en wilde ik de FX wax gebruiken voor auto's die alleen was en wax behandeling gingen krijgen.

De bumpers, moet ik die eerst schoonmaken met APC, voor ik de Auto Finesse Revive trim dressing erop smeer?:innocent:

Hey Boudewijn,

Er zit wel degelijk een beboorlijk verschil tussen een 'normale' spons en een MF-spons of handschoen.

Een goede kwaliteit MF-spons/handschoen zijn in staat om vuil op te nemen in tegenstelling tot een 'normale' spons die vuil laat rollen tussen de spons en je oppervlakte. Dit leid al snel tot krassen.

Zelfde gaat op voor huis-tuin-keuken MF-doeken. Deze zullen van mindere kwaliteit zijn, zoals de goedkopere doekjes van de Action o.i.d., en zullen minder dichtheid hebben wat betreft de vezels van de doek.

Wat betreft de stappen die eerder zijn aangegeven omtrent de wax/glaze stappen: Als ik het zo even snel lees, bevat de FX cleaner + glaze. Als je dus de Mothers Steps 1-2 volgt waarbij je de lak reinigt met een cleaner en daarna een glaze aanbrengt, zal de FX Wax deze stappen ook weer doen. (All-in-One product die dus 3 stappen tegelijk doet)

Ik weet niet wat het carnauba-gehalte is van die Mothers wax, maar ik zou persoonlijk niet kiezen voor een wax die hier veel van bezit. Dit soort waxen zijn meer bedoeld om glans toe te voegen en niet perse standtijd.

Dus mijn gedachte hierbij; Na het gebruik van de cleaner de FX wax gebruiken om zo gebruik te maken van de extra cleaners (cleanen heb je al gedaan) en de olien die het bevat (glaze).

Ik gebruik nu mijn telefoon en kan niet effe snel de verschillende producten opzoeken. Maar zoals eerder vermeld kan je de boel cleanen en de FX gebruiken of cleanen en Step 2 - 3 erachteraan.

Zou in mijn geval aankomen op wat voor een soort wax beter is qua standtijd.

Wat betreft het reinigen van kunststof alvorens een dressing:

Zoals bij veel dingen in de detailing; Voorbereiding is alles.
Persoonlijk gebruik ik verdunde PB's APC+D om de boel schoon te maken en te ontvetten, goed afspoelen om eventueel residu dit product er weer af te halen en dan de dressing.

Greetz

Er zit wel degelijk een beboorlijk verschil tussen een 'normale' spons en een MF-spons of handschoen.

Een goede kwaliteit MF-spons/handschoen zijn in staat om vuil op te nemen in tegenstelling tot een 'normale' spons die vuil laat rollen tussen de spons en je oppervlakte. Dit leid al snel tot krassen.

Zelfde gaat op voor huis-tuin-keuken MF-doeken. Deze zullen van mindere kwaliteit zijn, zoals de goedkopere doekjes van de Action o.i.d., en zullen minder dichtheid hebben wat betreft de vezels van de doek.

Ik heb volgens mij doeken van redelijke kwaliteit, ik weet dat die action doekjes niet allemaal even geweldig zijn. Die van mij komen van de sligro af, en doen volgens mij hetzelfde aan als het doekje dat bij de "Mothers Clay Bar kit" werd geleverd. Dwz dikker en zachter.
Ook staat op iedere verpakking dat het met 'terry' mag (ofwel: badstof) en handdoeken heb ik voldoende ;)

Waar kan ik opzoeken hoe of wat het zit met die wax? op de verpakking staat het zo snel niet aangegeven..... (percentage Carnauba etc)

image.webp
En dan staat post nl aan de deur!

Gefeliciteerd met je mooie nieuwe spullen.
Ik zou de bovenstaande instructies goed volgen en het stappenplan aanhouden.
Gewoon beginnen en dan zien hoe ver je komt. Met de hand is jouw auto een aardige opgave, maar je zult vast en zeker versteld gaan staan van het resultaat.
Met wassen vooral niet drukken of hard wrijven, maar liever serieus vuil laten weken en later terug komen. (Voorkomt krassen).
Ook met je microvezel doeken zachtjes je middelen afnemen. Je zult snel zien of de doeken goed opnemen en of ze krassen achterlaten. Je helpt jezelf door dus zachtjes af te nemen, waardoor kans op krasjes minder zal zijn.
Succes en kom gerust terug met het resultaat hier!!

Ik ben alleen benieuwd in hoeverre wassen en de fx was hetzelfde is als het 'ultimate' kitje van mothers. Qua standtijd vooral.

Je zou toch zeggen dat dat kitje de finesse is onder de mothers spullen?!

De Mothers Ultimate Wax System is een veel completere set. Wanneer je dit volledig doet, krijg je een veel mooiere resultaat.

De FX Spray Wax is een product wat je in principe gebruikt op een auto waarvan de lak in een geode of perfecte staat verkeerd. Je zou het ook een maand of twee na gebruik van de Mothers - Ultimate Wax System – kit kunnen gebruiken. Als opfrisser van de bescherming.

De standtijd van een product wordt altijd zeer positief beïnvloed door de properheid van de laklaag. (Een prachtig schone lak zal een beschermend product veel beter kunnen laten hechten).

Mothers - Ultimate Wax System – kit.
Deze kit bestaat uit:
  1. (Fase reinigen - Wassen) California Gold Shampoo 473ml
  2. (Fase reinigen - Kleien) California Gold Clay Bar System (veilig en doeltreffend verwijderen van oppervlaktevervuiling)
  3. (Fase licht polijsten) California Gold Step 1 Pure Polish (reinigen van de lak, verwijderen lichte swirls)
  4. (Fase voeden/maskeren - Glaze) California Gold Step 2 Micro-Polishing Glaze (voeden van de lak, diepe glans, verbergen restkrasjes)
  5. (Fase beschermen - Wax) California Gold Step 3 Pure Brazilian Carnauba Liquid Wax (langdurige bescherming en diepe glans)
Stap 1 & 2.
Is de auto zeer grondig reinigen.
Ik zag dat je ook teer verwijderaar hebt. Die zou ik na het wassen gebruiken op de specifieke plekken. Daarna die plekken naspoelen met water. Dan kleien.

Stap 3.
Vervolgens lichte krasjes en swirls (spinnenweb krasjes) polijsten en dus verwijderen. (Je maakt de omgeving van de krasjes net zo diep als het diepste punt van de kras, waardoor de kras optisch verdwenen is).
Natuurlijk doe je dit op een perfect schone auto (na stap 1 & 2) en uit de wind en zonder stof wat uit de lucht kan vallen op je polijstwerk.

Stap 4.
Naam van het product is ietwat misleidend, maar het betreft hier een product dat glaze genoemd wordt. Het is een product dat gebruikt wordt om lak te voeden (bestanddelen in dit product vullen de kleinste poriën en helpen achtergebleven lakbeschadigingen te maskeren). Het is dus geen polijstmiddel, wat de naam wel doet vermoeden.

Stap 5.
Beschermen van de lak met een natuurlijke wax.

Het is discutabel of je stap 4 wel moet doen.
Het product maakt dat de lak niet perfect schoon en olievrij is. Dit draagt dus in principe niet bij aan de hechting van een beschermlaag. (Jij wilt maximale standtijd).
Sommigen doen het. Sommigen niet. Aan jou de keuze.

De Hi-Tech synthetische Spray Wax spraywax zou je kunnen gebruiken om een maand later na het wassen je auto een boost te geven. Het product werkt volgens mij zeer zuinig en geeft je auto dan echt weer een duw opwaarts wat uitstraling betreft.

De Hi-Tech synthetische Spray Wax nu alleen op een gewassen auto aanbrengen maakt dat de lak misschien wel een beetje meer zal glanzen en zeker meer waterafstotend zal zijn, maar er zeker niet zo mooi uit ziet als je zou bereiken met het uitvoeren van de stappen in de set. Maar je kunt het gewoon doen op een schoon gewassen auto hoor. En mocht je dan in een later stadium toch de kit-behandeling willen geven, dan kan dat geen kwaad.

Ik hoop dat dit je geholpen heeft.

Succes,
Aficior

• Leuk
Reacties: Quantoxx
Nou: het is gebeurd: stappenplan is doorlopen. Het heeft alleen wat langer geduurd dan ik had voorzien. 2x 8 uur ben ik ermee bezig geweest.

Het kleien viel tegen, vooral omdat er veel vervuiling op de lak zat (vliegenpoepjes) dit vloog er niet zo gemakkelijk af als ik gedacht had. Het is dan toch een erg bewerkelijke auto, ipv bijvoorbeeld een ford ka, of vw bora of iets dergelijks.
De klei brokkelde steeds af, vandaag nog een stuk gekleid, met de andere helft van de clay bar, deze had dat niet. Afijn,.....

Toen gepolijst, dit ging best goed al was het ook erg tijdrovend. Echter heeft de lak veel geleden en dus is het resultaat niet optimaal

De glaze heb ik op dezelfde wijze opgebracht als het polijstmiddel, Stukje sneller, je zag iets glimmen, en ik heb dit middel net als het polijstmiddel direct afgenomen na een stuk behandeld te hebben.

(polijsten en glazen heb ik gedaan aan de hand van de video van Dennis Frank: handmatig polijsten)

Toen de was erop, deze heb ik na ongeveer 10 minuten te laten 'harden' afgenomen/ uitgepoetst.

Ik heb de auto bekeken onder tl licht, en er was resultaat, maar of het nou veel beter was als gewoon wassen en met fx was erop... Ik heb het tot op heden nog niet kunnen bekijken

Ik weet niet of ik het slecht gedaan heb, of niet, maar morgen zal ik het resultaat bij daglicht eens bekijken.

Ik moet zeggen de 'Auto Finesse - Revive" is echt een topper, evenals de tar remover, wat een materiaaltje.

Misschien kan zoiets alleen gedaan worden met een dual action machine? (bij mijn auto)

Ik denk het wel Boudewijn. Ik zie dat je al een mooie verzameling aan spullen hebt aangeschaft. Koop hier een DAP500/900 bij en de rest van je spullen worden je veel meer waard.
Pas wel op, zodra je je eerste DAP hebt gekocht ben je helemaal verslaafd en is er geen weg meer terug ;)

Het kleien viel tegen, vooral omdat er veel vervuiling op de lak zat
Het kleien kan worden vergemakkelijkt als er vooraf goed gewassen wordt met een shampoo in de juiste verhouding, of zelfs met een overdosis als de auto nog geen bescherming heeft. Daarnaast kan het in sommige gevallen ook helpen om met een teer/harsverwijderaar de boel eerst in te spuiten en te laten weken. Dit heb ik zelf nog maar, een beetje, een enkele keer meegemaakt.

Toen gepolijst, dit ging best goed al was het ook erg tijdrovend.
Ik moest even teruglezen, maar ik zie dat je handmatig gepolijst hebt. In totaal kostte deze detail jou zo´n 2x 8 uur en dit tijdsbestek besteed ik soms zelfs aan auto's terwijl ik een DAP900 gebruikt.

Vergeet niet dat het een behoorlijk vervuilde auto was, zoals ik uit je verhaal opmaak, en de lak misschien ook wel tamelijk hard kan zijn.

Misschien kan zoiets alleen gedaan worden met een dual action machine? (bij mijn auto)
Ook hierbij kan bovenstaande verhaal opgaan. Een DAP maakt met zijn excentrische beweging een hoop toeren die vergelijkbaar zijn met véél handbewegingen.

Ik ben benieuwd of je maandag de boel beter kan bekijken en misschien zelfs foto's kan plaatsen.

Greetz

Vandaag voor het eerst de auto gewassen met de Mothers california Shampoo, aangezien ik geen grote handdoeken had, netjes op laten drogen zoals de eerste keer, alleen heb ik nu hele grote 'vlekken', die ik niet zomaar kan wegvegen.

Daarnaast is in de loop van de tijd mijn wagen wit gaan uitslaan. Is dat ook normaal? teken dat de wax is uitgewerkt?

Oja! Voor ik het zou vergeten! Het wordt mooi weer (godzijdank :cool::sun::sun::sun::sun::sun::sun::sun::sun:) En dat lijkt mij de perfecte tijd om mijn interieur te reinigen. Droogt lekker op etc.
Nou weet ik door alles wat ik heb gelezen, dat een extractor, icm. apc een goede reiniger is. Alleen waar kan ik die kopen, lenen huren?!

Extractor lekker huren bij de bouwmarkt of bij de boels...
Of als je hem regelmatig gebruikt eentje kopen..

Ik ben nu echt toe aan mijn interieur dus: mijn nagelnieuwe interieur van zolder afgehaald :rolleyes: (schade auto met maar 40.dkm op de teller, je moet ze maar vinden ;) )

Bij de boels kost het 35 euro voor een weekend zo om en nabij (zaterdag +/- 12.00u halen, maandag 12.00u terug). en als je HETZELFDE apparaat huurt bij de Praxis (dit gaat ook via Boels, maar dan heet het BOELS DIY) kost het 33 euro, als je hem vrijdag haalt om 12.u en maandag aflevert om 12.u. .... ik bedoel maar.....!

Maar desalniettemin: In dit nieuwe interieur zit wat verkleuring, (beetje donker, mijn inziens lijkt het nicotine) en ik ben in het bezit van een kan APC van meguairs.

Moet ik het dan opspuiten met een plantenspuit, inmasseren en extractoren? of de mix in de extractor gieten en dan schoonmaken?

ook zitten en hele vieze vlekken in mijn tapijt, (sinaasappelsap, opgedroogd, nooit schoongemaakt etc, heel vies dus!) haalt een extractor zo'n vies klusje?

Alvast bedankt: ik wacht jullie reacties af!:eyes:

Groetjes!

Zo'n extractor haalt zeker wel zo'n vies klusje! Daar is die juist voor!

Ik spuit het persoonlijk op met een plantenspuit, werk het in met een paardenharen borstel en ga dan met de extractor mijn gang. In de extractor schoon, lauw water en goed doorspoelen die handel! Bij direct APC in de extractor merkte ik 3 nadelen:

1. De APC blijft in de bekleding hangen, is niet altijd prettig
2. De APC werkt veel prettiger wanneer je deze vooraf inwerkt
3. Bij naspoelen met schoon water was ik veel meer tijd kwijt...

Veel succes er mee!!