• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stappenplan Toyota starlet

Pietbel

Detailing chief
9 mei 2016
44
75
31
Aankomend weekend staat er een Toyota starlet op het programma. Het zal m'n tweede auto worden die ik ga detaillen, vandaar ook dat ik er nog een aantal vragen over heb.

De auto is rood/roze(verkleurd). Deze wil ik dus weer terug polijsten naar rood en daarna in de wax zetten.

0eaeaf820a6bbf0217c5dab38b0a099f.jpg


Ik ga de auto eerst grondig wassen, Daarna kleien (zit vrij veel zooi op, hars van bomen of verfresten oid.). Ik ga de klei van Mothers bestellen, die hebben zo'n mooie starters set. Daarna weer wassen en polijsten. Het polijsten wou ik doen met Mezzo (op de gele handpad van monello) en vervolgens met finale. Nou las ik eerder al wel dat de lak van de toyota vrij hard kan zijn. Mijn vraag is dan ook, is het beter om de auto eerst met veloce te doen? Of zou Mezzo voldoende zijn voor de lak?

Voor en achter zitten er zwart verkleurde bumpers op. Wat is de beste methode om deze weer mooi zwart te krijgen en te houden? Zelf zat ik te denken aan goed reinigen met een APC en daarna de Dodo Juice supernatural gloss Trim Sealant te gebruiken. Is dit voldoende of kan ik er meer aan doen?

De auto wil ik afmaken met Natty's paste wax. Kan deze ook gewoon op de zwarte kunststof bumpers doen of is de dodo juice voldoende?

En zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie of iets waar ik rekening mee moet houden?
 
Beste @Pietbel,
Zodra de auto verkleurd is krijg je de originele kleur niet meer terug zoals die was. Mogelijk gaat hij er wel beter uitzien dan dat ie nu doet maar verwacht geen wonderen. Daarnaast voor de bumpers zou ik de trim restorer van Poorboys gebruiken. Makkelijk in gebruik en daarmee blijft het lang allemaal weer netjes. Eerst even schoonmaken met APC, op een applicatie pad de trim restorer doen met draaiende bewegingen het er insmeren even laten staan en dan met een microvezel doek uit "buffen". Dan zien die er weer als nieuw uit. Vergeet ze ook niet af te plakken tijdens polijsten anders heb je nog meer werk.

Wat betreft je verdere stappen: de Mothers clay is een fijne om te gebruiken. Is een redelijk "fijne" clay. De polijst middelen is moeilijk te bepalen wat je nodig hebt. Het verstandigst is even een testspot te maken op een redelijk onzichtbare plek. Begin dan met de Mezzo als je dan nog niet het gewenste resultaat heb dan een stap zwaarder met de Veloce. Overigens zou ik de Mezzo met de groene pad doen de gele is veels te stug voor de Mezzo. Wat je nog zou kunnen toevoegen is een glaze. Dit verbergt weer wat lak imperfecties. De poorboys Black Hole is een topper. De combinatie met hun wax is ook erg goed.
Laat ons het uiteindelijke resultaat even zien!
Succes!
 
Oh oeps handpad lees ik nu :) Dan is idd de gele handpad goed voor dit klusje. Maar ik zou dan toch ook eens de DAP overwegen. Maakt het werk zoveel leuker en makkelijker :).
 
Let wel: @Pietbel polijst met de hand!
De gele/zwarte duo cutting and finishing pad is dan de pad.
Of Mezzo voldoende correctie zal bewerkstelligen zal uitwijzen bij het polijsten. Je kunt altijd opschalen naar Veloce als dat nodig zou zijn (al heb ik het dat Pieterbel die nog niet in zijn collectie heeft), daarna weer afschalen naar Mezzo en Finale.
Persoonlijk vind ik de AutoFinesse Revive een prima dressing voor de kunststof delen.

Als hij de Starlet net zo bewerkt als zijn rode Swift komt het helemaal goed, succes!

Edit: terwijl ik dit aan het typen was zag je dus dat hij met de hand polijst ;).
 
Persoonlijk zou ik de bumpers eraf pakken en opnieuw zwart spuiten met plastidip. Hoef je niet te schuren, alleen even ontvetten. Dan blijven ze jaren mooi in plaats van weken.
Lak zou ik voor handmatig gebruik een grove compound pakken. Compenseert voor het gebrek aan machinale kracht. Is het een unilak? Ik neem aan van wel. Dan zul je hem 5 tinten roder krijgen.

Ik weet alleen niet of kleien een goed idee is op een verkrijtte lak. Heb wel eens wat gelezen dat dat problemen kan geven.
 
+1 Voor bovenstaande. Bumpers inderdaad goed afplakken voordat je gaat polijsten.
het polijsten zelf: Inderdaad eerst een test spot doen om te kijken wat het resultaat is.
Ik heb zelf de ervaring dat Toyota lak makkelijk te verwerken is, maar dat merk je pas als je er echt aan begint.
 
Thanks voor de vlotte reacties en tips!
Ik poets inderdaad met de hand. Een DAP lijkt me eerlijk gezegd wel wat, maar vind het voor nu nog even (te) duur in aanschaf ;). Maar wie weet wat de toekomst brengt haha.
Ik probeer vanavond even een testspot te doen met Mezzo. Mocht dit onvoldoende zijn schaf ik de Veloce ook aan om te proberen.
Ga ik ook gelijk kijken of ik de bumpers makkelijk kan demonteren. Kan ik ze in de polytrol zetten voordat ik de auto ga poetsen, kan die mooi drogen en hoef ik ze ook niet af te plakken.

Die black hole lees ik ook veel goeds over. Misschien dat ik deze ook maar aan ga schaffen.

Wat betreft de klei op een verkrijtte auto, Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben? Wel/niet doen?
 
Als je met de hand werkt, dan finish je al heel erg fijn met mezzo. Ik zou de stap met finale overslaan en die vervangen door een goede glaze.

Verder heb ik ook wat ervaring met rode Toyota's uit de jaren 90; meestal zijn die qua lak (als het origineel is) helemaal niet hard en voldoet (machinaal) mezzo met een lichte cutting pad om de swirls eruit te halen en de kleur op te halen. Sommige plekken kun je dan weer niet geheel corrigeren, daar is de oxidatie te hardnekkig. Stel je er dus maar op in dat het waarschijnlijk 80% of 90% beter wordt. maar nooit 100%, dat is meestal niet realistisch.

Qua klei is de Mothers set prima en een must om te doen voordat je gaat polijsten. Succes ermee, zal vast goed opknappen.