• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stappenplan Toyota Yaris

Joost91

Detailing chief
21 jan 2010
688
103
Ermelo
Hallo,

Woensdag wil ik de Toyota Yaris van mijn vriendin gaan doen... Ik had hier het volgende stappenplan voor in gedachten:

Thuis:
- Foamen
- Afspoelen
- Wassen
- Banden schoonmaken
- Afspoelen

Loods:
- Kleien
- Droogmaken
- Afplakken
- Polijsten. Hit 1 Oranje + Mezzo
- Polijsten Hit 2 Groen + Mezzo
- Polijsten Hit 3 Wit + Finale
- Aanbrengen Rood + Black Hole
- Afnemen
- Polijsten Zwart + EX-P
- 15 minuten laten curen
- Afnemen

- Wat vinden jullie van het stappenplan? Ik moet natuurlijk een testspot maken, maar heb gelezen dat de Toyota lakken over het algemeen erg hard zijn, vandaar dat ik dit bedacht had. Of is Oranje + Groen+ Wit veel te 'heftig'?
- Hoe lang laten julle de EX-P curen? Vorige keer heb ik dat 15 minuten laten doen, maar dat hield amper een week stand...

Hier twee foto's vd Yaris. Swirls zijn wel aanwezig, maar niet in extreme mate...;)

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Graag jullie op- en aanmerkingen!
 
Mijn ervaring(en) met Toyota lakken is dat deze redelijk pittig zijn. Ik heb meerdere Toyota's (Corolla, Yaris en Auris) gedaan.

* Polijsten, rotary + oranje kompressor + Monello Mezzo
* Afwerken, DAP900 + witte pad + Monello Mezzo, zwarte pad + Monello Finale
 
Hoeveel tijd trek je hiervoor uit? Wordt het avond/nachtwerk?

Ben zelf ook aan het verzinnen wat ik nu het beste kan doen. Als ik ergens binnen kan staan, zou ik binnenkort lekker aan de slag kunnen. Ik ben alleen bang dat ik het niet in een dag gedaan krijg. Als ik nl ergens binnen terecht kan is dat waarschijnlijk alleen op kantooruren.
 
Als je een volledige auto poetst, dus wassen, polijsten (2-3 stappen), dan een wax/sealant, en vervolgens het interieur kun je al gauw rekenen op 8-12 uur. En dan reken ik dus als je alleen aan het werk bent, de velgen er niet af haalt, en geen hele vreemde dingen, diepe krassen of enorme swirls tegen komt.
 
nicknameless;313938 zei:
Mijn ervaring(en) met Toyota lakken is dat deze redelijk pittig zijn. Ik heb meerdere Toyota's (Corolla, Yaris en Auris) gedaan.

* Polijsten, rotary + oranje kompressor + Monello Mezzo
* Afwerken, DAP900 + witte pad + Monello Mezzo, zwarte pad + Monello Finale

Bedankt voor de tip, ik houd'm in m'n achterhoofd!

Retcod;313948 zei:
Hoeveel tijd trek je hiervoor uit? Wordt het avond/nachtwerk?

Ben zelf ook aan het verzinnen wat ik nu het beste kan doen. Als ik ergens binnen kan staan, zou ik binnenkort lekker aan de slag kunnen. Ik ben alleen bang dat ik het niet in een dag gedaan krijg. Als ik nl ergens binnen terecht kan is dat waarschijnlijk alleen op kantooruren.

Ik probeer te werken van ±10:00-17:30. Heb m'n eigen loods dus kan gewoon heerlijk binnen werken.;)
Eventueel zou ik 's avonds ook nog aan de gang kunnen.:) En m'n vriendin is er zelf ook bij. Die kan ongetwijfeld helpen bij het wassen, kleien etc.

Luziano;313949 zei:
Als je een volledige auto poetst, dus wassen, polijsten (2-3 stappen), dan een wax/sealant, en vervolgens het interieur kun je al gauw rekenen op 8-12 uur. En dan reken ik dus als je alleen aan het werk bent, de velgen er niet af haalt, en geen hele vreemde dingen, diepe krassen of enorme swirls tegen komt.

Dat wordt dus stevig aanpoten, of 't savonds nog even afmaken. Het was eigenlijk niet de bedoeling om het interieur te doen......

jitzzzze;313955 zei:
Curen van de EXP vergt al gauw een uur, anderhalf is nog beter.

...maar als ik dit zo lees, kan dat dus mooi onder het curen van de EX-P:)
 
Dat was ook eigenlijk wat ik wilde, rond uur.of 8/9 beginnen. Maar ze heeft m nu eerst nog ingepland staan voor een kleine beurt om half negen... Dus hoop dat ik 10 uur al red, dat het niet later word.....
 
Bedankt voor alle tips!

Gisteren met de auto bezig geweest, uiteindelijk pas om half 12 kunnen beginnen...:-/, om uiteindelijk rond kwart voor 6 EX-P aan te brengen. Qua correctie zat ik op'n 85-90%. Lak was zoals nicknameless al zei kneiterhard.
Al met al zeker niet ontevreden en mijn vriendin snapte er helemaal niets van, hoe die auto zo hard kon glimmen:lol
Heb helaas niet meer dan deze ene crappy telefoonfoto:

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Let trouwens niet op de antenne haha. Was al zo bij de aanschaf, hangt met plakband aan elkaar. Daar gaat een nieuwe voor besteld worden...;)
 
Dus in zes uurtjes de hele auto gedaan?! Petje af. Hij glimt weer mooi op deze foto. Heb je ook nog wat close-ups?
 
Mooi! Goed gelukt ook.

M.b.t. je antenne: op het Corollaforum Heeft iemand nog korte RAV4 antennes over, wellicht dat deze ook past op de Yaris: http://www.corollaforum.nl/viewtopic.php?f=84&t=42646 Anders zijn er nog een aantal aanbieders op marktplaats die universele antennes verkopen voor een tientje.

Wat voor polijstcombo's heb je eigenlijk gebruikt? en hoeveel hits? Want je bent écht vrij snel klaar. De lak van de Yaris van mijn vrouw is namelijk middelhard en een dap + 1 hit met oranje+mezzo was al voldoende voor genoeg correctie om zelfs grove swirls weg te krijgen (ditto voor m'n '94 starlet, m'n pa's prius, m'n huidige Corolla E12 en de E10 die ik vorige zomer had aangepakt). Er is geen peil op Toyota lakken te trekken, ze gaan van zacht naar hard.
 
Retcod;314396 zei:
Dus in zes uurtjes de hele auto gedaan?! Petje af. Hij glimt weer mooi op deze foto. Heb je ook nog wat close-ups?

Dit is de enige close-up die ik heb:
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

GMToyota;314397 zei:
Mooi! Goed gelukt ook.
Wat voor polijstcombo's heb je eigenlijk gebruikt? en hoeveel hits? Want je bent écht vrij snel klaar. De lak van de Yaris van mijn vrouw is namelijk middelhard en een dap + 1 hit met oranje+mezzo was al voldoende voor genoeg correctie om zelfs grove swirls weg te krijgen (ditto voor m'n '94 starlet, m'n pa's prius, m'n huidige Corolla E12 en de E10 die ik vorige zomer had aangepakt). Er is geen peil op Toyota lakken te trekken, ze gaan van zacht naar hard.

2 x Oranje + Mezzo + 2 x Wit + Finale...

Wilde de groene pad ook gebruiken, maar die bleek nog niet 100% droog te zijn na het wassen van de vorige x. Vandaar dat ik met beide pads een hit extra heb gedaan.

IbizaSigno;314402 zei:
Heb je flink doorgewerkt. Maar lijkt er goed uit te zien zo op de foto. Jammer dat je niet meer foto's hebt.

't Scheelde ook veel dat mijn vriendin mee geholpen heeft. Terwijl ik aan het kleien was, heeft zij de auto afgeplakt. Ik heb eerst het dak en de motorkap gepolijst, toen de beide zijkanten en toen de achterkant. Telkens wanneer ik weer klaar was met een kant nam zij het af met de eraser.
't Zelfde met de Black Hole, ik smeerde het op en zij kwam kort er na er achteraan en bufte het weer uit!


GMToyota;314397 zei:
M.b.t. je antenne: op het Corollaforum Heeft iemand nog korte RAV4 antennes over, wellicht dat deze ook past op de Yaris: http://www.corollaforum.nl/viewtopic.php?f=84&t=42646 Anders zijn er nog een aantal aanbieders op marktplaats die universele antennes verkopen voor een tientje.

Super! Ik heb hem even gemaild of de antenne ook op de Yaris past! Bedankt voor de tip!