• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stappenplan zwarte Qashqai

Qashqai2014

Detailing rookie
18 apr 2014
33
0
Hoi allemaal,

Komende zaterdag is het zover!
Dan ga ik aan de slag met een gloednieuwe Qashqai 2014 model (J11).
Ik mag niet voor de deur mijn auto wassen van de gemeente.
Ik ben dus gebonden aan een was box.
Ik neem zelf twee emmers water mee.

Mijn stappenplan:
- Afspoelen auto met hogedruk
- Velgen & auto inspuiten met Monello non-ferro. Velgen met borstel schoonmaken
- Auto afspoelen met hogedruk
- Wassen met 2BM, Dodo Juice Born to be Mild shampoo en 2x Monello wash mitt
- Afspoelen
- Drogen met Monello Senza Aqua en Monello Perfetto
- Kleien met Monello - Dolce Verde Klei Set
- Afplakken plastics met 3M tape
- PB Professional Polish
- Black Hole - Monello Hand Pad Black & afdoen met Dolce Verde
- EXP Pure Sealant - Monello Hand Pad Black & afdoen met Dolce Verde
- Ruiten met Dodo Juice - Clearly Menthol Glass Cleaner Spray & Dodo Juice Mint Merkin - Microfibre Window Cloth
- Rain-X op panorama dak, zijruiten en achterruit (voorruit durf ik niet)
- Velgen waxen met Monello Edgeless Soft Foam Hand Applicator, daarna afdoen met Monello Picasso Nero
- Satin Tyre Gel aanbrengen met Disco Nero Foam Applicator
- Massagesalon...... Ik ga alles handmatig doen.

Ik had al iets in Projecten gepost maar dat is blijkbaar niet de bedoeling.
Wat ik als reacties op die post heb gehad heb ik al meegenomen in bovenstaande stappenplan.
Jullie feedback is zeer welkom!!
Ik ben een beetje huiverig om met een gloednieuwe auto aan de slag te gaan als beginner...
Maar zolang ik niet als een gek druk uitoefen moet het wel goed komen, toch?

Gr. Qashqai2014
 
als je alles met de hand doet kan je weinig verprutsen hoogstens kunstof wat wit uitslaat of rubbers
en waarom durf je rain x niet op de vooruit? als ik de filmpjes zo zie lijkt me dat superhandig.
ik weet niet of je 2 volle emmers mee neemt, of dat je daar haalt.
maar als je water meeneemt zou ik het in jerrycans doen stel dat je een snelle manoevre moet maken met 2 emmers water achterin:-B
 
De zesde stap (Drogen na het wassen/afspoelen) zou ik niet doen. Gewoon kleien op een natte auto. Scheelt veel detailer spray. Na het kleien wel even afspoelen, en dan goed drogen. Dan de rest van de stappen.
Massagesalon: Goed idee, maar wel met happy end:-D
 
@astrakoen: het is hooguit 500m rijden, ik hoop dat die situatie zich niet voordoet ;)
@freddyevo2: ok, als dat verder geen kwaad kan zal ik dat doen!
 
Ik zou rails lekker op je voorruit doen hoor, aanbrengen is eenvoudig en je hebt er een hoop plezier van! Daarnaast zou ik inderdaad geen emmers water zonder afsluiting meenemen ook al is het 500m ... Gewoon jerrycans of afsluitbare emmers meenemen.
 
Moet ik eigenlijk afspoelen na gebruik van de PB Polish? Of na het buffen direct de BH aanbrengen? En hoe lang moet ik wachten tussen BH en EXP? Thanks!
 
Een wax over ex-p hoeft niet. Mag wel voor een tikkeltje extra bescherming. Doe dit dan wel het liefst 24 uur na opbrengen van de sealant, zodat deze goed klaar/gehecht/uitgehard/gecured is.

Afspoelen na PB polish hoeft niet.
Na afnemen van PB Polish kun je inderdaad meteen met Black Hole aan de slag.
Na goed afnemen van de Black Hole kun je direct met EX-P aan de slag. Je hoeft niet te wachten.

Verder nog paar tips:
Tijdens het kleien: Hou een emmer met warm water in de buurt. Als de klei vies is en je wilt hem kneden, even in de emmer met water dompelen en de viezigheid voor zover mogelijk eraf wrijven. Is ook beter voor de houdbaarheid van je klei. Als het water warm is, dan wordt je klei ook warm en is deze makkelijker kneedbaar (vooral bij lage temperaturen een lekker voordeel).

Tijdens het cleanen met PB Polish: Als de lak erg vies is, dan neemt je padje tijdens het cleanen die viezigheid op. Deze kan verzadigd raken. Het kan makkelijk zijn om dus meerdere padjes te hebben. Zo niet, even tussentijds schoonspoelen en/of padje omdraaien.

Verder veel plezier gewenst :)
 
Ik neem polishes af met Gyeon Prep.
Wat betreft de wachttijd tussen afnemen BH en EXP... BH neem ik meteen af per paneel na aanbrengen, tot heel de wagen gedaan is en dan start ik met EXP op de plaats waar ik ook gestart ben met BH aan te brengen. Dus afhankelijk van de grootte is tussen het afnemen van BH en EXP een 30min tot een uur...
 
Wachten hoeft niet. Zoals ik al eerder schreef: Je kan ook meteen na het afnemen van Black Hole, EX-P erbovenop plaatsen.

Quote van een Poorboys medewerker over Black Hole / White Diamond: "No cure time, buff off and you are good to top with your LSP"

Niks mis mee om eerst heel de auto af te nemen en daarna EX-P op te brengen. Maar als je bijvoorbeeld met z'n 2en werkt, dan kan de één meteen beginnen met opbrengen van een sealant of wax als de ander de glaze net heeft afgenomen.
 
Dank voor jullie reacties & tips. Ik zal dus niet afspoelen na de PB Polish. Moet ik de PB Polish per paneel afnemen of juist pas afnemen als de hele auto gedaan is? De BH zal ik per paneel doen. Ook bedankt voor de tips qua klei in warm water en het bij de hand houden van een extra handpad!
 
De auto is zojuist opgehaald.
Wat een toffe bak :-)

Nog een vraagje: het is morgen (net als vandaag) waarschijnlijk pokkeweer.
Ik wilde na het aanbrengen van de EXP 30 minuten wachten voordat ik de open lucht in ga.

Wordt de standtijd korter vanwege de regen die dan direct op mijn lak terecht zou kunnen komen?
Of heeft de EXP dan al voldoende kunnen hechten?