• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Starten handmatig

erik_g

Detailing rookie
11 mei 2011
8
0
Zo, na veel lezen sta ik nu dus op het punt mijn eerste bestelling de deur uit te doen en ik wilde eens weten of ik op de goede weg zit.

Het slachtoffer van al deze spullen zal een BMW 323i van 1981 gaan worden. Deze auto heb ik een maand of drie geleden gekocht nadat de vorige eigenaar deze auto drie jaar geleden van de originele 1e eigenaar uit Duitsland heeft geimporteerd. De BMW heeft vrijwel altijd binnen gestaan en de (nog originele) lak is in goede conditie. Er zitten wel swirls op de lak, maar als ik het zou moeten omschrijven zijn het er niet veel en lijken meer op suikerspindraadjes dan op krassen.

De BMW gaat in september weer in de stalling en zal dus niet door de winter geteisterd gaan worden. Verder heb ik nog een Peugeot 207 en die mag mee profiteren van de spulletjes van de BMW. Dit is een leaseauto en daar ga ik niet teveel geld in stoppen. Als die er maar goed uitziet.

Ik heb gekozen voor handmatig poetsen omdat ik eerst maar eens wil zien of het detailen gaat aanslaan bij mij.

De produkten moeten aan een aantal simpele voorwaarden voldoen:
1. Beperkt budget
2. Makkelijk te verwerken (b.v. geen witte vlekken op het kunststof etc)
3. Goed swirls+kleine krasjes vullen
4. Topresultaat met de produkten beschikbaar

Zo ben ik tot het volgende stappenplan met bijbehorende produkten gekomen:

Wassen
Dodo Juice Born to be Mild + Delirium Orange

Motivatie: Zeer gewaardeerde shampoo en voordelig.

Washmitt heb ik. Velgen reiniger heb ik ook nog wel, maar de velgen van de BMW hebben een respray nodig. Ze zien er nog wel goed uit op het eerste oog, maar de lak heeft z'n beste tijd gehad.

Klei
Dodo Juice Basic of Blings Claybar + Born Slippy
Kan de Born Slippy ook als Quick detailer worden gebruikt?

Motivatie: Voordelig en 2 1/2 liter lub na verdunning

Pre-Wax
Pinnacle Paint Cleaning Lotion + 2x Monello White Hand (voor een beetje bite?)
Hier zoek ik dus echt een glansversterkende, vullende cleaner a la CG Glossworkz Glaze

Autoglym SRP valt af ivm witte aanslag op kunststof (?)

Wax
Collinite #845 + Monello Concorso Ultrasoft Hand

Motivatie: Goede wax en een mooie prijs.

Verder natuurlijk ook nog de nodige doeken, etc. In totaal zou dit zo rond de 120 Euro uitkomen wat mooi binnen budget is.

Lijkt dit wat of zit er hier en daar nog verbetering in. Het gaat dan met name om produkten te wisselen en niet extra bij te kopen.

Alvast bedankt voor jullie inbreng.

Slachtoffer(s):

P1010436.webp

P1010409.webp

P1010404.webp

erik_g zei:
De produkten moeten aan een aantal simpele voorwaarden voldoen:
1. Beperkt budget
2. Makkelijk te verwerken (b.v. geen witte vlekken op het kunststof etc)
3. Goed swirls+kleine krasjes vullen
4. Topresultaat met de produkten beschikbaar

Zo ben ik tot het volgende stappenplan met bijbehorende produkten gekomen:

Wassen
Dodo Juice Born to be Mild + Delirium Orange

Motivatie: Zeer gewaardeerde shampoo en voordelig.

Washmitt heb ik. Velgen reiniger heb ik ook nog wel, maar de velgen van de BMW hebben een respray nodig. Ze zien er nog wel goed uit op het eerste oog, maar de lak heeft z'n beste tijd gehad.

Klei
Dodo Juice Basic of Blings Claybar + Born Slippy
Kan de Born Slippy ook als Quick detailer worden gebruikt?

Motivatie: Voordelig en 2 1/2 liter lub na verdunning

Pre-Wax
Hier zoek ik dus echt een glansversterkende, vullende cleaner a la CG Glossworkz Glaze

Wax
Collinite #845 + Monello Concorso Ultrasoft Hand

Motivatie: Goede wax en een mooie prijs.

De Born slippy is geen detailer spray, enkel voor kleien te gebruiken, dus iets minder universeel als een Poorboy's Spray and Wipe bijv.
Voor de rest een prima lijstje zo om mee te beginnen de pinnacle heb ik geen ervaring mee. Maar een Glansversterkende en vullende cleaner? Dat is een beetje tegenstrijdig, een cleaner haalt zaken weg en hierdoor creëer je glans, vullende eigenschappen is niet altijd het geval, vaak zijn het de polijstolieen die achterblijven die dan enigzins opvullen. Je kunt dan beter een glaze zoals de Poorboy's White Diamond of Black Hole gebruiken, deze hebben vullende eigenschappen.

stimpy68 zei:
Voor de rest een prima lijstje zo om mee te beginnen de pinnacle heb ik geen ervaring mee. Maar een Glansversterkende en vullende cleaner? Dat is een beetje tegenstrijdig, een cleaner haalt zaken weg en hierdoor creëer je glans, vullende eigenschappen is niet altijd het geval, vaak zijn het de polijstolieen die achterblijven die dan enigzins opvullen. Je kunt dan beter een glaze zoals de Poorboy's White Diamond of Black Hole gebruiken, deze hebben vullende eigenschappen.

Dank je wel. Ik zit in ieder geval op de juiste weg.

De info van de Pinnacle Paint Cleaning lotion komt van hub website. Ze spreken daar over:

Paintwork Cleansing Lotion uses a combination of gloss-enhancing oils, gentle chemical cleaners, and micro-fine fillers to polish your car without abrasives. It removes the layers of old wax and exfoliates the paint surface to restore, renew, and rejuvenate. Oils replenish the paint’s texture while the fillers hide any minor imperfections. You vehicle will look new, only better.

Echt waar, de hoeveelheid informatie op fora en reclamepraat op producenten websites die voorbij komt is overweldigend. Hier hoefde ik in de wasstraat geen rekening mee te houden. :-d

Kunnen de beide PB glaze's goed met de hand aangebracht worden? En ik neem dan aan dat voor de kleur lak in mijn geval de White Diamond van toepassing is?

erik_g zei:
Pre-Wax

Uit die 2 keuzes zou ik dan voor de Pinnacle Paint Cleaning Lotion gaan. En dan een witte en zwarte pad, of microvezel pads. CG Glossworkz valt helaas af, omdat het een pure glaze is en geen cleanende eigenschappen heeft (bron: http://detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?p=2516655 ). White Diamond of Black Hole (van PB) hebben milde cleaners, maar die worden alleen maar geactiveerd door machinaal gebruik. Met de hand clean je daar helaas ook niet mee.

Wel is er altijd de kans dat er witte resten achterblijven op je kunststof. Tip: Smeer ze alvast in met bijv. PB's Trim Restorer of een dressing, voordat je met de hand een polijstmiddel gaat gebruiken. Dan veeg je makkelijk het polijstmiddel weg, zonder dat ze witte plekken achterlaten.