Oh, ik heb je topic via mijn telefoon bekeken en daarna via de PC niet meer in de recente berichten gezien. Oops!
Even kijken...
Op de eerste foto zie ik een licht gebogen lijntje? (Dof wit)
Op de tweede doffe plekken op een rand/vouw?
Op de derde foto eveneens doffe plekken?
Ervan uitgaande dat jij de plekken in real life bekeken hebt en je denkt dat de blanke lak weg is, dan denk ik dat de eerste foto (het lijntje) kan duiden op blanke lak die niet meer hecht. Op de tweede foto lijkt het ook nog op blanke lak die niet meer hecht. Op de derde foto zou ik nog kunnen denken dat inderdaad de blanke lak weg is geslagen of heeft losgelaten.
Op foto's is het lastig om details vast te leggen. Maar, als alle plekken zijn zoals ze op de derde foto zijn, dus de blanke lak die weg is, dan zou ik deze plekken weer vullen met blanke lak.
(Volgende keer een stukje tape o.i.d. op de lak plakken, naast hetgeen wat je wilt vastleggen, zodat je lens op de lak kan focussen en niet op wat hij in de reflectie ziet van de lak)
Echter lijkt de blootliggende kleurlak ook niet zo netjes meer, dus dan zou ik zelf:
(1) De plekken met beleid opschuren om bijv. roest te verwijderen en om de hechting te verbeteren. Met p1000 om te starten, kleurlak iets opschuren en omliggende randjes van de blanke lak ook iets meeschuren. (Een velletje schuurpapier even door een perforator halen en de kleine cirkeltjes kan je bijv. op het gummetje van een potlood plakken en zo met beleid schuren, maar met beleid kan het ook met een groter stuk papier)
(2) Ontvetten. (Uiteraard om de hechting te verbeteren)
(3) Met een 2K lakstift op kleur van de lak (2K droogt sneller) de gaatjes opvullen tot de kleurlak iets boven de omliggende lak uitkomt. (Niet met het kwastje van de lakstift, maar met een Touch-up Sticks of desnoods het puntje van een satéprikker. Op staande panelen niet in één keer teveel aanbrengen zodat het niet gaat druipen. Mocht je grotere plekken willen doen, dan kan je het kwastje wel gebruiken, met beleid. Mocht je iets buiten de lijntjes kleuren, dan zou ik dit bij voorkeur voorzichtig wegvegen of bij Stap 5 wegschuren als het niet anders kan)
(4) Kleurlak laten drogen. (Kan bij bepaalde lakken al na 30 minuten, maar ik wacht meestal tot de volgende dag om het zeker te weten)
(5) Kleurlak-bultje vlak schuren aan de omliggende lak, met P1000 en/of 1500. (Uiteraard proberen om alleen het bultje vlak te schuren en niet de omliggende goede lak. Deze zal je uiteindelijk wel raken en de plek zal dof worden, maar zoveel mogelijk voorkomen. Vlak = Vlak)
(6) Polijsten tot hoogglans. (Hoe grof je moet polijsten hangt af van de hardheid van de lak en hoeveel correctie je nodig hebt)
Tip: Leg de lakstift even in een beker warm water vóór gebruik, tot onder de opening van de stift. Zo zal de verf dunner worden en beter vloeien.