• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Steenslag erg zichtbaar na polijsten

Peetje GTI

Detailing rookie
15 sep 2009
17
0
Hoi

Enkele weken terug heb ik de Golf 3 van mijn vriendin gepolijst. Hij is van '95 dus er zit het een en ander aan steenslag op de bumper en motorkap. Na het polijsten was deze steenslag erg goed te zien. Op zich wel logisch, want al het vuil wat erin zat is eruit, toch? Uiteraard eerst alles gekleid natuurlijk. Kan ik iets doen om te voorkomen dat de steenslag zichtbaarder wordt, of heb ik misschien iets fout gedaan?

Gr Peter :)
 
Ik denk dat wat foto`s erg handig is van de golf 3 met de zichtbare steenslag en wat je bedoelt :)
 
Als je auto vuil is dan is het steenslag als het ware "gemaskeerd", totdat je de auto gaat wassen cq. polijsten.
Dan wordt alles weer zichtbaar.
Steenslag kan je wegwerken door het op te vullen dmv. een lakbijwerkstiftje, de Langka kit (van horen zeggen), spotrepair of alles opnieuw over laten spuiten.
 
Surfingwizzkid zei:
Als je auto vuil is dan is het steenslag als het ware "gemaskeerd", totdat je de auto gaat wassen cq. polijsten.
Dan wordt alles weer zichtbaar.
Steenslag kan je wegwerken door het op te vullen dmv. een lakbijwerkstiftje, de Langka kit (van horen zeggen), spotrepair of alles opnieuw over laten spuiten.

Dit denk/dacht ik dus ook, maar wou toch even checken of ik misschien iets verkeerd gedaan had...

Hier de foto's:

19042010127.jpg


19042010126.jpg
 
Vuil kan veel maskeren, zker als de lak kleur niet grijs/wit is (gelijk aan de grondlak). Het ligt dus niet aan het polijsten.

Twee maanden geleden kwam er aanrijdingsschade onder het vuil vandaan. De auto was aan de zijkant zo vie, dat alle krassen verborgen bleven. Lakstift en Langka gaan hier uitstekend voor werken.
 
Na polijsten zijn de steenslagputjes meestal gevuld met opgedroogd polijstmiddel die er in achterblijft.
Ik heb dit ook telkens als ik mijn auto polijst,ik verwijder dit direct na het polijsten met IPA ( isopropylalcohol ) ,pas daarna breng ik wax aan !
 
Ook wax laat in de randjes residu achter. Ook bij bijgewerkte putjes zie je nog wel eens randje als ze niet goed genoeg uitgewreven zijn.
 
Waxresten haal je vaak makkelijker weg dan polijstresten. Daarnaast kan je de wax heel dun aanbrengen waardoor er bijna geen residu achterblijft in de putjes.
 
het is ook makkelijk weg te halen, je moet er alleen wel extra op letten. En zeker op een donkere auto zie je het nu eenmaal beter.
 
Afgelopen jaar heb ik behoorlijk wat steenslag in mijn bumper en motorkap gekregen, en uiteraard de voorruit. Dan hoor je me weer in de auto vloeken als ik " tik " hoor. Dit hoort helaas bij het autosnelweg rijden. En vooral na een uitgebreide detailbeurt als je er met je neus bovenop ligt, voel en zie je putjes. De irritantste stip ik aan mbv een houten cocktailprikkertje.
Restjes van polijstmiddel of wax blijven aan de putjes hechten. Vooral bij donkere lakkleuren is dit helaas duidelijker te zien.
Inmiddels ben ik op het punt beland, dat ik mijn autolak met steenslag accepteer en her het beste van probeer te maken middels het lakstiftje. En ik moet zeggen, vaak moet ik voelen om de aangestipte puntjes te vinden.
 
en dan daarbij gebruikt VW grijs/witte primer onder de kleur, dus bij steenslag zie je dat.
met lakstift aantippen en nog eens polijsten maar !
 
Ook Volvo heeft ligt lichtgrijze primer onder de donkere lak.
Reden voor veel irritatie van al die krasjes en steenslag. :(
 
Ik vermoed dat er maar bijzonder weinig merken zijn die de primer in de kleur van de laklaag aanbrengen.:-" Bij Opel ook wit grijs
 
Daar snap ik na jaren echt nog geen ene drol van, waarom in hemelsnaam geen donkere grondlak voor donkere kleuren lak.
Hoeft echt geen grondlak op kleur ( liefste wel ), maar een witte grondlak onder een zwarte finish is vragen om problemen :(
 
AvdH zei:
Ook Volvo heeft ligt lichtgrijze primer onder de donkere lak.
Reden voor veel irritatie van al die krasjes en steenslag. :(

Ja, dat komt bekend voor.........vandaag besloten om maar te laten spuiten...zaten wel behoorlijk wat steenslagpitjes en 1 forse op de kap.......straks alles weer strak hoop ik.
 
@mk-us: het is voor de fabrikant goedkoper om een lichte primer in grote hoeveelheden te maken. :weetniet
Aan de andere kant zie je ook eventuele "foutjes" in het plaatwerk nou eenmaal beter als deze in de lichte primer staat, als het bijv. zwart zou zijn dan zie je ze pas als de auto geheel in kleur gespoten is. Met lichte primer kan je alle kanten op qua aflakkleuren, een donkere primer is niet te combineren met een lichte aflaklaag.
 
Die €100 meer op een nieuwe auto zal de kop niet kosten denk ik dan maar weer.
Heb met eigen ogen gezien hoe een auto in de fabriek wordt gemaakt van A tot Z, alles types, uitvoeringen, kleuren etc gaan dwars door elkaar heen.
Denk dat met grondlak ook wel zou moeten lukken om bv wit/lichtgrijs te combineren met 3 kleuren grondlak, die zijn onderling weer te mengen tot een kleur meest dichtbij de aflakkleur.
Maar tja, moet wat te wensen over blijven he ;)