• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

STEENSLAG met ROEST + ROESTEND achterscharnier

alf

Detailing rookie
18 aug 2010
56
0
HAllo,

Ik heb wat steenslag aan mijn auto, dat is gaan roesten: dakrand 2 keer en op de motorkap wat puntjes (zie foto's).
Allereerst moet ik natuurlijk het verder roesten tegengaan of het roest geheel verwijderen. Dmv schuren het roest verwijderen lijkt me niet de oplossing, omdat de beschadigingen dan een stuk groter worden.

Zelf zat ik te denken om het te stoppen met Fertan of Novorox en dan te behandelen met een lakstift. Fertan of Novorox schijnt nl als primer te dienen voor de laklaag. Ik heb ook gelezen dat je rustyco kunt gebruiken, om het roest geheel te laten oplossen, dan te behandelen met primer en dan een lakstift.

Wie heeft met deze middelen een positieve ervaring: gebruiksgemak en duurzaamheid? :weetniet

Ik heb een metalic laklaag (shadow gray Ibiza 2005). Bij metalics wordt vaak een blanke lak aangeraden als eindafwerking. Maar dat lijkt me lastig aan te brengen over de lak, zonder dat je dat gaat zien (bobbeltje blanke lak). Kun je wel weer vlak gaan maken, maar dat haal je misschien alle blanke lak er weer af. Is het niet gemakkelijker en mooier de beschadiging op te vullen met alleen een lakstift in de juiste kleur? Heeft die blanke lak op zulke kleine beschadigingen wel een meerwaarde? De plekjes zijn ongeveer 2 a 3mm groot.

Op het kunststof (achterbumper) zitten ook wat beschadigingen. Moet hier perse eerst een kunststofprimer op of houdt een lakstift hier ook op?

Op mijn scharnier van mijn achterklep zit ook roest. Het lijkt van binnenuit te komen. Het belangrijkste is dat de roest wordt gestopt of verwijderd. Ik wil het wel afwerken hierna met een lakstift, maar dit hoeft niet zo mooi als op de buitenzijde van de auto. Kan ik dit het beste kaal schuren en daarna een roest-oplosser of roest-stopper en dan aflakken?

Graag jullie mening
 
De steenslag zou ik schoonmaken met een glasvezelpen
De andere plek is groter (althans die gaat verder onder de bobbeltjes)

Voor de steenslag zou ik geen kleur én blanke lak gebruiken dat wordt snel te dik
Voor de andere schade lijkt mij niet zo'n probleem, zit toch uit het normale zicht

Hans
 
zou meerdere keren inspuiten met iron X niet een groot deel van de roest verwijderen?

met schuren heb je de kans de roest in het ijzer te wrijven (tenminste dat is mij altijd verteld:schaam )
ben we benieuwd naar de tips in dit topic, heb zelf ook 2 vergelijkbare plekjes op de renault clio.
 
1. De auto heb ik al een keer ingespoten met iron-x. Sommige roestpuntjes zijn toen wel verdwenen, maar niet degene in de dakrand. Maar ik kan het wel eens proberen om die plekken wat intensiever te behandelen.

2. Zo'n glasvezelpen wordt dat ook een antiroeststift genoemd? Krijg je daar de roest 100% mee weg?

Moet je uiteindelijk dan nog niet iets van een roestoplosser of roeststopper gebruiken voor de zekerheid bij de bovenstaande methoden?? :weetniet

Ik vraag me trouwens af of er op het gedeelte waar de scharnieren zit wel blanke lak zit. De lak voelt daar veel matter aan en glanst ook minder als de rest van de auto. Eigenlijk een beetje hetzelfde als de binnenzijde van de motorruimte. Misschien is dat gebruikelijk om deze delen niet met blanke lak af te werken bij SEAT.
 
Google "glasvezelpen" :-"

Schuren heeft als nadeel dat je het vuil vasthoudt en daarmee verder schuurt
Glasvezel krabt het vuil er uit, net als bij stralen maar dan nog vrijer
Eerst ontvetten en dan de glasvezel die je prima nat kan houden met bijv spiritus
Behandelen kan, maar kijk uit waarmee. De omringende blanke lak kan gevoelig zijn.

Hans
 
Waarom moet je de glasvezelpen vochtig houden?

Als je dit gebruikt hebt, goed kijken of alle roest weg is en dan primer en dan autolak met een fijn penseeltje?

Ik heb nog auto-primer staan alleen in spuitbusvorm. Lijkt me een beetje lastig voor steenslag of je moet de puntjes zeer goed afplakken. Primer is toch alleen voor het blanke metaal? Ik kan natuurlijk ook even een hoeveelheid in een potje spuiten en daar mijn penseeltje indompelen. :idee

Voor de lak wil ik op kleur gemaakte lakstift met Standox autolak gebruiken. Weet je wat hier de kwaliteit van is. Je kan ook de originele bij VAG kopen, alleen zijn dat spuitbusjes. Niet echt handig voor steenslag.
 
Je moet niets, althans van mij niet :-"
Nat houden helpt het ontvetten tijdens het werken en voert het losse materiaal beheersbaar af zonder te stoffen

Hans
 
Dat plekje van die schterklep zou ik me meer zorgen om maken. Die roest ga je niet stoppen, ik heb zulke plekken wel vaker in de werkplaats meegemaakt maar op zo'n jonge auto moet dit echt niet kunnen. Ford had hier ook erg veel last van bij de deuren. Nou kun je daar redelijk bijkomen maar deze plek bij de achterklep scharnieren is een heel lastig plekje. De roest komt vaak door een slechte kit.
Gelukkig hebben de japanse merken hier 12 jaar garantie voor:party:
 
Dat roestende schanier zou niet mogen, zover ik weet zijn alle VAG carosserieen verzinkt.
Ga een bij je dealer langs en leg het eens voor..........
 
Een vag roest anders toch wel heel vaak hoor. Wil je al helemaal niet weten hoe slecht mercedes is van die jaren, echt drama.
 
Scooby zei:
Een vag roest anders toch wel heel vaak hoor. Wil je al helemaal niet weten hoe slecht mercedes is van die jaren, echt drama.

Ja, komt voor, maar wordt ook heel vaak kosteloos hersteld als je dealer een beetje meewerkt.
 
Ik heb mijn auto eigenlijk nog nergens in onderhoud, maar ik kan wel bij de SEAT-dealer langsgaan.
Ik heb geen idee of ze willen meewerken, omdat ik mijn auto er niet in onderhoud heb. De enige keer dat ik langs ben gegaan voor "onderhoud", was de wintercheck.

Wat ik wel weet dat de prijzen bij een officiële VAG-dealer altijd wel erg hoog liggen.
Heel het onderhoudsgebeuren moet ik nog ergens onderbrengen. Waar dat wordt weet ik niet. Er zijn wel prijsverschillen tussen allerlei garages, ATU's, Kwikfits, etc. Maar dat hoort bij een ander forum-onderdeel.
 
Voor seat met een volledig verzinkte carrosserie zit 12 jaar garantie. Voor overige modellen 6 jaar. De kleine lettertjes zijn dat hij elk jaar een carroserrie inspectie bij een dealer gehad moet hebben. Tegenwoordig mogen bovag bedrijven ook sleutelen met behoud van fabrieksgarantie. Ik zou dus zeer snel naar een dealer gaan en vragen of ze willen meewerken en anders naar een andere dealer gaan voordat je over die 6jaar bent. En niet zelf aan de slag gaan met middeltjes!!
 
Ik zou dus zeer snel naar een dealer gaan en vragen of ze willen meewerken en anders naar een andere dealer gaan voordat je over die 6jaar bent.
Wat bedoel je daar precies mee?

Ik ga morgen even bij twee SEAT-dealers langs in Arnhem en kijken wat ze er van zeggen. In mijn onderhoudsboekje zie ik nergens iets over carrosserie-inspectie. Hoe zou je moeten aantonen dat je auto deze ieder jaar gehad heeft? Er staan wel allemaal SEAT-stempels in. Alleen de laatste bekende beurt (grote) door een SEAT-dealer is van 3-7-2009. Dat is dus al 2 jaar geleden. Maar ja in 2 jaar mag zoiets ook niet ontstaan lijkt mij. :auw

Ik heb de auto een jaar geleden bij een universele BOVAG-garage gekocht. Mag hij ook zo'n carrosserie-inspectie doen of is dat alleen voorbehouden aan officiële SEAT-dealers? Dan zou hij een aantekening kunnen maken. Wel heb ik een aankoopkeuring laten doen. Daar is ook naar de carrosserie gekeken. Dit is echter door een particulier bedrijf gebeurd. Daar heb ik wel papieren van.
 
Aanvulling op mijn bovenstaand verhaal. Ik heb even naar het boekje met de garantievoorwaarden gekeken. Daar staat o.a. het volgende:

Bij uw SEAT-vestiging wordt bij elke grote onderhoudsbeurt de carrosserie- en bodembescherming gecontroleerd. Eventuele beschadigingen kunnen daardoor tijdig worden opgemerkt en hersteld. Houdt u zich daarom aan de onderhoudsrichtlijnen zoals deze vermeld zijn in het instructieboekje van uw SEAT.

Trouwens ze hebben een fout gemaakt in de bovenstaande tekst: Ze bedoelen niet het instructieboek, maar het inspectie en onderhoudsprogramma-boekje (hier staan namelijk de onderhoudsrichtlijnen in). In het instructieboekje staat voornamelijk hoe je de auto moet bedienen en niets over onderhoudsintervallen en inspecties. Dat is niet echt slim.

Juridisch sta ik naar mijn idee wel sterk met hetgeen wat zij zelf schrijven. :grinning:


In de PDF op het internet (Onderhoudsprijzen_internet_2011.pdf) staat het volgende.
De kleine beurt (15.000 km) wordt afgewisseld met een grote beurt (30.000 km of 2 jaar).

In mij geval is de laatste grote beurt 3-7-2009 (102.565 km). Nu is het 11-5-2011 (121.306 km). Dus ik val zo wie zo binnen de marge van een grote beurt. Als ze gaan muggenziften over bijv: Het had beter geweest als je de jaarlijkse inspectie-beurten bij de SEAT-dealer ook had laten doen.... Hebben zij geen poot om op te staan. :grinning:

Als ik dit lees moet mijn carrosserie-roest binnen de garantie vallen. Omdat de roest zover onder de lak doorloopt en aan de binnenzijde van de auto zit kan het ook moeilijk door beschadigingen van buitenaf komen.

Ik ben van nature nog al achterdochtig als het om verzekeringen en garanties van dure dingen gaat. Als ze er onder uit kunnen komen, zullen ze dat altijd proberen.

Bedankt voor de goede tip, om langs de dealer te gaan.
 
Ik vind ook dat je er recht op hebt en denk dat je wel een goede kans maakt, de gebruiker kan hier niks aan doen. Ik wijs je er alleen op omdat je dit topic opent om dit te lijf te gaan. Maar dit moet je niet zelf doen maar regelrecht naar de dealer gaan en hun laten oplossen, dit is een roestschade die jezelf niet kan oplossen. Er zijn dealers die moeilijk kunnen doen omdat jij daar geen klant bent, daarom mijn tekst kijk of ze mee willen werken om het voor jouw op te lossen.
Bekijk de hele auto verder ook even goed op zulke plekjes vooral ook onder de rubbers van bv de kofferklep afdichtingsrubber en binnenranden deuren.
 
Stel als ze niet mee willen werken, wat eigenlijk wel zou moeten omdat het een SEAT-dealer is. Waar moet je anders met je zo juist gekochte 2e hands SEAT terecht? Lijkt me logisch dat ik dan naar de SEAT-dealer ga. Het lijkt mij dat ze de gemaakte kosten ook terugkrijgen van SEAT zelf.

Mochten ze niet mee willen werken kan ik altijd nog dit probleem neerleggen bij PON.

Ik vraag ben er nog niet helemaal over uit waar ik mijn auto in onderhoud wil gaan brengen. Ik heb wel eens een offerte gevraagd voor een nieuw slot. Had een van deze twee SEAT-dealers in Arnhem een uurprijs van 100,- euri's. Vind ik nogal een erg hoog uurtarief.
 
Als het een beetje een gewoon uitgevoerd type is (dus geen snel opgefokt ding met allerlei electronische snufjes die net nieuw in de markt zijn) zou ik ook niet naar een dealer gaan. Een universeel bedrijf kan zo'n auto heel goed in onderhoud hebben. En scheelt je de helft aan werkloon. Onderdelen zijn vaak bij de universele ook goedkoper terwijl die vaak ook gewoon met oe produkten werken alleen niet via de vag importeur gaan. Vag maakt echt geen filter of bougie zelf die kopen ook in bij ngk en Mann filters om maar een voorbeeld te noemen.

Met de roest gewoon naar een dealer gaan en het probleem gewoon netjes voor leggen. Dit is echt niet hun eerste gevalletje roest. En desnoods vragen of ze er iemand van de importeur na willen laten kijken.