• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Steenslag motorkap + kleine schades verhelpen

CleanTrim87

Detailing rookie
16 sep 2024
5
15
Hallo,

Ik ben redelijk nieuw hier op het forum en lees af en toe dingen mee. Ik zit met onderstaande drie punten die ik wil laten verhelpen:
1. Steenslag motorkap: auto is nu 2 jaar oud en heeft naar mijn mening al veel steenslag op de motorkap, met name witte puntjes. Betreft een Tucson van bouwjaar 2023. Mijn vorige auto (Golf 7) had hier veel minder last van, na veel meer jaren in bezit en veel meer km's). Speelt kwaliteit van de lak wellicht mee?
2. Krasje portier linksachter: krasje van een kleine cm, zit volgens mij door de blanke lak heen (krasje is voelbaar). Ik zal morgen bij daglicht een foto plaatsen.
3. Bestuurdersportier: lichte schade op de hoek van het portier doordat deze (zachtjes) tegen een muur is aangekomen (heel stom, mijn eigen fout, ik kan me er nog kwaad om maken).

Ik ben zelf onervaren in lakhertsel, polijsten of detailen, maar ben op zoek naar een oplossing. Is bovengenoemd zelf enigszins op te lossen, zonder dat het teveel tijd kost (lakstift, met hand daarna polijsten oid)? Of wellicht naar een autopoetser (omgeving Utrecht) brengen? Ik wil er best geld aan uitgeven, maar het moet ook weer geen 1000 euro gaan kosten samen.

Overige info: auto heeft een Flon4000 lakcoating gehad in augustus 2023. Dit vond ik achteraf gezien niet de moeite waard, het kostte relatief veel geld en het effect werd na een paar maanden al duidelijk minder.


Groet,

CleanTrim87
 
Laatst bewerkt:
Hey.

1. De soort lak speelt zeker een rol in het snel(ler) krijgen van steenslag. Zo zal erg harde blanke lak sneller een stukje lak verliezen door een steenslag, waar een iets zachtere blanke lak ietsjes meegeeft en daardoor minder snel barst/breekt. Dit wilt niet per definitie zeggen dat de ene blanke lak qua kwaliteit beter is dan de andere. De snuit laten behandelen met iets Xpel-achtig? Ik zou in ieder geval niet van die zwarte motorkap bra's erover hangen!
Bijtippen kan natuurlijk ook al kan je de plekjes hierdoor ook opvallender maken door bv. teveel lak aan te brengen ect.
2. Foto's zijn bij die vraag een grote meerwaarde. Je kan ook eens proberen met de plek nat te maken en kijken als je de kras nog ziet. Zie je de kras nog goed zitten wanneer deze nat gemaakt wordt, dan zit de kras vermoedelijk te diep om met polijsten weg te krijgen.
3. Je hebt van die stootstripjes die je op de randen kan bevestigen al vind ik dat persoonlijk niet bepaald een esthetische meerwaarde, ook zou je er misschien net schade mee kunnen toedienen door bv. zand of andere rotzooi die erachter blijft zitten... Opletten dat de deuren niet te ver open gaan en/of parkeren waar de deuren net wel verder open mogen.

Flon4000 was voor mij onbekend, echter na 2 min. te googlen was het wel duidelijk... NIET doen. Lijkt mij dat er tal van alternatieve productjes zijn die het minstens even goed doen voor een fractie van de kost.
 
1) Kwaliteit is inderdaad niet direct de issue, maar eerder de hardheid. Zoals Andy aangeeft; Een hardere lak is eigenlijk kwetsbaarder voor inslag, waar een wat zachtere lak de de inslag wat kan absorberen. Een flink zachte lak kan echter juist weer te weinig weerstand bieden en chipt meteen door de lak heen.

2) Foto's kunnen inderdaad helpen. En de kras natmaken kan een indicatie geven.

3) Ook hier is een foto handig, want is het een lichte schade of is er schade tot op het metaal?

- Bedenk wel dat bij diepere schades er niet even wat lak gesmeerd kan worden en dit dan tot een goed eindresultaat gepolijst kan worden. Veelal komt er ook wetsanden bij kijken om het teveel aan lak terug te brengen tot de omliggende lak en dán polijsten tot hoogglans.

- Ik ken de genoemde coating niet, maar op hun website staat vermeld dat je aansprak had kunnen maken op hun garantie. (Althans, als je hun ''Permanente coating''-uitspraak kan geloven. :P )

- ''10. Ons forum is niet bedoeld voor zoektochten naar en aanvragen voor poetsbedrijven, schadeherstellers en detailers. Deze berichten worden verwijderd.''
Forumregel 10
 
Dank voor de reacties tot dusver!

Motorkap met een doorzichtige folie zou idd nog een optie kunnen zijn (nadat e.e.a. is bijgewerkt).
Zie onder resp. de foto's van steenslag (2 foto's, er zit meer steenslag op de motorkap), de kras op het portier en de schade op de hoek van het portier (laatstgenoemde zit tot op het metaal, de kras is minder diep maar duidelijk voelbaar met de nagel).

Screenshot_2025-02-20-23-30-19-58_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.webp

Screenshot_2025-02-20-23-29-41-95_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.webp

Screenshot_2025-02-20-23-31-42-86_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.webp

Screenshot_2025-02-20-23-30-45-63_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.webp


Voor de steenslag neig ik nu naar bijwerken met een lakstift, al twijfel ik of ik het dan erger maak zoals ook al hierboven werd aangegeven.

Dank en hoor graag!
 
De steenslag op de eerste twee foto's lijken flink klein. Je zou dit kunnen aanstippen om het minder zichtbaar te maken. (Met de bijkomende stappen uiteraard)

Zelfde geldt voor de rand van de portier. Hier heb je wat meer werkruimte op de grotere plekken, maar de kleinere plekjes zal je met veel beleid heeeel dunnetjes moeten aanstippen.
Bijkomend, als je overtollige lak wilt gaan wegschuren en ook polijsten, dan werk je wel op een kwetsbare plek. Althans, de plek is niet meer kwetsbaar, maar je zal met een schuurpad en polijstpad al je wrijving op een dunne rand c.q. oppervlak zetten en dan kan je snel(ler) teveel weghalen.

Persoonlijk zou ik kiezen voor bescherming/preservatie en niet perse looks. Dus voorzichtig dichtsmeren met lak (Lak + blanke lak in één) en als dit zonder schuren en polijsten acceptabel is, dan lekker zo laten.


Oh, de kras... Tja, lastig in te schatten. Heb je al geprobeerd de kras nat te maken en te kijken tot hoeverre deze nog zichtbaar was? Het kan zijn dat er sowieso vermindering haalbaar is. Misschien zelfs verwijdering, misschien bijna niets.
 
  • Leuk
Reacties: AndyVR