• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Steenslag repareren, is het de moeite waard?

Xen

Detailing trainee
25 feb 2025
25
25
Hallo allemaal,

Op de motorkap van mijn auto heb ik zeer veel steenslag. Vooral hele kleine puntjes wat wellicht niet eens de moeite waard is om bij te werken met een lakstift. Er zitten ook wel wat grotere plekken, meeste zijn ‘grijs’ van kleur dus de lak is er net af denk ik, en soms wat diepe punten en die zijn dan wit/metaal kleur.

Hier zie je een grote plek, maar er omheen is ook wat van de toplaag van de lak weg.
DSC_2178.webp

Dit is dan weer van de bumper, is volgens mij allemaal kunststof. Maar het geeft een beetje een idee van hoe de rest van de auto is. Je ziet hier honderden kleine stukjes (begin te denken dat de vorige eigenaar aan rally rijden deed).
DSC_2180.webpDSC_2181.webp

Zijn dit soort plekjes trouwens groter geworden doordat ik bijvoorbeeld met de HD van de wasbox te dicht op de lak heb gezeten? Ik heb hier wel opgelet, maar kan eens een foutje gemaakt hebben. Lijkt me te groot voor alleen steenslag?
DSC_2183.webpDSC_2187.webp

Ook op de lampen en op het VW logo zitten veel kleine plekjes wat allemaal door steenslag komt. Is dat te fixen met bijvoorbeeld professional polish? Het valt vooral op in het donker.
DSC_2190.webp

Voornamelijk dus de vraag, wat kan ik het beste doen?
  • (Bijna) alles opvullen met een lakstift en polijsten?
  • Hele motorkap laten spuiten?
  • Grootste plekjes vullen en rest minder opvallend maken met een glaze?
  • Iets anders?
Vanuit de dealer hadden ze al wat plekjes gevuld met een lakstiftje, en die heb ik ook meegekregen (maar uit een ander topic blijkt dat ik misschien niet alles heb gekregen van de set, geen blanke lak).

Misschien valt het ook best wel mee al die kleine plekjes, maar nu ik er meer op let begint het een beetje te knagen om er iets aan te doen. Maar ik heb dus weinig ervaring en weet niet wat een ‘professionele’ oplossing zou kosten. En steenslag houd je altijd uiteindelijk..

Bedankt alvast!

Bonus vraag, wat doe ik met dit soort schades, precies op de zijkant van een deur en iets soortgelijks op de rand van de deur (waarschijnlijk tegen een muur gekrast):
DSC_2186.webp

Auto was goed smerig zie ik, vorig weekend nog gewassen met het mooie weer...